De 10 beste tools om te videobellen
Een gezellig onderonsje, een presentatie of een strategische verandering? Het kan allemaal online.
Naast de flexibiliteit die webinars bieden, hebben ze ook de kracht om deelnemers te inspireren, een sterkere relatie op te bouwen en kijkers tot actie te bewegen. Met webinars kan je scoren, maar je kan ook de mist ingaan. Daarom hierbij 7 essentiële tips om vakkundige en boeiende webinars te organiseren…
Eén van de grootste valkuilen is dat vele sprekers vertrekken van een bestaande presentatie. Niet doen! Denk na over de boodschap die je wil brengen en probeer deze dan zo beknopt mogelijk in een structuur te gieten. Eens je verhaal helemaal duidelijk is, start dan pas met het maken van je PowerPoint-slides.
Hou rekening dat de kwaliteit van je slides haarscherp moet zijn. Een webinar is een livestream en daardoor is de beeldkwaliteit niet altijd optimaal. Houd dat in gedachten. Gebruik daarom duidelijke beelden en beperk de tekst tot een minimum. Dus beter geen ellenlange lijst met bulletpoints of ingewikkelde grafieken, maar grote titels, quotes, afbeeldingen die je verhaal ondersteunen. Zorg er ook voor dat je slide voldoende lang in beeld blijft, zodat mensen de tijd hebben om de informatie te verwerken.
Dit is trouwens ook een goede tip voor face-to-face presentaties. Zorg voor een print van je presentatie in slidesorter view. Op deze manier heb je een overzicht van je presentatie en ben je nooit de draad kwijt. Ook niet wanneer plots iemand een onverwachte vraag stelt waar je misschien even over moet nadenken. Met één blik op het geprinte overzicht kan je meteen zien waarover het ging en daar handig op inpikken.
Waarschijnlijk denk je er wel aan om je mobiele telefoon uit te schakelen, maar zorg ook dat alle notificaties op je pc of laptop uitstaan. Ga in een ruimte zitten waar je niet gestoord wordt. Verwittig collega’s of andere aanwezigen en hang desnoods een bord aan de deur met het verzoek tot stilte.
Eens je in de flow zit van je presentatie, vergeet je misschien snel dat er ook een publiek naar jou zit te kijken en te luisteren. De deelnemers aan je webinar hebben wellicht vragen of waardevolle feedback. Check dus regelmatig of er reacties zijn.
Beter nog: zorg zelf voor interactie door vragen te stellen. Bij de meeste webinar software is een chatfunctie voorzien en zelfs de mogelijkheid om polls en andere vormen van interactie in te voegen. Hoe meer je het publiek betrekt, hoe groter de aandacht en de waardering achteraf zullen zijn.
Het is normaal dat je wat gespannen bent voor je presentatie. Misschien is het voor jou de eerste keer en de gedachte dat er zaken fout gaan, zorgt waarschijnlijk voor extra stress. Maak je geen zorgen over de techniek. Kies daarvoor voor een degelijk platform. Voel je je onzeker over het spreken zelf, dan kan je met een gastspreker of duopresentatie werken. Zo haal je de druk voor een stuk van je schouders. Ook de volgende tip zal zeker helpen: repeteer je webinar vooraf.
Oefen je webinar meerdere malen zodat alles vlekkeloos verloopt op de dag dat je live gaat. Je wil niet tijdens de uitzending voor verrassingen komen te staan. Organiseer dus een dry-run enkele dagen voor het evenement zodat je zeker bent dat de techniek goed werkt, de flow en de timing goed zitten en je presentatie vlot verloopt.
(Lieven Buyse) - Bron: Expert Academy
Zelf webinars geven? Schrijf je in voor de workshop ‘Professionele webinars geven’. Expert Academy neemt je mee achter de schermen en laten je exact zien hoe je een sterke webinar organiseert van A tot Z.
8 juli 2020Een gezellig onderonsje, een presentatie of een strategische verandering? Het kan allemaal online.
Wil jij werk maken van je toekomst? Dan moet je snel leren schakelen. En concurrentievoordeel pakken. ASAP HR Group doet het ook.
Neen, de recente persconferentie van de nationale veiligheidsraad was niet meteen het schoolvoorbeeld van voorbeeldig Powerpoint-gebruik...
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Een presentatie is pas geslaagd als de boodschap goed overkomt bij je publiek. Daarom deze 5 do's en 3 don'ts op een rij...
Thomas Cador, Benelux Country Manager bij Visiotalent, geeft je de 5 beste tips voor een succesvol videosollicitatiegesprek cadeau...
Een sterke introductie of inleiding om je presentatie te beginnen is enorm belangrijk. Maar wat vertel je in die inleiding? En wat zijn de valkuilen?
Meetings vinden massaal op afstand plaats. Maar hoe pak je zulke online vergaderingen het best aan?
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?