Al deze automecaniciens zijn er te kort
Wat motor en wielen heeft, is vandaag aanleiding tot knelpuntberoep. Nieuw in het rijtje: de motormecanicien. Ook de elektrificatie speelt een rol.
We vallen hiervoor terug op het overzicht van de gepubliceerde jobs op Jobat. Het gaat om alle vacatures binnen de categorie ‘techniek, engineering en productie’, gepubliceerd in de voorbije twaalf maanden.
De top drie van deze most wanted-lijst wordt aangevoerd door de onderhoudstechnicus, die in deze lijst al jaren heel hoog eindigt. Nummer twee, en op korte afstand, is de operator montage & assemblage, de elektricien rondt de top drie af. In de top tien vinden we ook nog twee andere operatoren: voeding (op vier) en verpakking (op negen). Er is als vanouds ook flink wat vraag naar leidinggevenden in techniek met de projectleider op acht en de teamleider op tien.
Gezocht: onderhoudstechnici
Opvallende stijger is de operator montage & assemblage: die gaat van zes in de lijst van drie jaar geleden, naar nummer twee. Want in vergelijking met drie jaar geleden zien we enkele technische profielen er flink op vooruitgaan. Een andere stevige stijger is de lasser. Hij stond drie jaar geleden op elf, nu op zes.
Ook de staalmonteur of monteur staalbouw wint aan belang. Dit jaar staat hij op plaats acht, maar drie jaar geleden stond dit profiel nog verder weg: op plek 21 in de Jobat-lijst van meest gevraagde technische jobs.
Ook opvallend is de opmars van de automechaniekers binnen de technische jobs. Die vinden we verder in de lijst. Hieronder valt de mecanicien motorvoertuigen (vandaag op 12 maar nog op 17 in de lijst van drie jaar geleden). Ook het profiel van autoschadehersteller/carrossier wint aan belang: die gaat maar liefst van plek 39 naar plaats 15.
Ontdek: Al deze automecaniciens zijn er te kort
Een totaal ander profiel, maar toch ook een flinke stijger is de preventieadviseur. Die klimt op drie jaar tijd van plek 30 naar 17.
Los van onderhoud, elektriciteit en preventie en leidinggevenden kunnen we vaststellen dat eigenlijk alle soorten technici worden gevraagd: van bouw tot industrie. Van autotechniek, hout, papier, staalbouw tot HVAC (heating, ventilation en airconditioning). Of hoe haast elke technieker in trek is. Maar de ene nog meer dan de andere.
Interesse in een job als technieker? Bekijk het actuele vacatureaanbod
Extra: Hoeveel verdien je als technieker?
(William Visterin) - Bron: Jobat 2023-24
25 maart 2024Wat motor en wielen heeft, is vandaag aanleiding tot knelpuntberoep. Nieuw in het rijtje: de motormecanicien. Ook de elektrificatie speelt een rol.
80% van de Belgische werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het invullen van hun vacatures. Het tekort maakt kandidaten ook kieskeurig...
Daar waar de bouwsector met zijn onzekere prijzen en bevoorrading door een turbulente periode gaat, is er inzake jobs één zekerheid: de nood aan mensen.
In vergelijking met de voorbije vier jaar is het loon van de technicus met ruim 15% toegenomen, blijkt uit het Salariskompas van Jobat. Een overzicht...
Vaak volgeboekt en veel interesse. Dat kan je zeggen over de meeste praktijkopleidingen. Van elektriciteit en koeltechniek tot thuisbatterijen en hout.
Technici liggen goed in de jobmarkt. Al is er een behoorlijk verschil qua salaris... Welke profielen doen het het best inzake loon?
De elektrotechnische sector kampt al jaren met een tekort aan werknemers. Bovendien zal de vraag naar elektrotechnici de komende jaren alleen maar stijgen...
In de recente top tien van grootste knelpuntberoepen staan er twee uit de industrie: de technicus installaties en de elektrotechnisch installateur.
Profielen die zowel commercieel als technisch zijn, blijken hardnekkige knelpuntberoepen. Al lijkt de combinatie niet altijd evident...