4 stappen om je to-dolijst om te toveren naar wat jij leuk vindt
Hoe behoud jij het overzicht over die 1001 dingen die je nog moet doen? Hoe maak je van je to-dolijstje nu een ‘want-to-dolijstje’?
Bij het begin van de werkdag maakte je nog enthousiast een to-do lijst, en plots is de dag om en heb je amper taken afgewerkt. Herkenbaar? Een vraag van een collega, telefoontjes, binnenkomende mails of vergaderingen... We krijgen dagelijks te maken met veel afleiding en tijdrovers die onze productiviteit fnuiken.
CHECK: 5 slimme tips voor de optimale to-do lijst
Vergaderingen (15%) vinden we onze grootste tijdvreter, op de voet gevolgd door administratieve taken (13%) en slechtwerkende software (11%). Opvallend, er zijn een pak meer mannen (19%) die ‘vergaderingen’ als tijdrovende bezigheid beschouwen dan vrouwen (11%).
Vergaderhygiëne: Weg met nutteloze vergaderingen!
Euhm... Minder meetings zorgen voor meer productiviteit... of toch niet?
Het onderzoek ging ook dieper in op de tijd die we dagelijks verliezen aan vragen van collega’s. Gemiddeld worden we op een werkdag zes keer door collega’s uit ons werkritme gehaald met een vraag. Bijvoorbeeld wanneer een collega aan je bureau komt staan en vraagt of je even snel wil meekijken naar iets belangrijks, terwijl je net gefocust was op een taak.
Ontdek: Hoe je baas, collega of klant duidelijk maken dat je teveel werk hebt?
Of je het nu wil of niet, je bent afgeleid. Sommige vragen zijn dan wel snel beantwoord, maar ze halen ons wel uit ons ritme én concentratie. Die vinden we gemiddeld pas na vijf minuten terug waardoor we dagelijks zo’n half uur aan werktijd verliezen. Bij zo’n 1 op de 6 werknemers (15,7%) loopt dit op tot zo’n uur per dag, zij worden dagelijks meer dan 10 keer gestoord door collega’s met vragen.
“Voor bijna 1 op de 10 werknemers (9,4%) zijn vragen van collega’s de grootste tijdvreter op kantoor. Dit terwijl veel vragen gerust even kunnen wachten. Spreek daarom met je collega’s vaste momenten af waarop je beschikbaar bent voor hun vragen”, adviseert Sebrechts. “Of leg focusmomenten vast waarop je aan één stuk kan doorwerken en niet gestoord mag worden. Goede afspraken maken goede collega’s en bovendien krijg je zo meer gedaan op een werkdag.”
“Ook de juiste planningstools kunnen een oplossing bieden. Die geven inzicht in de meest actuele status van taken en bevat alle informatie over de projecten,” besluit hij.
EXTRA: 6 tips om 'nee' te zeggen tegen extra werk
(es/kv) - Bron: Protime
26 juni 2023Hoe behoud jij het overzicht over die 1001 dingen die je nog moet doen? Hoe maak je van je to-dolijstje nu een ‘want-to-dolijstje’?
De beste manier om je productiviteit te boosten, is door je routine onder de loep te nemen en te kijken waar de energievreters en tijdverspillers zitten.
Je 9-to-5-job inruilen voor een werkdag van maar 5 uren? Het is een veelbesproken onderwerp. Deze onderneming testte het één jaar lang uit. Het resultaat?
Slimmer aan de slag? In het boek Aftellen naar maandag bundelt Ann De Bisschop haar tips voor een gezonde work-life balance en een gelukkiger werkleven.
Meetings: voor de één het moment om beslissingen te nemen, voor de ander de ultieme vorm van tijdverlies… Maar zijn meetings wel echt nodig?
Meetings vinden massaal op afstand plaats. Maar hoe pak je zulke online vergaderingen het best aan?
Wachten aan de kassa, file, niet kunnen slapen … Allemaal verloren tijd die beter en nuttiger besteed had kunnen worden.
Werknemers willen langer werken als ze zélf mogen beslissen waar en wanneer ze dat doen. Maar wanneer is een flexibele werkplek productief?
Op 26 september 2024 organiseert Jobat zijn jobbeurs in Antwerp Expo. Goed voor de meest uiteenlopende jobs én een Match & Meet-zone.