Drones leiden naar hoogwaardige tewerkstelling
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Tijdens de paasvakantie is het gezellig druk aan de luchthaven van Oostende met heel wat vertrekkers en terugkeerders met hun koffers en handbagage. “Vorig jaar zagen we het aantal passagiers in Oostende met 15 procent toenemen”, vertelt Vanessa Flamez, marketing & communication manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “Die groei is vooral te danken aan vollere vliegtuigen van Tui fly en nieuwe bestemmingen.”
Die nieuwe bestemmingen ogen alvast zonnig met Sharm-el-Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Want vandaag is Oostende in grote mate een toeristische luchthaven. Het aantal zakenvluchten bleef vorig jaar eerder status quo, al wil de luchthaven nog meer diversifiëren. “Wat we niet mogen onderschatten, is het luik cargo. Vanaf juni zullen we samenwerken met een extra (nieuwe) Italiaanse afhandelaar . Die zal dan ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen mét nieuwe cargoklanten meebrengen tot bij ons”, aldus Flamez.
Afgelopen jaar klokte de luchthaven af op 420.000 passagiers. Niet slecht voor een bedrijf dat je qua aantal werknemers als een kmo kan bestempelen. De luchthaven telt 115 vaste medewerkers. Daarbovenop mag je rekenen op een minimum van 300 indirecte tewerkstellingen van toeleveranciers zoals Aviation Services Ostend, Securitas of concessiehouders.
Hoe zit de verhouding van de jobs op de luchthaven van Oostende-Brugge? “In grote lijnen gaat het in 1/3 van de jobs om securitygerelateerde jobs, 1/3 is brandweerpersoneel en 1/3 is een mix van managers, kaderleden en operationele medewerkers zoals airport inspectors”, klinkt het. In elk van die domeinen, zo lezen we op de site van de luchthaven, zijn er ook nog openstaande jobs.
De argumenten om voor een luchthaven te werken lijken universeel. “Naast het internationale karakter speelt het feit dat onze luchthaven op alle domeinen in volle expansie zit”, argumenteert Flamez.
Naast cargo biedt volgens haar ook het luik rond ‘general aviation’ (kleinere chartervliegtuigen, business jets, zakenvluchten,…) mooie perspectieven. Er opent een nieuwe business terminal vanaf mei. Al deze investeringen worden door een privé-investeerder gedragen die ook voor de uitbating zorgt.
Ook een zeer belangrijk argument voor de medewerkers is de nabijheid. In vergelijking met Brussel (of Antwerpen) is Oostende een stuk rustiger qua autoverkeer (en files). “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer. Dus de nabijheid speelt zeker een rol om te kiezen voor een job bij een regionale luchthaven als de onze.”
Terwijl bereikbaarheid voor het personeel erg van tel is, wordt de luchthaven alsmaar internationaler. “Tui blijft de grootste maatschappij die instaat voor alle zuivere vakantiebestemmingen. Maar sinds vorige maand vliegt nu ook de lagekostenmaatschappij Pobeda, een dochter van het Russische Aeroflot, vanuit Moskou op Oostende. De bestemming is een voltreffer. Zo zijn de Russen tuk op de werelderfgoedstad Brugge”, beweert ze.
Klopt het overigens dat Oostende-Brugge vandaag nummer drie is, na Brussels Airport en Charleroi? “Op niveau van passagiers klopt dit wel. De luchthaven van Antwerpen volgt met bijna 300 000 passagiers vorig jaar, al zit deze luchthaven onder dezelfde exploitant. De luchthaven van Luik is groter op het niveau van cargo. Al willen wij daar dus ook verdere stappen in zetten.”
(wv) - www.ostendairport.aero
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Hun passie voor sales en hr bracht Chabeli en Sofie naar hr-dienstverlener Liantis.
Freddy Van Malderen, directeur van VDAB Oost-Vlaanderen, legt uit hoe VDAB de brug bouwt tussen werkzoekenden en hun toekomstige werkgevers.
Op woensdagavond 22 maart 2023 vindt in Bluepoint Antwerpen het jobevent We Are Chemistry plaats, voor wie aan de slag wil in de chemie- of farmasector.
De bouwsector kampt al jaren met personeelstekorten. Kan duaal leren - de schoolbanken afwisselen met praktische ervaring op de werf - een oplossing bieden?
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Door samen de waarden van de FOD op punt te stellen, versterken de medewerkers hun verbinding met de organisatie, hun team, hun functie en zichzelf.
In de bouwsector is haast elke job een knelpuntberoep. En daar zijn er recent nog twee nieuwe bijgekomen: de rioollegger en de bodemonderzoeker.
Ann is communicatie-expert bij Wonen in Vlaanderen, een flexibele en betekenisvolle job.