10 tips voor het succesvol opstarten van een zaak
Adieu baas! Iedereen droomt er wel eens van om zijn bestaan als loonslaaf op te geven, en in alle vrijheid een eigen zaak op te starten. Hoe pak je dat aan?
1. Praat
Start niet van de ene dag op de andere met je eigen bedrijf. Praat erover met vrienden, familie, mensen uit de sector waarin je wil gaan werken etc. Een goed idee rijpt gaandeweg. Zet pas de stap naar een eigen zaak als je zelf duidelijk weet waar je naartoe wil.
Op de website van de Startersservice van Unizo vind je aardig wat antwoorden op de vragen die je je ongetwijfeld stelt. Vergeet ook niet dat je eerst door een hele papierwinkel moet: administratieve formaliteiten, het aanvragen van een btw-nummer, de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, … Voor zulke zaken kan je terecht bij een ondernemingsloket, het centrale aanspreekpunt voor beginnende zelfstandigen. De meeste grote en middelgrote steden hebben zo’n ondernemingsloket, hier vind je een overzicht.          
2. Ga voor je droom
Dat is de kernboodschap van ‘Eindelijk eigen baas’, het boek van Gunnar Michielssen dat 12 vastgeroeste startersadviezen omdraait. “Mensen moeten hun droom najagen en geen rekening houden met de vooroordelen rond zelfstandig ondernemen”, vertelt hij. “Er zijn al heel veel boeken over dit onderwerp verschenen, maar de meeste geven adviezen die lijnrecht ingaan tegen mijn ervaring en die van vele andere zelfstandigen. Tussen de regels lees ik altijd dingen als ‘Hoe word ik snel rijk?’, maar daar gaat het niet om.”
“Mijn boek is een pleidooi voor de vrijheid die bij het zelfstandig ondernemen komt kijken. Veel mensen durven de stap niet zetten omwille van de vermeende onzekerheid. Maar die durf ik sterk nuanceren. Als je uit de gevaarlijke sectoren zoals transport, horeca en bouw wegblijft, heb je 70 procent kans om de eerste vijf jaar te overleven. De kans dat je vijf jaar bij eenzelfde bedrijf werkt, is misschien wel kleiner. Als zelfstandige heb je je lot zelf in handen, terwijl net het leven als werknemer onzeker en vol gevaar is. Vraag dat maar aan mensen die na twintig jaar trouwe dienst op straat worden gezet.”
3. Durf falen
“Uit biografieën van veel succesvolle ondernemers blijkt dat zij net meer gefaald hebben dan hun minder succesvolle collega’s”, aldus Gunnar Michielssen. “Blijkbaar is falen een noodzakelijk kwaad op weg naar succes, op voorwaarde natuurlijk dat je weer recht kruipt. Een zelfstandige creëert zijn eigen job, en velen groeien uit tot werkgevers.”
4. Richt je op een niche
Specialiseer je start-up in iets wat nog niemand doet, een veelbelovende niche dus. Je moét niets innoverends uitvinden, ook al is innovatie het nieuwe buzzwoord. Omschrijf voor jezelf duidelijk wat je gaat doen.
5. Wees flexibel
Ook al was je idee subliem, als de markt niet toehapt, blijf dan niet koppig verder proberen. Gooi het roer om en ga voor wat je klanten doen of zeggen. Met een eigen zaak zal niet alles lopen zoals je op voorhand gepland had. Stop dus met plannen en doe gewoon.
6. Small is beautiful
Kopieer de interne beslissingsprocessen van multinationals niet vooraleer je ook echt groot bent. Haal voordeel uit wat je bent: een kleine starter. Die informele sfeer is net je sterk punt en zal je sneller doen groeien.
7. Je personeel is koning
Behandel je werknemers als een deel van je familie. Zij maken het verschil, en jij wordt er ook beter van. In het begin is er veel werk en minder beloning. Verkoop je droom ook aan hen, de meeste mensen werken immers niet alleen voor het geld.
8. Schreeuw het uit
Als je tegen niemand vertelt dat je een eigen zaak bent gestart, zal niemand het weten. Mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het best. Gebruik blogs en sociale netwerksites om te vertellen met wat je bezig bent en om je netwerk te onderhouden.
9. Meer dan één klant
Zorg dat je meer dan één klant hebt, anders ben je te afhankelijk. Haakt die ene klant af dan zit je met de gebakken peren. Juist in drukke tijden moet je blijven prospecteren naar nieuwe klanten.
10. Verras
Je nieuwe zaak draait. Proficiat! Wil je goed blijven boeren, dan moet je je klanten goed verzorgen. Zorg dat je niet alleen een leverancier bent, maar ook een echte betrouwbare partner. Er zijn zo veel manieren om je klanten af en toe eens te verrassen, daar kan je een verschil maken met grote bedrijven.
(mr) – Bron: www.businessinsider.com
12 november 2010