Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 245

Volgende
Volgend artikel:

Hoe reageer je op verbaal geweld op het werk?

1 op de 7 werknemers wordt wekelijks gepest

We hopen allemaal één ding: dat we erbij horen. In de sportclub, bij de schoonfamilie, bij de vrienden maar ook op het werk. En toch is dat niet iedereen gegund. Maar liefst één op de zeven werknemers wordt wekelijks gepest op het werk.
#

Al van jongs af aan hopen we dat we bij de groep horen en niet het doelwit worden van pesterijen. We kopen kleren die hip zijn, kiezen hobby’s die anderen ook doen en kijken naar programma’s waar iedereen over praat. Gewoon om erbij te horen.

Ook op het werk probeer je natuurlijk de toffe collega te zijn. Maar toch wordt 1 op de 7 werknemers gepest door collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek van IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Roddelen, uitsluiten, beledigen, informatie achterhouden, ze ondergaan het allemaal. En dat heeft zonder twijfel een invloed op de werkprestaties.

Negatieve spiraal

Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat gepeste werknemers meer mentale gezondheidsproblemen ervaren dan hun collega’s. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in posttraumatische stress, depressie of angstgevoelens.

En dat beïnvloedt zowel de productiviteit als de betrokkenheid van de slachtoffers. Daardoor blijven de mensen die gepest worden vaker thuis van het werk. Met als excuus: ziekte. Het ziekteverzuim zorgt op zijn beurt weer voor heel wat kosten voor de ziekteverzekering.

Overheid en industrie

Vooral in de industriële sector en bij de overheid krijgen werknemers te maken met pestgedrag. Maar liefst 1 op 5 werknemers in de industrie geeft toe wekelijks gepest te worden. Ook bij de overheid klaagt bijna 20% van de werknemers minstens één keer per week over pesterijen.

In de zorgsector en het onderwijs daarentegen is het aantal slachtoffers relatief klein. Ongeveer 1 op de 10 werknemers geeft aan wekelijks gepest te worden. Al is natuurlijk elk slachtoffer, één te veel.

Taboe doorbreken

Het is ontzettend belangrijk om slachtoffers zo goed mogelijk op te vangen. Daarom kun je als bedrijf het pesten bespreekbaar maken op het werk en een beleid opstellen voor zowel de melding van problemen als de aanpak.

Een vertrouwenspersoon of preventieadviseur speelt hierbij een belangrijke rol. Hij of zij helpt slachtoffers weerbaarder te maken en grenzen af te bakenen. Het belangrijkste is om het probleem voor te durven leggen aan de leidinggevende, want pesten op het werk komt vaak door een onderliggend probleem in de organisatie, zoals een rolconflict, een hoge werkdruk of jobonzekerheid.

(dt/em) - Bron: IDEWE 

21 december 2017
Anderen bekeken ook