Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 204

Volgende
Volgend artikel:

10 oorlogstactieken om die job te veroveren

5 post corona actiepunten voor bedrijven en hun personeel

Bedrijven bereiden zich volop voor op het post corona-tijdperk. En deze vijf actiepunten horen daar waarschijnlijk bij. “Er zullen ongetwijfeld goede krachten vrijkomen op de arbeidsmarkt. Al zullen ze ook snel weer weg zijn”, weet HR-expert Jos Verdonck.

1. Aanpassen interne werking

Bedrijven zullen leren uit hun corona-ervaringen. “De goede nemen ze mee. Denk aan ervaringen rond thuiswerk, virtueel netwerken of leiding geven op afstand”, stelt Jos Verdonck van het gelijknamige HR- en selectiebureau.

Vaak zal het uitdraaien op een combinatie van de ‘oude’ en nieuwe manier van werken. “Screening van jobkandidaten zal misschien meer virtueel gebeuren, bijvoorbeeld bij pre-screening. Maar voor een doorgedreven screening wil je de kandidaat waarschijnlijk toch in levende lijve zien.” Ook de werkplek wisselt vermoedelijk meer af tussen thuis en kantoor. Uit een enquête van adviesbureau BDO bleek bijvoorbeeld dat 6 op de 10 Belgen minstens twee dagen per week wil telewerken na corona.

2. Beheersen van kosten

Veel bedrijven zullen na corona overgaan tot een tijdelijke loonstop of ontslag. “De eerste voorbeelden, zoals bij Torfs, zie je daar nu al van. Bedrijven zullen vermoedelijk ook voorzichtiger worden met bijvoorbeeld het inschakelen van uitzendkrachten of externe consultants.”

Een belangrijke oefening zit er voor bedrijven namelijk in om hun (personeels)kosten meer in overeenstemming te brengen met hun opbrengsten. “Hiervoor gaan ze de toegevoegde waarde van diverse functies evalueren. Bedrijven werven soms profielen aan die uiteindelijk weinig toegevoegde waarde leveren. Als het goed gaat, passeert dit. Maar bij deze oefening zullen ook zij in vraag worden gesteld”, denkt Verdonck.

3. Talent optimaal inzetten

Crisissen zijn leerrijk. “In dergelijke periodes leer je als bedrijfsleider ook op wie je echt kan rekenen. En echte managers maken nu het verschil”, weet hij. Het is een kwestie van talent te (h)erkennen. Wie van de medewerkers past in je nieuwe offensief? “Goede mensen moet je koesteren en voorkomen dat ze vertrekken. Maar tegelijk is het ook een kwestie van die goede mensen niet al te zwaar te beladen met werk.”

Verdonck Partners

4. Inspelen op veranderende arbeidsmarkt

Er zijn ook opportuniteiten in personeelsbeleid. “Goede arbeidskrachten komen vrij, maar ze zullen ook snel weer weg zijn. En omgekeerd zullen mogelijk ook je eigen mensen op zoek gaan naar werkgevers met een verhaal en visie”, vindt hij. “Tegelijk zullen ook veel ‘would be’ talenten beschikbaar raken. Het beeld wordt dus gemend, en daarom wordt ook een goede screening belangrijker.”

5. Investeren in toekomst

In een rondschrijven riep adviesbureau Boston Consulting Group bedrijven op om hun acties en beslissingen steeds in lijn te houden met hun doel. “Bedrijven zullen inderdaad opnieuw moeten nadenken over hun strategie. Wat is hun kernactiviteit en waarmee gaan ze hun centen verdienen? De strijd ligt open”, stelt Verdonck.

“En daarom zullen ze moeten aanwerven in functie van de organisatiestrategie. Ze zullen moeten investeren om opnieuw winst te maken. Ook al is dat pas volgend jaar of het jaar erna.”

(William Visterin)

7 mei 2020
Anderen bekeken ook