7 clichés om te vermijden op je CV
Een rekruteerder spendeert 6 tot 10 seconden per cv. Dus moet je ervoor zorgen dat jouw cv eruit springt. Vermijd dus onderstaande clichés.
“Veel sollicitanten stoppen weinig moeite in hun motivatiebrief”, aldus Lodi Planting, eigenaar van Employerbility en host van een kennisplatform voor het binden en boeien van personeel. “Terwijl dit een perfecte toevoeging kan zijn voor het opgestuurde cv. In een motivatiebrief kan je bepaalde elementen in de kijker zetten en de taal van het bedrijf spreken."
"Iets wat ik veel gebruikte, was taken uit de functieomschrijving vermengen met mijn eigen werkervaring. Daarnaast zorgde ik ervoor dat ik voor elke functie waarvoor ik solliciteerde een aangepast cv en motivatiebrief uitstuurde. Iets wat vaak niet wordt gedaan door sollicitanten. Maar als sollicitant wil je toch ook geen standaardafwijzing? Solliciteren is elkaar verleiden en dat doe je niet door standaardteksten af te rammelen. Zelfs niet als je de perfecte kandidaat bent.”
E-gids: Online solliciteren, tips & tricks
“Het doel van je motivatiebrief is interesse wekken”, zegt carrièrecoach Katrin Van de Water. “Interesse wekken zodat jouw cv met net iets meer aandacht bekeken wordt dan andere. Interesse wekken zodat jij uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Dit kan je versterken door vooraf te bellen met de rekruteerder en bijkomende informatie te vragen die je kan verwerken in je brief. Bovendien kan je in je brief verwijzen naar het telefonisch gesprek, zo is je naam niet meer onbekend.”
“Maatwerk is cruciaal voor een overtuigende sollicitatiebrief", beklemtoont Van de Water. "Je geeft weer wat je motivatie is om bij dat bedrijf te gaan werken en waarom jij de geschikte kandidaat bent. Vraag je af wat jij het bedrijf kan bieden, en niet enkel wat zij jou te bieden hebben. Denk hierbij aan je favoriete vaardigheden en favoriete waarden en verwerk deze in je brief.”
Check: Zo schrijf je een overtuigende motivatiebrief
“Een motivatiebrief is een brief waarin je jezelf probeert te verkopen”, vertelt Lodi Planting. “Je zet jezelf in de etalage zodat de toekomstige werkgever je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Maar niemand houdt van borstklopperij. Het is dus veel beter om te verleiden. Verleiden is het samenspel van elkaar leren kennen en tegelijk eerlijk zijn naar elkaar toe.”
Er is niet één juiste manier om een motivatiebrief te starten, maar je kan wel bepaalde technieken gebruiken die bij jou passen en waarmee je uit de band kan springen.
Dit is een heel gebruikelijke - en nog altijd goede - manier om je motivatiebrief te beginnen. Hiermee val je met de deur in huis en probeer je je potentiële werkgever te overtuigen met je achtergrond. Gebruik daarom je meest indrukwekkende en relevante verwezenlijkingen om te tonen wat je waard bent. Relevant betekent: relevant voor deze vacature, want dat kan van vacature tot vacature verschillen.
Voorbeeld: Als Social media coördinator voor Bedrijf X stuur ik verschillende digitale media projecten aan. Door een nieuwe social media marketing strategie uit te tekenen en uit te voeren, verdubbelde ik ons publiek op Facebook en verdriedubbelde ik onze volgers op Twitter.
Een andere manier is te beginnen met je enthousiasme voor de vacature. Als je echt overtuigd bent dat het bedrijf en de job heel goed bij je passen, is dit een goede manier om je motivatiebrief mee te starten. Dit toont dat je een gemotiveerde en toegewijde werknemer zal zijn.
Voorbeeld: Lodi Planting begon zijn sollicitatiebrieven steevast met een prikkelende zin. “Iets in de trant van ‘Heel soms kom je een vacature tegen die echt op je lijf is geschreven. Een functie waar je op wil solliciteren. Een functie waar je warm van wordt. In mijn geval niet zozeer van de functietitel, maar wel van de inhoud van deze functie. Nu is het aan mij om u te overtuigen!’ Elk woord wat hier staat is gemeend (ook dat de functietitel mij niet aansprak).”
Wanneer je solliciteert voor een groter bedrijf en je weet dat ze een automatische screening van de sollicitaties doen, is het een goed idee om in je openingszinnen heel veel keywords te gebruiken. Door de juiste sleutelwoorden te gebruiken, zal je motivatiebrief er zeker uitgelicht en gelezen worden.
Voorbeeld: Geschreven en verbale communicatievaardigheden zijn mijn twee belangrijkste vaardigheden. Door mijn ervaring in public relations, heb ik de juiste vaardigheden voor jullie projecten in social media, mediarelaties en community management en het leiden van een team. Het is de combinatie van deze vaardigheden dat me de beste kandidaat maakt voor de vacature van public relations manager.
Als iemand in je professioneel netwerk je doorverwijst naar een bepaalde vacature, bedrijf of rekruteerder, dan moet je dit zeker gebruiken in je motivatiebrief. Door de naam te laten vallen van jullie gezamenlijk contact, kan de rekruteerder je direct plaatsen en val je meer op. Hij zal benieuwd zijn waarom je contact vindt dat je een goede kandidaat zou zijn voor de job.
Voorbeeld: Mijn naam is x en ik sprak onlangs met jullie communicatieverantwoordelijke y. Hij vertelde me over jullie vacature voor de IT-afdeling. Hij raadde me aan om jou te contacteren omdat ik dagelijks bezig ben met IT.
Een andere unieke openingszin, is je potentiële werkgever proberen te imponeren met je kennis van nieuws of een event. Ga op zoek naar recent nieuws over het bedrijf waarvoor je solliciteert en verwerk dit in je brief. Vertel waarom dit nieuws je ertoe heeft aangezet te solliciteren of waarom dit je overtuigd heeft dat je een goede kandidaat voor de vacature zou zijn.
Voorbeeld: Vorige maand werden jullie vernoemd in De Standaard voor jullie partnership met de non-profitorganisatie y. Na het lezen van dit artikel, ben ik vacatures beginnen te zoeken van jullie bedrijf, en ik was dan ook blij dat jullie een vacature hadden openstaan voor administratief assistent. Aangezien ik heel wat ervaring heb op dit vlak ben ik ervan overtuigd dat ik een heel goede kandidaat zou zijn.
Word gevonden door werkgevers! Upload (of update) je cv op jobat.be en laat de interessante aanbiedingen tot jou komen! 't Is maar enkele minuten werk én het levert je uiteindelijk misschien wel hét werk van je dromen op. Go for happy!
(mr) - Met dank aan Glassdoor.com, Lodi Planting & Katrin Van de Water
20 februari 2023Een rekruteerder spendeert 6 tot 10 seconden per cv. Dus moet je ervoor zorgen dat jouw cv eruit springt. Vermijd dus onderstaande clichés.
Om jou tijdens jouw sollicitaties alvast op de goede weg te helpen, hebben wij twee sollicitatiebrieven opgesteld die als mooi voorbeeld kunnen dienen.
Een op drie sollicitanten doet amper moeite een motivatiebrief bij z'n cv te sturen. Of dat verstandig is? Hoe belangrijk een motivatiebrief nog is?
Er lopen bij bedrijven vaak heel wat sollicitaties per vacature binnen. Broodnodig dus van op te vallen in die hoop cv’s en sollicitatiebrieven!
Met deze gids leren we je de kunst aan van een goede motivatiebrief te schrijven...
Met een goede brief kun je behoorlijk veel indruk maken op de werkgever-in-spe.
Als er bedrijven zijn waar je dolgraag wilt gaan werken, kan je altijd spontaan solliciteren.
De chatbot ChatGPT is zo goed dat hij nu ook al uitnodigingen krijgt om op sollicitatiegesprek te komen...
Een goede motivatiebrief schrijven is een kunst - maar een kunst die je gelukkig kan aanleren...