5 goede voornemens + hoe ze te realiseren
Er zijn er die persoonlijke uitdagingen aangaan, anderen bekijken het van de professionele kant. Zo ook Jobat, met 5 tips hoe ze te realiseren.
In het dagelijks leven moet je prioriteiten stellen: je kan je niet tot in het oneindige vermenigvuldigen. Je dient dan ook de "essentieelste" dingen te heroverwegen en te leren om één ding op zijn beurt te doen. Dat klinkt misschien cliché, maar een trager leefritme aannemen, zal ervoor zorgen dat je nog meer van het leven kan genieten.
Ziehier een tiental voornemens die zeker het overwegen waard zijn:
Het is belangrijk om regelmatig een adempauze te nemen: zit recht op je stoel, plaats je voeten plat uit elkaar op de grond, ontspan en sluit je ogen. Adem vervolgens langzaam in en uit. Denk aan een foto waaraan je goede herinneringen overhoudt en doe inspiratie op.
Zit je je tijd te verdoen in een wachtrij? Gebruik dan deze verloren tijd om een nieuwe opdracht aan te vangen.
Probeer bij de start van elke week je werk te plannen in functie van de dringendste zaken. Eventueel kan je elke morgen deze planning aanpassen door er nog een vijftal minuutjes aan te besteden.
Om het evenwicht tussen werk en privé te herstellen: denk wat meer aan ontspanning, besteed meer tijd aan familie en kinderen en klop minder overuren.
Leer wat sneller 'nee' zeggen, organiseer je beter en stel prioriteiten.
Neem deel aan seminaries en lees gespecialiseerde literatuur als uitbreiding van je professionele kennis.
Overweeg je aan te sluiten bij een professionele vereniging of bij een gespecialiseerd rekruteringskantoor. De contacten die je zo opdoet kunnen waardevol zijn in het kader van je carrièrebegeleiding.
Bied je collega’s spontaan een helpende hand wanneer zij gebukt gaan onder het vele werk. Zoek naar mogelijkheden die de sfeer op de werkvloer op een positieve manier kunnen verbeteren. Zo profileert u uzelf als een vertrouwenspersoon binnen de onderneming.
Zorg ervoor dat je geen muurbloempje bent. Werk daarentegen mee aan projecten die breder gaan dan wat je functie inhoudt en wees de drijvende kracht achter een aantal teams van verschillende bedrijfsafdelingen.
Iedereen werkt toch het liefst met mensen die zelfverzekerd overkomen, hoe moeilijk een bepaalde situatie ook kan zijn? Zorg ervoor dat je een geruststellende factor bent wanneer er zich spanningen voordoen. Zo motiveer je mensen om harder te gaan presteren.
(jn)
2 januari 2019Er zijn er die persoonlijke uitdagingen aangaan, anderen bekijken het van de professionele kant. Zo ook Jobat, met 5 tips hoe ze te realiseren.
‘Gelukkig Nieuwjaar! Kom dat ik je drie kussen geef.’ Voor sommige werknemers zijn de eerste dagen na nieuwjaar een regelrechte nachtmerrie op kantoor.
Wie 7 uur en 15 minuten per dag werkt, 20 minuten onderweg is van de eigen woonst naar het werk en ’s avonds thuiskomt om 17u42, is het gelukkigst.
Een eindejaarscadeau gekregen van je baas? Leuk, maar alleen als de waarde ervan niet te hoog oploopt moet je er geen belastingen op betalen. Wanneer wel?
Het nieuwe schooljaar is begonnen en voor heel wat werkende ouders betekent dat weer alle hens aan dek om de kinderen op tijd aan de schoolpoort te krijgen. Uit een onderzoek van Securex blijkt dat meer dan een op drie werknemers de combinatie werk-privé nauwelijks gebolwerkt krijgt.
Geluk en succes gaan meestal hand in hand. Wie veel succes heeft, put daar veel voldoening en bijgevolg geluk uit. Daarom: 6 tips met garantie op succes!
Opgelet voor vervelende collega’s, want zij kunnen je gezondheid schaden. Mensen die daarentegen goed kunnen opschieten met hun collega’s, leven langer.
Wie dacht dat weinig slapen en veel uren kloppen, de sleutels tot succes zijn, heeft het mis. Hard werken op kortere momenten, dàt maakt het verschil.
Veel bedrijven plannen een kerst- of eindejaarsfeestje voor hun werknemers. Maar met sommige collega’s knoop je beter geen gesprek aan. Welke types zijn te vermijden?