Japanse managers sterven sneller
Mannelijke Japanse managers zijn meer met hun job bezig dan met hun gezondheid waardoor ze gemiddeld minder lang leven dan andere mannelijke werknemers.
8 op de 10 Belgische werknemers vindt dat hij of zij te veel tijd in het werk steekt.
Gemiddeld spenderen we 90.000 uur van ons leven aan werken.
Een op de vier werknemers in België is niet tevreden over de erkenning van zijn inspanningen en zijn vast loon.
Koppels waarvan een van de partners 10 of meer overuren per week presteert, maken dubbel zoveel kans om te scheiden.
Een kwart van de werknemers zegt dat hun job hun grootste bron van stress is.
Elk jaar gaan 13 miljoen werkdagen verloren door stress gerelateerde ziektes.
Jaarlijks sterven 10.000 Japanners aan hun bureau ten gevolge van werkweken van 60 tot 70 uur. Het fenomeen staat bekend als ‘karoshi’. In China werken zich jaarlijks 600.000 mensen letterlijk dood.
Vrouwen verdienen gemiddeld 77,5 eurocent voor elke euro die een man verdient.
15% van de vrouwen op managementniveau heeft met haar baas geslapen. 37% raakt daardoor aan promotie.
Bijna 1 op de 2 Amerikanen is bijgekomen in zijn huidige job. 28% is meer dan 4 kilo bijgekomen, 13% meer dan 8 kilo.
In de VS neemt een werknemer gemiddeld slechts 57% van zijn vakantiedagen op. Bijna de helft van de wettelijk toegestane vakantiedagen wordt aan werk besteed.
In België ervaart bijna 2 op 3 werknemers (64%) stress op het werk. Dit is een stijging met 18% sinds 2010.
Bij ruim 1 op 4 (27%) van alle werknemers leidt de stress tot reële spanningsklachten zoals fysieke en psychische gezondheidsklachten (hoofdpijn, hartkloppingen, slapeloosheid, neerslachtigheid, snel kwaad worden, …), met verminderde prestaties als gevolg.
2 op 3 Belgische bedienden is tijdens z’n vakantie bereikbaar voor zijn werkgever. Waarvan 16% zelfs bereikbaar is voor niet-dringende zaken. Drie op vier geeft aan dat hij wel eens wordt gecontacteerd tijdens z’n verlof.
Bijna een kwart van de Nederlandse werkplekken vormt een risico voor de gezondheid van de werknemers. De lucht is er te droog of de bureaus zijn ongezond. Bij 88% van de werkplekken ligt de luchtvochtigheid onder de norm van 40 à 50%. Mensen die werken in te droge lucht hebben meer kans op overlast en irritaties en zijn vatbaarder voor virussen.
51% van de werknemers in België zegt dat er in het bedrijf onvoldoende mogelijkheden zijn om door te groeien naar een andere job en 57% zegt onvoldoende promotiekansen te krijgen.
Hoe langer iemand bij dezelfde organisatie werkt, hoe meer hij lijdt onder stress. 18% van de werknemers die minder dan één jaar voor dezelfde organisatie werkt, heeft spanningsklachten, terwijl dit bij 1 tot 10 jaar anciënniteit al 25% is en bij meer dan 11 jaar anciënniteit maar liefst 31%.
Wie voltijds werkt, is minder goed af. 1 op 3 deeltijds werkende werknemers (29%) presteert meer overuren dan hij of zij zou willen. Bij de voltijdse werknemers is dit al 42%.
1 op 2 Belgische werknemers vindt z’n job mentaal te belastend om te werken tot aan zijn pensioen en bijna 1 op 3 vindt zijn job fysiek te belastend.
De aanwerving van een gewone bediende kost een bedrijf in België zo’n 15.000 euro.
Wie ver van zijn werk woont, is minder goed af. Werknemers die last ervaren van hun woon-werkverkeer voelen zich meer uitgeput na een werkdag (71%) dan zij die geen hinder ervaren (61%). Dit komt vooral door de onberekenbare verplaatsingstijd, de onzekerheid over hoe lang het woon-werktraject zal duren.
(mr)
25 juli 2014Mannelijke Japanse managers zijn meer met hun job bezig dan met hun gezondheid waardoor ze gemiddeld minder lang leven dan andere mannelijke werknemers.
De ene job gaat al met meer stress gepaard dan de andere. Maar welke behoren tot de absolute top?
Wat kan je doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan coach Inge Ketels …
Er zijn zes essentiële dingen waar elke werkgever rekening mee moet houden als hij zijn personeel tevreden willen houden.
17 % van de werknemers is zwaar gedemotiveerd op het werk. Bedrijven denken dat ze hier iets aan doen, maar schieten toch tekort volgens hun personeel.
Je kantoor verdient een glimlach. Diverse studies wijzen op de positieve invloed van humor op de werkplek. Van minder stress tot meer productiviteit.
Johannes ging na zijn carrière in de horeca aan de slag in het onderwijs!
Isabeau vertelt over haar rol als teamleider bij een kinderdagverblijf van KU Leuven
De podiumtechnicus is een recent knelpuntberoep dat een gevolg is van de coronapandemie. Kennis van licht, geluid en podiumtechniek is vereist.