Bazen
Vorige

1 van 505

Volgende
Volgend artikel:

Hoe vaak presteer jij overuren?

10 tips om je (nieuwe) baas te imponeren

je baas imponeren
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. De eerste maanden zal je doen en laten met een vergrootglas worden bekeken, een goede start op je nieuw werk is dan cruciaal.

Hoe jij zelf naar je nieuwe job kijkt en wat jij vindt dat realistische verwachtingen zijn, kan aardig verschillen met hoe je management het bekijkt. Als je meteen kan bewijzen dat wat je vertelde in het sollicitatiegesprek geen loze woorden waren en dat je een meerwaarde zal betekenen voor het bedrijf, dan zal je uiteraard een goede eerste indruk maken.

Dat is ook belangrijk voor je reputatie en zelfs voor je jobzekerheid. Een goede start is heel belangrijk voor de perceptie van je kunnen, want de eerste maanden zal je doen en laten met een vergrootglas worden bekeken.

Daarom: 10 dingen waar je best op let op je eerste werkdag ...

1. Let op details

Je attitude en hoe je communiceert met anderen, toont je graad van professionalisme. Het is iets dat snel in te schatten is. Je moet erop letten dat je het niveau haalt dat je baas van zijn mensen verwacht. Je nieuwe baas stelt vertrouwen in je en zal je op dezelfde voet behandelen als de anciens op kantoor. Een reden te meer om op details te letten en goed te scoren.

Er is immers een groot verschil tussen een taak afmaken zodat je die weer van je lijstje kan schrappen en iets doen met oog voor detail. Als je in de eerste maanden door te haastig te werken fouten maakt, dan maak je een zeer slechte indruk, want je hebt nog geen krediet en reputatie opgebouwd.

Hoe je professioneler gedragen: 15 tips

2. Geen excuses verzinnen

Een nieuwe job gaat de eerste weken gepaard met verschillende ups en downs. Gebruik je intuïtie om de gevoeligheden snel door te hebben. Op je eerste werkdag wil je dat je baas je meteen leert kennen als een verantwoordelijk persoon.

Je baas verwacht dat je snel de nieuwe job onder de knie krijgt en ook direct de deadlines kan halen. Ongeacht de ups en downs moet je dus direct verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet. Het is niet het moment om excuses te zoeken.

Een nieuwe job? Deze dingen mag je NOOIT doen!

3. Beloof wat minder en doe meer

Laat zien dat men op jou kan vertrouwen. Doe altijd wat je gezegd hebt dat je zou doen. Of beter nog: beloof wat minder en doe wat meer dan je beloofd hebt.

4. Enthousiasme maakt je baas ook enthousiast

Als je fris en enthousiast op je eerste werkdag verschijnt, dan heb je een vliegende start genomen. Stel dus regelmatig een pertinente vraag en neem notities. Een gebrek aan ervaring kan een baas je niet verwijten, maar een gebrek aan leergierigheid wel. Het kan de reputatie van een nieuwkomer meteen kelderen. En je reputatie is sneller weg dan dat je ze opbouwt. Sta in het begin ook extra open voor suggesties van je collega’s.

CHECK: De kracht van positiviteit op de werkvloer

5. Vraag hulp (maar wees eerst zeker dat je het zelf niet kan weten)

Er is niets mis met hulp vragen. Dat is logisch in je eerste weken en maanden. Maar zorg er wel voor dat wat je wel alleen kan doen ook doet, en probeer de dingen snel op te pikken. Je hebt basisvaardigheden waarvoor je bent aangeworven, gebruik die dan ook.

Je hebt waarschijnlijk talloze vragen je eerste weken, maar probeer ze te doseren: degene die nu nog niet belangrijk zijn om je job te doen, kan je later stellen. Dan zullen je nieuwe collega’s je met plezier helpen.

6. Lever direct resultaten

Je baas wierf je aan om een specifieke reden. Lever wat er van je verwacht wordt, en doe dit vanaf dag één. Als het niet duidelijk is omwille van welke sterktes of met welke doelen in het achterhoofd je bent aangeworven, probeer dit dan snel te achterhalen.

Begin bij wat je verteld hebt in je sollicitatiegesprek en zorg dat je daar naar handelt. Je moet dus bereid zijn om hard te werken, je in te werken in een nieuwe job en tegelijk resultaten af te leveren. En dat vraagt veel energie en focus. Zorg dat je snel een meerwaarde betekent voor de afdeling, en niet degene bent die de collega’s ophoudt doordat ze alles drie keer moeten uitleggen.

7. Kijk verder dan je eigen takenpakket

Teamwork, daar draait het om. Dat gaat verder dan begaan zijn met anderen, het vereist ook dat je op basis daarvan handelt en je nuttig maakt. Kijk verder dan je eigen takenpakket en probeer de mogelijkheden te zien om je collega’s zodanig te helpen dat de hele teamprestatie verbetert. Als je baas merkt dat je het grotere geheel overziet en een helpende hand reikt zonder dat dat onder je directe verantwoordelijkheid valt, maakt dat natuurlijk een goede indruk.

Extra: Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team

8. Kom vanzelf in beweging

Denk vooruit en bedenk alvast wat er moet gaan gebeuren. Doe dat vervolgens ook nog voordat je er de opdracht voor krijgt. Zorg wel voor een goed evenwicht. Te veel initiatief kan tot problemen leiden. Alles draait om communicatie, coördinatie en samenwerking.

Kortom, laat zien dat je gemakkelijk in beweging te krijgen bent. Zorg dat niemand kan denken dat je alleen maar werkt omdat het nu eenmaal moet. In het ergste geval: zorg dat je geïnteresseerd overkomt, ook al interesseert de kwestie je geen bal.

9. Schrijf veel op

Zo ben je snel ingewerkt. Opschrijven is cruciaal: je krijgt zoveel informatie die je anders snel opnieuw moet vragen. Opschrijven maakt een erg professionele indruk. Luister dus veel, observeer en noteer.

10. Breng frisse ideeën binnen

Dat is een meerwaarde die je vanaf de eerste dag kan uitspelen. Dikwijls worden er in bedrijven zaken gedaan omdat dit nu eenmaal altijd gebeurde, bepaalde procedures of uitgaven waar niet meer bij stilgestaan wordt, …

Jij komt nieuw binnen, en kan zorgen voor de nodige frisse en innovatieve ideeën. Zelfs al lijken ze op het eerste zicht een beetje te zot, je baas zal appreciëren dat je moeite doet om bij te dragen tot het succes van het bedrijf.

Lees ook: 4 must do's in een nieuwe job

(mr)  

Anderen bekeken ook