Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 747

Volgende
Volgend artikel:

Je komt steeds te laat? 7 tips

5 tips voor de perfecte werk-privébalans

Perfecte werkprive balans man
Oké, laten we even eerlijk zijn: de perfecte werk-privébalans bestaat eigenlijk niet. Iedereen heeft nood aan een andere soort balans. En ook de mogelijkheden om die ‘perfecte’ weegschaal te creëren, zijn voor elke persoon anders. Hier zijn vijf tips die ervoor zorgen dat je naar een boost in je welzijn en productiviteit kan streven.

Er zijn al duizenden boeken en onderzoeken gewijd aan de juiste balans tussen werk en privé. Maar iets wat overal terugkomt: hoe schever die relatie zit, hoe ongelukkiger je vaak als persoon bent. En dat wil niet zeggen dat die weegschaal perfect op het nulpunt moet zweven.

Je werk is vaak een heel groot onderdeel van je leven. Je moet dus op zoek naar een manier waarop beide door en met elkaar kunnen bestaan. Vijf glasheldere tips!

1. Investeer in goed timemanagement

Door taken te prioriteren en juist in te schatten hoeveel tijd een opdracht in beslag neemt, zorg je voor een gestructureerde werkdag die niet uitloopt in je privétijd. Timemanagement is iets wat je jezelf kan aanleren door verschillende methoden toe te passen.

Zorg voor behapbare taken, overschat jezelf niet en leer de hete hangijzers te onderscheiden van de koudere karweitjes. Door minder op je bord te nemen in de ochtend, hoef je ook geen schrik te hebben dat je ’s avonds met een onvoldaan gevoel naar huis gaat. En zo hou je die werk-privébalans mooi in het midden.

Lees ook: 7 timemanagement hacks voor op je werk

2. Durf nee zeggen

De people pleasers onder ons zullen het iets moeilijker hebben met deze tip. Maar dé manier om meer balans te krijgen tussen je job en je privéleven is af en toe nee durven zeggen. Meetings verplaatsen. Etentjes afzeggen. Dingen die je eigenlijk niet wil doen, ook gewoon niet doen. Zo creëer je voor jezelf meer (adem)ruimte.

Is er dan toch iets wat je last minute echt moet doen? Dan heb je meer plek op je weegschaal om de balans terug in evenwicht te krijgen. Focus ook altijd op waarom je nee zegt. Bijvoorbeeld om meer tijd met familie door te brengen of tijd te maken voor het leren van nieuwe vaardigheden op het werk.

Ontdek: 6 tips om ‘nee’ te zeggen tegen extra werk

3. Maak laptopvrije zones

Sinds we massaal thuiswerken, is de natuurlijke balans tussen het werk en ons persoonlijk leven stevig verstoord. Overdag gebruik je de keukentafel om aan te werken, ’s avonds is het opeens een ontspanningszone. Geen wonder dat ons lichaam in de war is.

Om meer evenwicht te krijgen in dit werkritme, label je sommige kamers als laptop- en werkvrije zone. De slaapkamer, badkamer en eetkamer? No work allowed. Bewaar deze ruimtes voor pure ontspanning en rust.

4. Plan ik-doe-niets-tijd in

De ziekte van deze tijd? Je dag propvol plannen. Elke minuut moet ‘nuttig’ besteed worden. Door tijd in te plannen waarin niets hoeft – zowel op het werk als in je vrije tijd – creëer je creatieve ruimte om de balans te herstellen.

Plan op het werk tien minuten waarin je het werk even kan loslaten met een wandeling. Of hou in je vrije tijd eens een uur vrij zonder plan. Wie weet brainstorm je wel even voor het werk? Dat mag! Zo hou je werk en privé netjes in evenwicht.

Nietsdoen maakt je productiever: 6 tips

5. Vraag flexibele werktijden

Misschien wel de allerbeste manier om een gezonde balans te krijgen? Flexibele werktijden aan je baas vragen. Wil je graag in de vroege namiddag langs de winkel passeren, omdat het daar dan minder druk is, en later op de dag die ‘verloren’ werkuren inhalen? Via een open en eerlijke babbel met je leidinggevende is het misschien wel mogelijk.

Of je wil misschien gewoon eens op zondag je mails inhalen, omdat je dan niet constant nieuwe meldingen krijgt. Gelukkig staan steeds meer werkgevers open voor dit soort werkschema’s. Een nee heb je, een ja kan je krijgen!

CHECK: België in top 3 landen met de beste werk-privébalans
Een carrièrevraag? Check het forum

(ZINNIG) – Bron: Built In / Waardevolwerk.be / Thuiswerken.com

23 oktober 2024
Anderen bekeken ook