De 9 meest ergerlijke trekjes van je baas
Bazen kunnen - uiteraard net als hun werknemers - een aantal kenmerken vertonen die tot grote ergernissen leiden. Welke trekjes irriteren het meest?
Natuurlijk hoef je niet steeds met alles akkoord te gaan en je mening te onderdrukken. Maar sommige momenten lenen zich nu eenmaal niet voor jouw extra commentaar. Wanneer je baas bijvoorbeeld een belangrijke opdracht naar jou doorschuift, doe je er geen goed aan om met je hoofd te schudden – of erger nog, te rollen met je ogen.
Ook al ben je ervan overtuigd dat je een geweldig idee hebt, wanneer er niemand voor te winnen valt, dan moet je je hier (helaas) bij neerleggen. Wie zijn mening opdringt en geen 'neen' aanvaardt van anderen, wordt al snel beschouwd als een te mijden persoon. Ben je er zeker van dat je vooruitstrevende ideeën hebt, terwijl iedereen rondom jou lijkt stil te staan? Dan wordt het misschien tijd om je eigen zaak op te starten.
Misschien ben je wel intelligenter dan jouw collega's en ben je daadwerkelijk de briljantste binnen het team. Maar als je je te veel focust op het feit dat jij de snuggerste bent van de groep – of hoe 'dom' iedereen rondom jou is – dan ben jij misschien wel de problematische werknemer die men liever kwijt dan rijk is.
Je hebt steeds voor alles een (goed) excuus. Wat er ook misgaat, je zal nooit toegeven dat het misschien wel jouw fout was. Hoewel fouten toegeven voor velen ontzettend moeilijk is, is het toch een belangrijke eigenschap die op professioneel vlak enorm geapprecieerd wordt.
Samenwerken, niets voor jou? Pas toch wat op, want in sommige organisaties is de eenzaat de eerste die de deur gewezen wordt. Als het zweet je uitbreekt bij de gedachte alleen al om in groep samen te werken, dan is je huidige job misschien niet de meest geschikte voor jou.
Of je het nu leuk vindt of niet, wanneer je voor een baas werkt, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat hij of zij goed overkomt. Dat betekent niet dat je baas steeds met alle eer mag gaan lopen voor al het goede werk dat jij doet, maar het wil wel zeggen dat het een van je prioriteiten moet zijn dat je je baas helpt en je team goed scoort. Wie slechts als enige in de schijnwerpers wil staan, is waarschijnlijk niet de populairste collega of werknemer.
Wanneer er te roddelen valt, weten mensen jou te vinden. Niets gaat jou ongemerkt voorbij en je bent de eerste die geruchten – vooral de meest sensationele – zal doorvertellen. Het valt echter ongetwijfeld niet in goede aarde bij je leidinggevenden wanneer zij achterhalen dat jij dé roddelaar van het kantoor bent.
Als jij altijd de enige bent die nog wat extra uitleg nodig heeft over nieuwe projecten en programma's, of je slaagt er maar niet in om je werk af te maken zonder extra verduidelijking van je collega's, dan moet je dringend wat aan je luistervaardigheden doen of je afvragen of je wel bekwaam genoeg bent voor de job.
Het is geen goed teken voor je carrière wanneer je baas twee à drie keer moet nadenken vooraleer hij je naar een klant stuurt uit schrik dat je een slechte indruk zal maken. Het is belangrijk te weten wanneer je moet stoppen met praten en moet starten met luisteren.
Een goede werk-privébalans, voldoende hobby's en interesses buiten het werk zijn uiteraard belangrijk. Maar wie de hele werkweek klaagt en baalt en overduidelijk enkel verlangt naar het weekend, kan weleens bestempeld worden als 'een problematische werknemer'. Af en toe tonen dat je plezier hebt in je werk kan zeker geen kwaad wanneer je je job wil behouden.
(nm) – Bron: Jobs.aol.com
14 juni 2013Bazen kunnen - uiteraard net als hun werknemers - een aantal kenmerken vertonen die tot grote ergernissen leiden. Welke trekjes irriteren het meest?
We kennen ze allemaal, de collega’s die het bloed onder je nagels vandaan halen. In plaats van je dood te ergeren, kan je het ook anders aanpakken. Tips!
Op het werk worden we vaak geconfronteerd met mensen die niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar hoe ga je nu om met zo'n 'moeilijke mens'? Enkele tips.
Vloeken is het meest irritante kantoorgedrag dat iemand kan vertonen. Dat blijkt uit een onderzoek naar bedrijfsetiquette van de Australische kantoorverhuurder Servcorp.
In vergelijking met de voorbije vier jaar is het loon van de technicus met ruim 15% toegenomen, blijkt uit het Salariskompas van Jobat. Een overzicht...
Het is een Belgische primeur: de opleiding tot pretparkmedewerker...
Wat hebben Lidl, CM en Asap met elkaar gemeen? Zij, en nog flink wat andere, zijn op 26 maart als werkgever aanwezig op de jobbeurs van Jobat in Sint-Niklaas.
De zorgsector schreeuwt om personeel. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn er diverse opleidingsstelsels in het leven geroepen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Steeds meer werknemers kiezen ervoor om extra vakantiedagen te kopen. Maar waarom?