‘Niet elke Facebook-like is wat hij lijkt’
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
“De meeste bedrijven steken meer energie in het werven van nieuwe volgers dan in het opbouwen van een echte relatie met hun fans”, merkt Philippe De Puydt, managing director van Linkman, een communicatiebureau gespecialiseerd in sociale media. “Deze bedrijven vergeten vaak wat de échte toegevoegde waarde is van een zorgvuldig opgebouwde community. En dat is: door conversaties je relaties met je klanten verbeteren. Je kan met hen samenwerken om je product te verbeteren of je kan hulp vragen bij het ontwikkelen van nieuwe dingen. Dit proces wordt ook wel co-creation genoemd.”
Bedrijven hebben moeite om voor zichzelf een contentplan uit te werken, aldus Philippe De Puydt van Linkman. “Nieuws brengen over zichzelf lukt bijna iedereen. Maar verder geraken de meeste niet. Terwijl er zo veel interessante dingen zijn om te publiceren op sociale media. De medewerkers kunnen bijvoorbeeld betrokken worden in de communicatie, zij zijn de beste ambassadeurs. Voorbeelden: ervaringen van klanten delen, relevante informatie creëren waarmee de job van de klanten gemakkelijker gemaakt wordt, regelmatig vragen stellen aan de community, leuke links delen, enzovoort. Kortom, behandel fans als je vrienden.”
“Als je naar voorbeelden in België kijkt, valt het op dat niet per se de grote jongens de beste leerling van de klas zijn. Opvallende achterblijvers op social media zijn bijvoorbeeld Bel-20 bedrijven Bekaert, Solvay, Umicore of Colruyt. Sterke spelers in België zijn: Telenet, Quick, IceWatch, Tomorrowland en de VRT.”
1. Te veel iPads weggeven
Veel bedrijven organiseren geregeld acties op sociale media waarbij je in ruil voor je ‘like’ kans maakt op een iPad of iets dergelijks. Er zijn veel fans die enkel hierop afkomen. Zeker op Facebook circuleren er heel wat accounts die enkel gebruikt worden om deel te nemen aan wedstrijden. Dit soort fans zijn geen klanten. Een bedrijf denkt best twee keer na over welke acties bij hen passen. Enkel acties organiseren is niet de beste weg om een waardevolle community op te bouwen.
2. Logo’s gebruiken
Social media draaien om conversatie met de klanten. Maar een gesprek hebben met een logo voelt vaak bevreemdend aan ... Daarom dat een bedrijf beter een foto van een medewerker zou nemen als profielfoto.
Als een bedrijf dan toch een logo als profielfoto kiest, ziet het er dikwijls niet uit op internet. De meeste sociale netwerken vereisen een vierkante versie van het logo. Veel logo’s zijn niet geschikt om te tonen in een vierkant, waardoor je in de newsfeed vaak onduidelijke logo’s als profielfoto te zien krijgt.
3. Automatisch content publiceren
Je kan bedrijfsaccounts van verschillende sociale netwerken aan elkaar linken, waardoor bij het publiceren tijd bespaard wordt. Bijvoorbeeld: één enkel bericht op LinkedIn kan automatisch een bericht versturen via Twitter. Je kan vervolgens de Twitter-account koppelen aan Facebook en zo ditzelfde bericht in 1 keer doorposten naar Facebook.
Dit lijkt handig, maar kan echter leiden tot heel wat ergernis. Elk sociaal netwerk heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren, en heeft zijn eigen gevoeligheden. Door automatisch dingen door te posten worden publicaties onnatuurlijk en vaak als storend ervaren.
4. Facebook guidelines niet respecteren
In het verleden zijn er al verschillende pagina’s van bedrijven offline gehaald door Facebook wegens het niet respecteren van de Facebook guidelines.
De guidelines kort samengevat:
5. Content posten = improvisatie
We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens: boodschappen op sociale netwerken zijn vluchtig en dat geldt in het bijzonder voor Twitter-berichten of tweets. De kans dat iemand je tweet leest op het moment dat je hem de wereld instuurt, is vaak klein. Niet iedereen is immers op dat moment ingelogd op Twitter. Laat staan dat alle berichten met evenveel zorg gelezen worden. Om te vermijden dat Twitter boodschappen verdrinken in het ruime sop, kunnen bedrijven slim te werk gaan. Met ‘Twitter Drip Campaigns’ kan je met regelmatige tussenpozen verschillende publicaties uitsturen over eenzelfde onderwerp.
6. Te zelfingenomen zijn
Mensen die te veel over zichzelf praten zijn irritant. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Sociale media gebruikers gaan geen merken volgen die enkel over zichzelf praten. Voor voldoende afwisseling in de posts zorgen, is de boodschap. Een mengeling van visuele media (beelden, video's etc.), interactieve posts (peilingen, quizvragen etc. ) en informatieve content (how-to's, artikels uit je sector etc.)
7. Verzuimen te antwoorden op zowel negatieve als positieve commentaar
Het is goed om negatieve commentaar over het merk te beantwoorden, maar laat dit soort activiteit niet overheersen. Het is even belangrijk om mensen die zich positief uitlaten over je merk te bedanken en te belonen.
8. Niet onderzoeken waar het publiek zich bevindt
Je mag als bedrijf dan al de meest fantastische Twitter-campagne hebben, als je geen research gedaan hebt, zou het je kunnen ontgaan zijn dat je doelpubliek vooral rondhangt op Pinterest. Verspil geen tijd met het updaten van een profiel zonder er zeker van te zijn dat je het juiste platform gebruikt om je publiek aan te spreken.
9. De verkeerde toon aanslaan
Niet alle sociale media sites zijn hetzelfde. Een afstandelijke toon zal Facebook-gebruikers wegjagen. Mensen zitten niet op Facebook om ingelicht te worden over bedrijfswaarden of het laatste bedrijfsnieuws. Het is een casual site waar fun belangrijk is. De toon en posts moeten dus ook casual zijn, zodat mensen zich kunnen verbinden met wat je post.
10. Te veel geld besteden aan flashy campagnes
Veel geld pompen in een grote wedstrijd kan de aandacht trekken, maar bedrijven die te veel bezig zijn met dit soort speciale campagnes hebben vaak niet genoeg tijd – en geld - over voor het onderhouden van de alledaagse content en hun engagement met de klanten en fans.
(mr) – Met dank aan www.6minutes.be en www.linkman.be voor de tips
30 oktober 2012In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Ondanks de economische onzekerheid zien bedrijven het aantrekken van talent als prioriteit. De financiële sector blijkt daarbij de kar te trekken.
Cathérine en Khalid gaan de uitdaging van Günter aan om een technische storing bij een bus op te lossen. Challenge Accepted!
De sector van bank en verzekeringen is de sector waar het geld zit. Maar vertaalt zich dat ook in riante lonen voor wie hierin aan de slag is?
Dé perfectionist bestaat niet. In werkelijkheid zijn er diverse types, met hun eigen kenmerken. Herken je jezelf?
Een loonsverhoging of een extralegaal voordeel: het is altijd fijn wanneer je tomeloze inzet op de werkvloer beloond wordt. Hoe maak je de juiste keuze?