Etiquette in het sollicitatiegesprek: 10 tips
Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.
In haar boek "The Essentials Of Business Etiquette" schrijft Barbara Pachter over de specifieke vaardigheden die mensen moeten hebben wanneer ze in hun professioneel leven mensen ontmoeten.
Als je blijft zitten, kan je genegeerd worden of zal je gesprekspartner nadien makkelijker de bovenhand nemen. Rechtstaan doet je zelfverzekerder overkomen. Als je onverwacht iemand voor je krijgt en je kan niet gaan staan (je zit bijvoorbeeld nog achter je bureau), leun dan naar voor zodat je laat zien dat je zou hebben rechtgestaan indien je kon.
In een professionele omgeving gebruik je best altijd je volledige naam, maar misschien nog belangrijker: probeer in te schatten hoe anderen aangesproken willen worden. De ene vindt het belangrijk om met meneer of mevrouw aangesproken te worden, de andere heeft het liever informeel met enkel de voornaam. En voor een specialist, professor aan de universiteit of iemand uit het leger, ligt het nog anders: zij hebben zeker ook hun gevoeligheden (en titels).
Als je overdrijft met de andere te bedanken, dan daalt de impact ervan en kan je onzeker en hulpeloos overkomen. Maar geen aandacht besteden aan je gesprekspartner en hem of haar niet bedanken als hij/zij iets voor je betekend heeft, is uiteraard ook geen goede oplossing. Een of twee keer ‘bedankt’ zeggen in een gesprek of een mailconversatie volstaat.
De deur openhouden voor je gast kan, maar iemands stoel achteruit trekken als hij of zij wil gaan zitten, gaat te ver. Dit kan tot een ongemakkelijke situatie leiden. Ook als je als man een meeting of lunch hebt met een vrouw. In een professionele omgeving welteverstaan, in je privé of op een date mag je je natuurlijk wel van je voorkomendste kant laten zien.
Wijs met je open handpalm en hou je vingers samen. Als je wijst met je wijsvinger, kom je agressief over. Iedereen wijst in een gesprek wel eens om extra overtuigend over te komen of klemtonen te leggen, maar vrouwen hebben sneller die neiging.
Oké, als je gaat eten voor je werk, moet het soms snel gaan. Maar als je bord nog niet leeg is voor je weg moet of je krijgt niet alles op, vraag dan nooit, maar dan ook nooit om de overschot mee naar huis te mogen nemen. Zelfs niet voor je hond. Je bent niet met je familie of vrienden op stap. Ook borden aan elkaar doorgeven of van elkaars bord proeven, is not done.
Als je gast enkel een hoofdgerecht bestelt, moet jij geen voorgerecht gaan bestellen. Iemand alleen laten eten, kan zorgen voor een ongemakkelijke situatie en het gesprek verstoren. Als hij of zij op het einde een dessert of een afsluitertje bestelt, volg dan.
Is je gast vegetariër of op dieet, zorg er dan voor dat je hiermee rekening houdt bij je keuze van het restaurant. Ook omgekeerd: ben je zelf vegetariër of fan van bijvoorbeeld de Aziatische keuken, verplicht je gast dan niet je te volgen. En daarvoor is de keuze van het restaurant cruciaal, zorg dat er wat variatie in het menu zit, tenzij je elkaars voorkeuren zeer goed kent. Niets is dodelijker voor de effectiviteit van een lunchmeeting als iemand iets laten eten dat hij of zij niet lekker vindt.
Het is niet zoals op een date waar de man "moet" betalen. In professioneel gezelschap betaalt wie uitnodigt, ongeacht het geslacht. Ben je als vrouw op stap met een mannelijke gast, dan kan je het subtiel aanpakken. ‘Het bedrijf betaalt.’ Of je kan even opstaan, je excuseren en de rekening gaan betalen. Maar het belangrijkste is: begin niet te redetwisten over wie de rekening gaat betalen. Als een mannelijke gast per se wil betalen, ongeacht dat de vrouw in het gezelschap iedereen heeft uitgenodigd, laat hem dan doen.
Net zoals je een professionele meeting op voorhand voorbereidt, denk je best ook even na hoe je op een vriendelijke manier een gesprek kan beëindigen. Een goede tip: doe het wanneer je nog aan het woord bent. Op dat moment heb jij de controle en is het makkelijker om een gesprek af te sluiten, zonder dat het bruut of ongeïnteresseerd overkomt. Voor moeilijkere gesprekken, helpt het ook om enkele afscheidswoorden in je achterhoofd te hebben. ‘Ik zie je volgende week op de vergadering’, ‘Tot de volgende keer’ of ‘Ik moet persoon x nog spreken voor hij naar huis gaat’.
(mr) – Bron: Businessinsider.com
21 oktober 2013Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.
Hoe je werkdag verloopt, hangt niet alleen af van anderen, maar ook van jezelf. Deze slechte gewoonten verknallen je dag ...
Lang leve de middagpauzes. Maar zo’n break kan ook aardig mislopen...
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Je hebt gesolliciteerd voor die ene job maar ze hebben niet voor jouw kandidatuur gekozen. En dan zijn er twee mogelijke foute reacties.
Waarom Ethan en Jimmy kiezen voor Lidl? Door de variatie, goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden!
Benieuwd naar wat er in de tas van jonge talenten schuilt? We nemen een kijkje en ontdekken wat hen inspireert.