Ruzie met een collega? Zo los je het op
Op de werkvloer durven de gemoederen soms hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?
Conflicten op de werkvloer kunnen om verschillende redenen ontstaan. Vaak is het een kwestie van slechte communicatie: een opdracht die onduidelijk werd uitgelegd waardoor de verwachtingen niet meer op dezelfde lijn liggen. Ook een gebrek aan erkenning of waardering kan de oorzaak van een conflict zijn. Of botsende karakters. De bron van het conflict aanpakken, is de boodschap. Al is dat uiteraard niet altijd even eenvoudig. Vier tips!
Beter voorkomen dan genezen. Cliché, maar wel heel effectief om een gezonde werksfeer te creëren. Laat die frustraties, misverstanden en meningsverschillen dus niet groter worden. Spreek ze uit wanneer ze nog klein en behandelbaar zijn. Maar doe dat wel op een constructieve manier. En vertel ook enkel aan de persoon in kwestie wat er precies op je lever ligt. Kwaadspreken achter iemands rug helpt je niet verder. Integendeel, je collega’s zullen je misschien beschouwen als een roddelaar. Dat kan na verloop van tijd je reputatie op de werkvloer aantasten.
Lees ook: Tips om contraproductief werkgedrag om te buigen tot gezond samenwerken
In sommige gevallen volstaat het om even wat druk van de ketel te halen. Laat iedereen z’n zegje doen en ga daarna gezellig samen een koffie drinken of plan een luchtige teambuildingsactiviteit. Zo, zand erover!
Wanneer je het probleem meer aandacht geeft dan nodig, blijft het conflict net langer aanslepen. Anderzijds is het belangrijk dat je de situatie niet minimaliseert of onderschat, want dan geef je je collega’s het gevoel dat je hen niet serieus neemt. Een moeilijk maar cruciaal evenwicht.
Hou je collega’s te vriend: 5 tips!
Elkaar verwijten naar het hoofd slingeren lost niks op. Het tast de vertrouwelijke sfeer op de werkvloer aan, waardoor de situatie vaak nog verder escaleert. Probeer dus niet zomaar in een slachtofferrol te kruipen. In een conflict ben je immers altijd (minstens) met twee.
Je mag je collega’s zeker en vast op hun fouten wijzen, zolang je niet alle schuld in hun schoenen schuift. Erken ook je eigen fouten en bied daarvoor je – oprechte! – excuses aan.
Extra: Hoe omgaan met ergernissen op je werk?
Bij een conflict moet iedereen water bij de wijn doen. Verwacht niet van je collega dat hij of zij toegevingen doet, als je zelf niet van plan bent om dat te doen. Ga met elkaar in gesprek. Wat kan wel, wat kan niet? Hoe zullen jullie reageren als het probleem zich nog eens voordoet? Welke afspraken willen jullie maken? Na wat wikken en wegen bereiken jullie gegarandeerd een consensus die voor jullie beiden leefbaar is!
TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?
(ZINNIG) – Bron: Liantis
22 april 2024Op de werkvloer durven de gemoederen soms hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Je elke dag naar je werk slepen waar een vijandige sfeer hangt, het is moeilijk vol te houden. Met deze 5 tips onderhoud je een goede band met je collega’s.
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?
Gaat jouw bloed wel eens koken door een collega? Neem dan de tijd om af te koelen, want zo'n ruzie kan verstrekkende gevolgen hebben...
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
Hoe pak je een moeilijk gesprek met je werkgever of collega aan? En vooral, wat kan je beter vermijden? Ontdek hier 5 tips.
Contraproductief werkgedrag kent vele maten en vormen. Van roddels en ongepast moppen tot een ronduit toxische werkattitude. Hoe herken je het?
De laatste tijd zien we steeds meer ‘ontslagfilmpjes’ die honderdduizenden views krijgen, ook op TikTok. Maar waarom doen mensen dat?