Verdubbel je productiviteit in 4 stappen
De belangrijkste vaardigheid voor kantoorwerkers in de huidige tijd is time management. Want iedereen heeft dagelijks exact 24 uur te besteden...
Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met Prof. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven, bij 2.000 Belgische werknemers.
“Organisaties die nog vasthouden aan het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek, zouden dit best eens herevalueren,” zegt Professor Van den Broeck. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een open en permanente feedbackcultuur veel voordelen heeft. Dan kan je op elk moment praten over doelstellingen, verwachtingen en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en werkplezier, én minder stress voor feedback.”
Ontdek: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Voor de organisatie zelf heeft het ook voordelen: “omstandigheden kunnen zo snel wijzigen dat doelen die bij het begin van het jaar gesteld worden, niet altijd een heel jaar lang geldig of belangrijk blijven”, aldus Van den Broeck.
E-gids: Tips voor een positief evaluatiegesprek
Weinig werknemers kijken reikhalzend uit naar hun evaluatiegesprek. Zo’n derde (33,4%) krijgt zelfs stress bij de gedachte aan dit gesprek, waarin hun leidinggevende hen aanspreekt over wat goed loopt en wat beter kan.
Hoe jonger, hoe meer zenuwen. Zo krijgt 43,4% van de -35-jarigen stress van een naderend evaluatiegesprek, tegenover zo’n drie op tien 35- tot 54-jarigen (30,5%) en ‘amper’ zo’n kwart van de 55-plussers (23,8%).
Die stress kan deels verklaard worden door de vaak negatieve perceptie rond evaluatiegesprekken. Ruim één op acht (12,7%) zegt enkel een evaluatiegesprek te hebben wanneer er problemen zijn. Volgens ruim een kwart (27,2%) wordt tijdens zo’n gesprek ook meer gefocust op negatieve dan op positieve elementen.
5 tips: Hoe omgaan met negatieve kritiek?
Voor bijna evenveel respondenten (26%) ligt de focus op het positieve, terwijl er voor een kleine helft (46,8%) een balans is tussen positieve en negatieve zaken. Bijna de helft van de respondenten (46,8%) vindt dat de focus van het evaluatiegesprek meer zou moeten liggen op hun talenten en ontwikkelingsmogelijkheden.
Uit het onderzoek blijkt dat werknemers die zelden of nooit geëvalueerd worden, minder gemotiveerd zijn (7,6/10) dan de werknemers die één keer per jaar (7,9/10) of permanent geëvalueerd worden (8,1/10). Ze beleven ook minder plezier in hun werk: 7,4/10, tegenover 7,7/10 bij wie één keer per jaar een evaluatiegesprek heeft en 7,9/10 van wie continu geëvalueerd wordt.
Het hoeft daarom misschien niet te verbazen dat meer dan de helft van de respondenten (55%) vindt dat beoordelen een continu proces moet zijn. Vandaag is dit bij amper 5,4% het geval.
Extra: 5 manieren om succesvolle doelen te stellen én je eraan te houden
“Veel werknemers zijn vragende partij voor een feedbackcultuur waarin ze op elk moment van het jaar kunnen praten over hun doelstellingen, verwachtingen en ontwikkeling”, weet Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team.
Een goede zaak volgens Professor Van den Broeck: “Een voortdurende dialoog tussen werknemer en leidinggevende kan het krijgen en geven van feedback normaliseren. Bij het geven van feedback is het belangrijk ondersteunend te werken en in verbondenheid duidelijk te benoemen waar verbetering nodig is. Geef medewerkers zoveel mogelijk autonomie en laat hen zelf nadenken en formuleren hoe het beter kan. Zo vergroot je de kans dat ze effectief de eerste stap zetten naar beter.”
“Op deze manier regelmatig feedback geven en krijgen, kan helpen om een leerklimaat te creëren, waarin fouten genormaliseerd worden en gezien worden als leerkansen. Dit zorgt voor minder stress voor feedback”, besluit ze.
Check: Iemand die de targets haalt, is niet per se een betere werknemer
(es/kv) – Bron: Tempo-Team
20 december 2024De belangrijkste vaardigheid voor kantoorwerkers in de huidige tijd is time management. Want iedereen heeft dagelijks exact 24 uur te besteden...
De meeste werknemers hebben minstens eens per jaar een evaluatiegesprek, over wat er goed gaat ... en wat er beter kan. Met volgende tips hou jij je zenuwen onder controle...
Iedereen heeft af en toe nood aan bevestiging en op de werkvloer is dat niet anders. Hoe weet je of je goed bezig bent, ook al zegt je baas dat niet expliciet?
Het begin van het jaar staat in veel bedrijven garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. Soms komt daar ook kritiek bij kijken. Hoe ga je daar mee om?
Bij veel werknemers breekt bij het woord ‘evaluatie’ spontaan het angstzweet uit. Hoe gaan ze bij UZ Leuven om met evaluaties?
Of het nu een evaluatie-, functionering- of planningsgesprek is: ziehier enkele tips, voor beide kanten van de tafel...
Het is de vraag voor elke starter na enkele jaren dienst: should I stay or should I go?
Welbevinden op het werk is vandaag een ‘hot topic’, maar wat is het eigenlijk? Hoe meet je het? En wiens verantwoordelijkheid is het?
Weinig werknemers kijken uit naar het evaluatiegesprek met hun baas. Maar hé, zelfs een negatieve evaluatie kan voor jou positief uitdraaien!