10 tips om snel goede zakenrelaties op te bouwen
Carrière maken doe je niet door stil achter je bureau te blijven zitten. Om te slagen in je job moet je makkelijk contact kunnen leggen met mensen die je voor het eerst ontmoet.
Té weinig blokken en té veel feesten, kan ervoor zorgen dat je niet het diploma haalt dat je voor ogen had. Hierdoor loop je het risico dat je uiteindelijk niet in aanmerking komt voor een job die je op het lijf geschreven is. Wees verantwoordelijk, en neem geen loopje met je studies. De boog moet echter niet altijd even gespannen staan…
In de huidige crisissituatie schikken velen zich in een job die niet hun eerste keus is. Op zich geen probleem, maar zorg er wel voor dat elke professionele beslissing past in een groter plan waarbij je stap voor stap groeit naar je ideale job.
Elke keer je de waarheid verdraait, zet je je professionele geloofwaardigheid op het spel, of je nu overdrijft op je cv of jezelf verraadt op Facebook. Stel dat een werknemer zichzelf ziek meldt op het werk, maar 's avonds wél foto's post van een dag extra op zijn exotische vakantiebestemming: dat is natuurlijk om problemen vragen.
Sociale netwerken kunnen je reputatie op vele manieren schaden. Posts en tweets tijdens de werkuren kunnen de indruk wekken dat je niet gemotiveerd bent. Bovendien kan de inhoud ervan je blijven achtervolgen (net als die foto's van dat bewuste vrijgezellenfeestje trouwens). Ga er daarom van uit dat elke toekomstige werkgever weet hoe hij Facebook, Twitter en MySpace moet gebruiken en bedenk dat hij al je berichten ook kan meelezen. Denk met andere woorden twee keer na welke informatie je over jezelf op het internet prijsgeeft.
Te veel details over je privéleven delen met je collega's komt onprofessioneel over. Zij liggen niet wakker van de ruzie die jij met je partner had de avond voordien. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal niks over thuis mag delen als je in een praatgraag team terecht komt.
Roddelen of openlijk kritiek uiten op één van je medewerkers of op de concurrentie kan je zuur opbreken, om de eenvoudige reden dat het negatief overkomt of dat je in het ergste geval de stempel van ruziestoker krijgt opgeplakt. Dit is een etiket dat je moeilijk afgeschud krijgt. Bijgevolg is dit allesbehalve een goede zaak als je later op zoek gaat naar een nieuwe job binnen dezelfde branche.
Ga geen relatie aan met je baas. En zeker niet indien die getrouwd is. Wanneer de waarheid aan het licht komt, krijg je ongetwijfeld problemen.
Te veel alcohol is nooit een goed idee, en al zeker niet op een bedrijfsfeestje. Zo vallen bepaalde remmingen weg en zou je wel eens té vrijuit kunnen praten...
Van job veranderen, hoeft natuurlijk geen slechte zaak te zijn. Maar wanneer je op je 35ste al 8 verschillende beroepen hebt uitgeoefend, gaan potentiële werkgevers zich wel vragen stellen. Bovendien geef je jezelf op die manier niet de tijd om door te groeien naar een hogere functie én loop je het gevaar dat je voor eeuwig en altijd de collega blijft die er het laatst is bijgekomen. En die bijgevolg ook het eerst moet vertrekken.
Een goede band met een vroegere baas of collega kan je best onderhouden als je in de toekomst indruk wil maken op een mogelijk nieuwe werkgever. Een gouden tip: hou alle contactgegevens bij in een ouderwets adressenboekje.
Van plan om zelf op te stappen? Onthou dan dat je werkgever zich vooral de laatste momenten met jou zal herinneren. Laat daarom geen knoeiboel achter en laat het ook om je ongezouten mening mee te delen. Je weet immers nooit wiens pad je in de toekomst nog kruist…
(jn) - bron: www.hotjobs.yahoo.com
8 december 2010Carrière maken doe je niet door stil achter je bureau te blijven zitten. Om te slagen in je job moet je makkelijk contact kunnen leggen met mensen die je voor het eerst ontmoet.
Als je wil doorgroeien, moet je initiatief tonen. Geen betere manier dan het werk van je chef over te nemen.
Niet elke baas vindt het leuk dat zijn medewerkers hun loopbaan zelf sturen.
Een uur sneller thuis zijn van je werk of een uur vroeger op café kunnen gaan. Wie wil dat niet?
In deze lijst zijn labomedewerkers en operatoren goed vertegenwoordigd. Al duiken er ook meer algemene jobprofielen op, zoals administratieve bediendes.
Sharp biedt mooie groeikansen aan zijn medewerkers: “Je blijft hier nooit lang op dezelfde stoel zitten.”
Stress: de ene kan er goed mee overweg, de andere net iets minder. Deze 8 tips helpen je om jezelf beter te wapenen!
Dat een hybride werkregime voor een beter evenwicht tussen werk en privé kan zorgen, wisten we al langer. Maar kan het ook het risico op een burn-out verlagen?
Als kandidaat heb je doorgaans meerdere sollicitaties tegelijk lopen, al dan niet bij concurrerende organisaties. Maar moet je dat ook laten weten?