Hoe afraken van die negatieve sfeer bij een herstructurering?
Ons bedrijf wordt geherstructureerd. Sommige collega’s vrezen voor hun job en iedereen is gespannen. Hoe raken we uit die negatieve sfeer?
Hoe kan je vermijden dat die eeuwige pessimisten je meenemen in hun negatieve spiraal?
Dit ligt ongetwijfeld ontzettend voor de hand, maar de beste manier om te kunnen omgaan met negatieve mensen is ze gewoon bannen uit je leven. Blijf op je werk niet rond de koffiemachine hangen met die klagende collega of ga niet met hem (of haar) lunchen. Nodig ze niet uit voor een vergadering waar hun aanwezigheid eigenlijk niet verplicht is.
Als je negatieve klanten hebt die je onmogelijk kan vermijden, blijf dan altijd hartelijk en vriendelijk. Hou je relatie met hen zo zakelijk mogelijk, zodat je niet kan meegezogen worden in hun negativiteit.
Het ergste wat je kan doen om je te wapenen tegen die voortdurende klager, is je extra enthousiast en vrolijk opstellen. Je extreem positivisme zal die negatieve collega helaas niet opvrolijken. Integendeel zelfs: hij (of zij) zal het als een uitdaging zien en zich nog negatiever gedragen om je gedrag te compenseren.
Negatieve mensen drukken zich graag uit met afkeurende, emotioneel beladen woorden. Omdat deze woorden zo geladen zijn, gaat de negatieve persoon in kwestie zich nog ellendiger en negatiever voelen.
De enige manier om zulke mensen uit deze neerwaartse spiraal te krijgen, is hen het gevoel geven dat je aan hun kant staat. Hoe pak je het aan? Ga akkoord met elke negatieve uitspraak. Maar herformuleer dan hun uitspraken met minder geladen woorden.
Bijvoorbeeld: Collega X: "Ik haat het wanneer …" Jij: "Het is inderdaad vervelend wanneer …"
Probeer dit lang genoeg toe te passen en je zal merken dat het pessimisme van je collega of klanten langzaam afbrokkelt.
Omgaan met negatieve mensen vergt helaas veel van je energie. Neem daarom achteraf de tijd om je emotionele batterijen opnieuw op te laden. Zo kan het bijvoorbeeld helpen om na je gesprek met die klagende collega te bellen met een vriend(in) die jouw positieve attitude deelt.
Niet mogelijk? Ga eens naar buiten voor een wandeling, luister even naar muziek of lees iets dat je inspireert. Doe iets – wat dan ook – waarvan je een mentale pauze krijgt.
(nm) – Bron: Inc.com
19 mei 2014Ons bedrijf wordt geherstructureerd. Sommige collega’s vrezen voor hun job en iedereen is gespannen. Hoe raken we uit die negatieve sfeer?
Nogal wat professionals kampen met een flinke dosis negativiteit om zich heen en hebben het moeilijk om hiermee om te gaan. Daarom deze 5 stappen!
Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Drukte en de stress die drukte met zich meebrengt, heeft vaak een invloed op ons humeur. Gelukkig kan je daar iets aan doen.
Zolang een collega subtiel jaloers is, is er vaak geen probleem. Maar wat als de jaloezie van jouw collega volledig uit de hand loopt? Hoe ga je hiermee om?
Mensen die hun zelfbeeld een stimulans willen geven, kopen daarvoor statusproducten. Een lager zelfbeeld kost dus geld, ook in je job!
Wat kan je doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan coach Inge Ketels …
7 op de 10 werknemers zijn gelukkig ... wat loopt er nog mis bij de overige 30%? Dat lees je hier.
Dienstencheques zijn een populair en voordelig betaalmiddel. Maar wat zijn het precies en hoeveel kosten ze? Wij zetten de belangrijkste zaken op een rij.