10 tips om meer uit je werkweek én vrije tijd te halen
Wil je zoveel mogelijk werk gedaan krijgen zonder een 50-uren week te kloppen? Met deze 10 tips vind je de perfecte balans tussen werk én vrije tijd.
Hoe je die laatste 10 minuten inplant, is enorm belangrijk volgens Michael Kerr, een gerenommeerd spreker en auteur van het boek ‘The humour advantage’.
Je kent het wel. Al je werk is klaar, maar er zijn nog tien minuten over. Aan iets nieuws beginnen heeft niet veel zin, want dan raakt het niet af.
Wat kan je nu wel op 10 minuten doen?
Zo kan wie wil je nog snel iets vragen en heb je nog tijd om de puntjes op de i te zetten over die meeting van morgen.
Heb je nog wat dingen af te werken. Of zijn er belangrijke taken die morgen moeten gebeuren. Schrijf ze even op. Zo hoef je voor de rest van de avond hier niet meer over na te denken.
Een goede werksfeer is goud waard en zeg nu zelf een bedankje wordt altijd geapprecieerd.
Denk eens na over je dag. Wat is er fout gelopen, wat heb je goed gedaan en wat kon er beter? Zo komen er geen verontrustende gedachten net voor je gaat slapen.
Als je weet hoe je dag er gaat uitzien, ben je minder zenuwachtig en kun je een pak beter slapen. Geef toe, toekomen op je werk en horen dat je over vijf minuten een belangrijke presentatie moet geven, is waarschijnlijk één van de ergste dingen die je kunt meemaken op een normale werkdag.
Een project is veel sneller af als je aan een opgeruimd bureau werkt. Niet meer zoeken naar je nietjesmachine of waar heb ik die rekening nu weer gelegd. Als je opruimt op het einde van je werkdag, behoren die momenten van paniek hopelijk tot de verleden tijd.
Dit geldt ook voor je bureaublad op je computer. Orden je bestanden. Steek ze in duidelijk gelabelde mapjes. Dit maakt je werk heel wat efficiënter en je vindt dat ene document dat een collega nodig heeft, zoveel sneller terug.
Kijk eens op Waze of Google Maps hoe lang je naar huis moet rijden. Dit zorgt ervoor dat je hoofd al minder bij je werkdag zit. Dit maakt je alerter op de weg. Vergeet ook niet om je autosleutels al te zoeken.
Iedereen een fijne avond wensen, kost zo weinig moeite maar heeft wel een groot effect. Zo worden mensen eraan herinnerd dat je niet zomaar een collega bent, maar bovenal een mens. Bovendien worden andere mensen hier ook gelukkig van. Dat bevordert dan weer de werksfeer.
Ook is het gemakkelijk om zo aan je collega’s te laten weten of je bereikbaar bent voor de rest van de avond. Ga je je telefoon opnemen voor vragen of enkel als er een probleem is?
Is er een taak die je vandaag niet af hebt gekregen en ook niet in die laatste minuten afkrijgt? Geef je collega’s een heads up. Zo weten zij ook dat ze het verwachte resultaat vandaag niet zullen krijgen en kunnen ze misschien tien minuutjes vroeger naar huis. Als jij nog wacht op een bepaald document, is dit het ideale moment om een mailtje te sturen om te vragen hoever je collega’s hiermee staan.
Als je geen belangrijke deadline moet halen, is het belangrijk om je op deze momenten van rust niet te over werken. Werk je belangrijkste taken eerst af, zo kunnen de minder belangrijke taken eventueel tot morgen wachten en kun je op een redelijk uur naar huis. Te hard werken leidt enkel tot stress en vermoeidheid. Op momenten van rust is het belangrijk om jezelf voor te bereiden op de volgende storm.
Werk kan heel wat stress met zich mee brengen. Het is belangrijk dat na de laatste mail of het laatste telefoontje van de dag, je kan ademen en je even kan bezig zijn met wat er vanavond op tv te zien is.
Na al deze dingen zijn de 10 minuten al lang voorbij, dus zit er maar één ding op: ga naar huis, neem een glaasje wijn en kijk die film die je al zo lang wilde zien.
(mr)
19 december 2018Wil je zoveel mogelijk werk gedaan krijgen zonder een 50-uren week te kloppen? Met deze 10 tips vind je de perfecte balans tussen werk én vrije tijd.
Heb jij maar zelden de tijd om je werkwijze eens tegen het licht te houden? Een kwartier per dag terugkijken kan je hierbij helpen.
Check jij je mailbox meer dan 5x/dag en werk je niet op een helpdesk? De kans is dan bijzonder groot dat je een e-mailprobleem hebt. Wat kan je er aan doen?
De ideale oplossing voor ‘shitjobs’ die elke werknemer heeft is een wekelijks ‘shituur’. Tijdens dit uur geldt er maar een regel: ‘ik doe het nu!’.
Altijd maar weer dat werk mee naar huis, nooit eens het gevoel dat je taken voor vandaag zijn afgerond ... een herkenbaar gevoel? Het kan ook anders!
Mensen doen meer en meer overuren en brengen zo hun werk-privéleven uit balans. Maar waarom doen we nu eigenlijk overuren?
Het is belangrijk om te bewegen op kantoor. Voor deze oefeningen heb je niet meer dan 2 minuten nodig en ze zijn een boost voor je energie.
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?
Welke Rode Duivels worden het vaakst in mensen hun top 3 van favoriete collega’s gezet? Wie absoluut niet? En kijk jij naar voetbal met je collega's?