Hoe je kalmte bewaren op het werk? 7 tips
Enkele tips om tijdens stressmomenten het hoofd koel te houden.
Hoe vaak durf jij op het werk door het raam zitten staren? Nooit? Dan ben je verkeerd bezig. Als we vaker niks doen, zal de productiviteit stijgen. Dat beweert de Nederlander Leen Zevenbergen, ondernemer en auteur. Zijn boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ werd een paar jaar terug uitgeroepen tot Managementboek van het jaar.
Zijn stelling: velen onder ons zijn gejaagd op het werk. We stoppen nooit. We zijn bang om als eerste onze computer af te zetten en naar huis te gaan, want misschien gaan de collega’s of de baas dan denken dat we een luierik zijn die anderen het werk laat doen. Niet erg gezond, allemaal, en soms leidt zo’n situatie tot burn-out, het gevoel helemaal opgebrand te zijn.
Ook David Allen, een productiviteitsconsultant en beroemd vanwege van zijn time management methode ‘Getting Things Done’, pleit om regelmatig helemaal niets te doen. In zijn bestseller Getting Things Done formuleerde hij vijf stappen om je productiviteit te bevorderen: haal het uit je hoofd (maak lijstjes), concretiseer (wat moet er precies gebeuren?), organiseer (welke stappen ga je ondernemen?), reflecteer (evalueer continu hoe je werkt) en engageer.
Na het doorlopen van deze vijf stappen zou je volgens Allen exact weten wat je moet doen en hoe je dat best aanpakt, zodat je niet meer kan verdwalen in het moeras van te veel dingen tegelijk te willen aanpakken.
Maar: productief zijn draait niet alleen om stuk voor stuk al je lijstjes afwerken. Soms moet je ook gewoon echt dringend de batterijen opladen door helemaal niets te doen en moet je 'rust' dus beschouwen als een in te plannen actie die even belangrijk is als alle andere puntjes op je to-dolijst. "De basisvoorwaarde om mijn methode toe te passen, is dat je jezelf ook volledig kan wijden aan niets doen. Hoe goed kan je werkelijk niets om het hoofd hebben?", aldus David Allen.
Let op: die rust moet je volgens Allen wel nog steeds verdienen. "Als je dringend nieuwe luiers moet gaan kopen, kan je niet ten volle focussen op je dagdroomsessie of dutje. Net zoals tijdens andere taken mag je niet afgeleid worden tijdens dat niets doen." Eerst dus je lijstje met de dringendste to do's afwerken en dan een tijdje ongestoord genieten van welverdiende rust.
Leg jij je jezelf ook strenge regels op uit angst om je werk niet af te krijgen? In veel gevallen zijn die regels echter gebaseerd op mythes.
Veel van onze meest creatieve en productieve ideeën komen niet als we ze proberen af te dwingen middels lange sessies achter onze bureau, maar op momenten waarop we ergens heel anders mee bezig zijn, vaak buiten kantoor.
Ondernemer en auteur Leen Zevenbergen vindt dat we vaker moeten rondlummelen. Pas wanneer je hoofd leeg is, komen de ideeën naar boven. "Oplossingen voor problemen komen in je op onder de douche, of als je de hond uitlaat. We weten dat allemaal. Maar toch geven we onszelf niet de ruimte om gedachten te laten ontspruiten. Want we moeten werken."
Zijn boodschap? Nietsdoen is goed voor de creativiteit, en creativiteit is belangrijk voor de economie. Uit nieuwe ideeën worden de ondernemingen geboren die over enkele jaren welvaart zullen creëren.
Ook in de "gewone" werknemer zit veel creativiteit, weet de auteur. Op het werk vallen ze niet op, maar buiten het werk bloeien ze open en blijkt dat ze met boeiende dingen op creatieve manieren bezig zijn. Misschien moeten meer mensen zich eens afvragen wat ze écht willen, oppert Zevenbergen: "Durf te dromen en probeer de dromen uit te laten komen."
(mr) – Bronnen: Tim Christiaens van Time Management Company, VDAB & Weekend Knack
2 september 2015Enkele tips om tijdens stressmomenten het hoofd koel te houden.
Je kent ze wel, die mensen die een bloeiende carrière hebben, heel wat realiseren en toch nog tijd hebben voor hun gezin en ontspanning. Hoe doen ze dat?
Werknemers willen langer werken als ze zélf mogen beslissen waar en wanneer ze dat doen. Maar wanneer is een flexibele werkplek productief?
Over de ideale werkomgeving en het ideale ritme bestaan tal van ideeën. In veel gevallen zijn die regels echter gebaseerd op mythes. Een overzicht ...
Hoor je tot de gelukkigen die zelf zijn/haar kantoor mag inrichten of werk je van thuis, dan ga je best bewust om met dit privilege.
Wie de cijfers in dit artikel leest, krijgt misschien een ‘Big Brother’-fobie. Weet jij hoeveel je gecontroleerd wordt?
Na een drukke werkweek toch de indruk hebben dat je maar weinig gedaan hebt. Herkenbaar? Welke zes zaken zijn absoluut nefast voor je productiviteit?
Bijklussen "in het zwart" behoort sinds de flexi-job tot het verleden. Wie kan het doen? Waar moet je rekening mee houden? En is bruto werkelijk netto?
De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.