Tuinkantoor wordt nieuwe leasewagen
De coronacrisis gaf thuiswerken dan wel een boost, niet iedereen beschikt over een aparte bureauruimte in huis. Dan is een tuinkantoor een mogelijke oplossing.
Misschien had je voor de wereldwijde pandemie helemaal geen thuiswerkplek. En heb je op korte tijd zelf iets in elkaar moeten flansen. Daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan vast. Zijn dat onkosten die je kunt doorrekenen aan je werkgever als je verplicht wordt om thuis te werken? Het zijn vragen die steeds meer mensen zich vandaag afvragen. Uit een onderzoek van SAP Concur blijkt dat het merendeel van de Europeanen niet weet welke kosten ze mogen declareren.
Sommige werknemers hebben voldoende lef om op hun leidinggevende af te stappen en concreet te vragen welke kosten terugbetaald worden. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Het is vaak een drempel om financiële tussenkomsten te vragen. Want het is geen verplichting voor de werkgever om tussen te komen.
In een ideale wereld schept de werkgever zelf duidelijkheid. Bijvoorbeeld via een overzichtelijke onkostenpolicy. Daarin staat vermeld welke kosten in aanmerking komen voor een terugbetaling. Van stroomverbruik, telefoon- en internetfacturen, afdrukken, klein bureaumateriaal, …
De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid heeft al een aantal kosten gedefinieerd en er vaste bedragen op gekleefd. Zo staat het forfaitbedrag voor bureaukosten in België op maximaal 129,48 euro per maand. Dat bedrag is trouwens niet belastbaar in de personenbelasting.
Is er geen policy? En heb je thuis geen ergonomische bureaustoel, airco of ventilator terwijl je verplicht moet thuiswerken? Dan kun je natuurlijk altijd vragen of je een exemplaar in bruikleen mee naar huis kunt nemen. Ga gewoon de dialoog aan. Op een vriendelijke en vrijblijvende manier. Vragen staat immers vrij.
Als er nog een ongebruikt exemplaar in het magazijn staat, moet dat zeker lukken. Is dat niet het geval? Neem daar dan ook genoegen mee. Heel wat ondernemers doen er op dit moment namelijk alles aan om hun bedrijf overeind te houden. Je kunt dus wel wat nemen, maar je moet af en toe ook wat geven. Vragen of je werkgever je tubes Nespresso-capsules terugbetaalt, doe je dus maar beter niet.
(em) - Bronnen: VLAIO / Managers Online / Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
26 juni 2020De coronacrisis gaf thuiswerken dan wel een boost, niet iedereen beschikt over een aparte bureauruimte in huis. Dan is een tuinkantoor een mogelijke oplossing.
Thuiswerken was de afgelopen weken voor velen verplichte kost als gevolg van de coronamaatregelen. Helaas blijkt het toch niet iedereen gegeven.
Zowel werknemers als werkgevers zien een overwegend positief effect van thuiswerken op de productiviteit.
Er zijn tal van extralegale voordelen die fiscaal heel interessant zijn voor werknemer én werkgever, maar die vaak over het hoofd gezien worden.
Binnenkort moeten je belastingen binnen. Sommige beroepskosten kun je aftrekken van je belastingen. Welke dat zijn, lees je hier.
Volgens onderzoek zijn er 3 types van thuiswerkers te onderscheiden… Welk type ben jij? En hoe ga je dan best te werk?
Een gezellig onderonsje, een presentatie of een strategische verandering? Het kan allemaal online.
“Aan welke criteria moeten forfaitaire kostenvergoedingen beantwoorden om fiscaal en sociaalrechtelijk aanvaardbaar te zijn?” Ziehier het antwoord...
We werken steeds vaker van thuis. Maar wat zijn de regels? Hoe ben je minstens even productief als op je werk? En wat met ergonomie én je gezondheid?