8 tips om mensen te managen die slimmer zijn dan jezelf
Binnenkort groei je door of je bent al een teamchef, maar je hebt het gevoel dat de mensen onder jou slimmer zijn dan jezelf? Da’s normaal!
De kans is groot dat je op het werk een baas hebt die op zijn beurt ook een baas heeft, die zelf ook nog een baas heeft. In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
De directeur is altijd een manager, maar wel dé manager van alle managers binnen het bedrijf. De leidinggevende van de marketingafdeling of die van human resources bijvoorbeeld, staat dus onder het directe gezag van de directeur. De grote baas maakt ook deel uit van de raad van bestuur. Die heeft als belangrijkste functie de omkadering van de plannen en het beleid, de strategieën en de doelstellingen. Kortom: de directeur bepaalt grotendeels het succes of de mislukking van een bedrijf.
De taken van een directeur zijn duidelijk, want hij of zij …
Een manager daarentegen beheert de uitvoering van één bepaalde afdeling. Denk maar aan marketing, human resources, customer service … Eigenlijk beslist de manager, na overleg met de raad van bestuur, hoe hij of zij met de werknemers en het budget dat voor handen is de dienst waar ie verantwoordelijk voor is, optimaal laat draaien.
Kort samengevat: een manager is dus zeker geen directeur, al is een directeur in zekere zin wel een manager.
Extra: Welk type baas heb jij?
(dt/em) - Bron: Gadget-info.com
10 januari 2020Binnenkort groei je door of je bent al een teamchef, maar je hebt het gevoel dat de mensen onder jou slimmer zijn dan jezelf? Da’s normaal!
Geen nee durven zeggen. Of om de haverklap je mails checken. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. Zelfs je baas. Maakt jouw werkgever zich schuldig aan een van deze slechte gewoontes?
Een leidinggevende met wie het niet klikt, blijkt vaak een afknapper. Al is het makkelijker gezegd dan gedaan want bij leidinggeven komt wel wat kijken.
Zeven op de tien medewerkers vinden dat ze de job van hun leidinggevende beter zouden doen.
Heb jij vaak het idee dat er voor jou niet genoeg uren in een dag zitten? Dat je veel te doen hebt, maar tijd tekort komt om al dat werk af te krijgen?
Wist je dat een zieke werknemer handenvol geld kost? Juist daarom doet je baas er maar beter alles aan om je gelukkig te houden.
Elke organisatie heeft een baas, niet alle organisaties hebben een leider. Zoek en vind de zeven verschillen.
20 ‘young potentials’ van APK Group worden 2 jaar lang door de Confederatie Bouw Limburg klaargestoomd voor een topjob in de bouwsector.
Bijna 30 procent van de Belgische werknemers wordt vandaag geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag op het werk.