10 tips om gezond van thuis te werken
Hoe heerlijk thuiswerken soms lijkt, het is gemakkelijk om in een ongezonde levensstijl verstrikt te raken. Enkele manieren om toch gezond te blijven!
Een alternatief vinden voor je dagelijkse tocht naar het werk, begint gewoonlijk na filefrustratie of een kostelijke tankbeurt. Deze mensen vonden alvast een filevrije en budgetvriendelijke oplossing.
Wil je ‘s morgens de file te slim af zijn? Dan kan je zoals Paul Cox uit noord-Wales naar het werk paragliden. Hoewel hij wel rekening moet houden met het weer, probeert Cox zoveel mogelijk naar het werk te gaan met zijn paramotor. Hiermee overbrugt hij dan zo’n 16 kilometer. De man leerde paragliden tijdens een vakantie in Spanje en besloot al snel daarna (in 2012) om zijn fiets te laten staan en met de paramotor naar het werk te gaan.
Benjamin Kieffer (33) woont en werkt in New York. De overvolle metro’s en dure taxi’s dreven hem ertoe om innovatief te zijn op het vlak van vervoer. Hij haalde daarom zijn eenwieler van onder het stof – hij leerde rijden op een eenwieler in de circusschool in de jaren ’90 – en besloot op deze unieke manier het verkeer te trotseren.
Nu kijkt hij uit naar zijn woon-werktraject en kan je hem zien fietsen/balanceren op zijn unicycle in Manhattan.
In extreme situaties kan het goedkoper zijn om met het vliegtuig te gaan werken. Sam Cookney betaalde zich blauw aan zijn huur en levensstijl in Londen. Hij rekende uit dat het goedkoper zou zijn om telkens een goedkope vlucht uit Barcelona naar Londen te nemen dan om ook daadwerkelijk in Londen te wonen. Als je zijn huur in Barcelona zou optellen met de pendelkosten die het vliegtuig met zich meebrengt om 4 dagen per week naar zijn kantoor te vliegen, zou hij maandelijks zo’n 2.210 euro kwijt zijn, wat maar liefst 712 euro minder is dan hij in Londen zou betalen.
Hij verhuisde dus naar Spanje in mei 2015 en pendelt sindsdien over en weer naar zijn werk. Hij neemt ’s morgens het vliegtuig in Barcelona naar Stansted Airport en komt aan op zijn werk om 9.30 uur. Al mag de social media manager van tijd tot tijd wel van thuis werken. Zijn traject duurt zo’n 5,5 uur en hij legt daartussen zo’n 1.500 kilometer af. Ideaal voor een powernap.
De oprichter van JetBlue kiest er ook voor om te pendelen per vliegtuig. Natuurlijk heeft hij een hele vloot ter beschikking. David Neeleman richtte in Brazilië een nieuwe luchtvaartmaatschappij op, Azul. Een lucratieve zet en carrièremove waar je waarschijnlijk voor ter plekke moet zijn, om het reilen en zeilen op te kunnen volgen. Maar Neeleman koos ervoor om zijn gezin niet te doen verhuizen en te pendelen vanuit Connecticut naar Sao Paulo. Hiervoor neemt hij op zondagavond een nachtvlucht van 10 uur en keert weer terug op donderdag.
... van 72 kilometer. James Robertson (56) wandelde elke dag 72 kilometer om op zijn werk te raken. Zijn auto begaf het een decennium geleden al, maar in plaats van deze te laten maken, besloot de man om te voet naar zijn werk te gaan.
Een student van Wayne State University las zijn verhaal en besloot om een GoFundMe-pagina op te richten om James aan een auto te helpen. Hij kreeg hierdoor een onverwacht hoog bedrag bij elkaar: 300.000 dollar, oftewel 243.423 euro. Maar uiteindelijk was dit bedrag zelfs niet nodig, want Ford gaf de man een nieuwe Ford Taurus uit 2015. Een metallic rode met een zwart interieur, zodat de man in stijl naar zijn werk kon rijden.
Deze 71-jarige is in topconditie. 15 jaar geleden realiseerde Gabriel Horchler, terwijl hij naar het werk reed, dat hij altijd vaststond in de file en dat zijn traject parallel liep met de Anacostia rivier. Een rustige rivier met niet al te veel waterverkeer. Hij bedacht dat het misschien sneller zou zijn om een waterweg te nemen in plaats van een filegevoelige baan.
Zo geschiedde. Horchler rijdt nog elke dag met zijn fiets naar een naburig park, waar hij zijn roeiboot in het water duwt en van Maryland naar een boothuis in Washington roeit. Daar heeft hij een tweede fiets staan, waarmee hij naar werk in de Library of Congress rijdt. In alle rust over de kalme rivier roeien, doet Horchler deugd. Het hele traject neemt zo’n 90 minuten in beslag en voor 71 jaar oud te zijn, is Horchler opvallend genoeg in topconditie. Zijn alternatief is dus zeker goed voor de fysieke gezondheid, al zal de rust die het vermijden van de file oplevert ook mentaal wel zijn voordelen met zich meebrengen.
Abdul Mallik, een leerkracht in een lagere school in India, zou gemakkelijk de bus naar zijn werk kunnen nemen. Toch kiest hij ervoor om elke dag te voet een rivier te trotseren, waarvan het water tot kinhoogte komt. Waarom? De rit met de bus duurt 3 uur om 12 kilometer te overbruggen. Mallik kiest met zijn manier dus voor een snellere oplossing. Misschien niet de meest praktische, want hij draagt altijd een set droge kleren mee om zich te kunnen omkleden als hij de rivier over heeft weten te steken. Opdrogen doet hij op de weg naar school, die hij verder te voet aflegt.
Klinkt gek? Hij is niet alleen! Elizabeth Miranda is een leerkracht in de Filipijnen en zij moet maar liefst 5 rivieren oversteken en 2 uur wandelen om op de school te raken waar ze lesgeeft. Hierbij maakt ze gewoonlijk enkel haar voeten en benen nat, en moet ze niet tot haar kin in het water waden zoals Mallik. Op sommige punten zijn er zelfs geïmproviseerde bootjes, Timbulan genoemd. Deze worden gemaakt van rubberen, opblaasbare, ronde banden met een net in het midden, waar ze in kan gaan zitten. De banden worden dan de rivier overgeduwd door geoefende zwemmers. Een beetje als watertaxi’s. Op dagen dat het water extra wild is, is de tocht best gevaarlijk. Dat zijn momenten dat Miranda wel eens ontmoedigd raakt, maar ze zegt dat ze kracht put uit de enthousiaste gezichten van de leerlingen.
In België zijn de sneeuwstormen iets schaarser dan in Canada. Joel Paredes woont en werkt in Montréal en trotseert hevige sneeuwbuien met zijn snowboard om toch op tijd op kantoor te raken.
Een welgestelde Chinese zakenman, Old He, gaat werken op een drafje. Samen met zijn secretaresse rijdt hij elke dag ter paard naar het werk. Hoewel hij heel wat luxewagens bezit, kan hij het verkeer niet uitstaan, dus koos hij voor een ander soort paardenkracht.
Door weer en wind, op enkele uitzonderingen na, trotseert hij het verkeer per paard. Hij doet dan 20 minuten over zijn traject, moet geen rekening houden met het verkeer, moet niet gaan tanken, er zijn geen extra jaarlijkse auto-inspecties nodig en het is milieuvriendelijker. Al doet hij het ook een beetje voor de verbaasde gezichten als mensen zien dat er een man op een paard voorbij draaft. Eens hij op het werk aankomt, kan het paard daar terecht in een privéstal.
(sjv) - Bron: Chinasmack / Oddee
23 januari 2019Hoe heerlijk thuiswerken soms lijkt, het is gemakkelijk om in een ongezonde levensstijl verstrikt te raken. Enkele manieren om toch gezond te blijven!
Valérie Pierre is general manager van Nikon France/Belux. Zij verdeelt haar tijd tussen het Belgische kantoor in Evere en het Franse hoofdkantoor in Parijs.
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Werkgevers beleven turbulente tijden, maar qua vacatureaanbod valt het vandaag nog mee. Vooral de vaste job lijkt het nog behoorlijk goed te doen.
Er moeten een aantal zaken verplicht vermeld staan in het arbeidsreglement: een overzicht.
We vroegen aan Marco Bouman (51) hoeveel hij verdient en wat zijn job als online groeiconsultant precies inhoudt...
Een gezond, duurzaam en proper kantoor zorgt voor gezonde werknemers...
Tot 31 mei geven meer dan 100 jonge medewerkers van chemie- en life sciencesbedrijven gastlessen. Zij doen dat in de eerste graad van het middelbaar onderwijs.