Zo ga je om met collega’s op Facebook: 10 tips
Hoe ga je om met collega's op Facebook? Jobat geeft je 10 tips zodat je je geen zorgen hoeft te maken over die persoonlijke uitspattingen.
Blokkeert jouw werkgever de toegang tot sociale media nog? Is er een expliciet verbod op het gebruik van Facebook of andere messaging apps tijdens de kantooruren? Zelfs als de toegang tot al deze afleiding beperkt is, zal je je collega’s – want jij zou dit natuurlijk nooit doen - erop kunnen betrappen dat zij deze restricties omzeilen.
Uit een onderzoek van Samsung Electronics blijkt dat 1 op 3 Belgische werknemers de regels rond het gebruik van social media aan zijn of haar laars lapt. Creatievelingen vinden wel een achterpoortje op hun bedrijfscomputer, of ze brengen hun eigen toestel mee. Met een eigen tablet of smartphone is het al een stuk gemakkelijker en nog verleidelijker om toch even een statusupdate uit te voeren of eventjes door de foto’s van de andere collega te browsen.
Het is niet verbazend dat vooral de jongere werknemers (18-34 jaar) het moeilijk hebben om hun online activiteiten in te perken. 48% van deze groep klikt Facebook toch nog regelmatig open en 45% kan het niet laten om YouTube te checken.
Logisch dat het zo moeilijk wordt om de regels van op kantoor te volgen. De werkdag begint voor sommigen al een tijdje niet meer als ze het kantoor binnen lopen. Voor sommigen begint het al voor de ochtendkoffie. 63% van de ondervraagden beweert al werkgerelateerde taken uitgevoerd te hebben voor ze daadwerkelijk naar kantoor vertrekken. Ook ’s avonds is 78% nog in de weer voor hun job.
De grenzen tussen werk en privé vervagen steeds meer. Mensen passen hun ritme aan. Persoonlijke taken en werkzaken hebben geen vast moment meer in de dagplanning. Mails worden verstuurd aan de ontbijttafel, persoonlijke online-betalingen gebeuren op het werk, ’s avonds na het laatavondjournaal worden er nog vergaderingen ingepland.
41% van de ondervraagden gebruikt hun persoonlijke smartphone voor het werk en installeert werkgerelatteerde apps zoals Outlook, waardoor het kantoor mee naar huis gaat. Mensen met een bedrijfsgsm installeren persoonlijke apps op hun toestel, zoals Facebook, Whatsapp of zelfs spelletjes om te ontspannen.
Hoewel uit het onderzoek van Samsung blijkt dat slechts de helft van de ondervraagden een werkgever heeft die hen vrij liet in het gebruik van technologie, beweert Unizo dat maar 16% van de werkgevers het internetgebruik limiteert. Unizo stelt een evolutie vast. Werkgevers leggen de verantwoordelijkheid bij hun werknemers. 4 op de 10 werknemers die onbeperkt mogen surfen, mogen ook sites bezoeken die niets met het werk te maken hebben. De enige voorwaarde is dat ze hun professionele taken niet mogen verwaarlozen.
Het delen van YouTube-filmpjes met katten in de hoofdrol kan alleen maar bijdragen tot meer gelukkige en ontspannen werknemers én een betere teamspirit. Niets dan voordelen dus.
(sjv) - Bron: hrsquare.be
13 augustus 2014Hoe ga je om met collega's op Facebook? Jobat geeft je 10 tips zodat je je geen zorgen hoeft te maken over die persoonlijke uitspattingen.
Een studie van Google toont aan dat niet de jongere generatie, maar vooral leidinggevenden tijdens de werkuren actief zijn op sociale media.
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
Premier Yves Leterme slaat de bal af en toe serieus mis op Twitter. Maar hij is niet de enige! Deze 6 werden zelfs ontslagen na hun misstappen ...
Bijna vier op tien werkgevers verbiedt zijn werknemers de toegang tot de populaire netwerksite Facebook. Ruim zeven op tien werkgevers legt het internetgebruik op kantoor aan banden.
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Een goede cv opstellen, blijft zeer belangrijk. Hoe kan je anders op een gestructureerde manier een overzicht geven van jouw ervaring en kwaliteiten?
Vorig jaar startte het departement zijn traject om als Baanbrekende Werkgever zijn arbeiders meer inspraak te geven. De eerste resultaten zijn intussen duidelijk zichtbaar.