Bedrijfswagen
Vorige

1 van 121

Volgende
Volgend artikel:

Kan mijn werkgever me verplichten om met de wagen naar het werk te komen?

‘Zelfs door regen en wind neem ik de fiets naar het werk’

“Steeds meer bedrijven promoten de fiets voor woon-werkverkeer.” (Frank Verjans van Trius en Joep Kempen van Team Cyclis)
Excuses om niet met de fiets naar het werk te moeten rijden, had Frank Verjans genoeg. De afstand tussen zijn woonplaats Zolder en het kantoor van Trius in Genk, was te lang. Hij zou vaak drijfnat van de regen en bezweet aankomen, kon overdag niet naar afspraken gaan, was bang voor een lekke band, enzovoort. Maar sinds de zomer maakte hij een switch, en intussen heeft hij 3.000 kilometer woon-werkverkeer op de fietscomputer. “Een echte aanrader”, zegt hij.
“Steeds meer bedrijven promoten de fiets voor woon-werkverkeer.” (Frank Verjans van Trius en Joep Kempen van Team Cyclis)

Frank Verjans, mede-eigenaar van ICT-bedrijf Trius in Genk, kent Joep Kempen van Team Cyclis vanuit de werkgroepen bij VKW Limburg. “Ik wist dat Joep beroepsmatig fietsen least aan bedrijven, en zo haalde ik begin dit jaar een elektrische stadsfiets in huis”, vertelt Frank Verjans.

“Aanvankelijk met de bedoeling om ermee naar het werk te fietsen, maar ik vond altijd maar excuses om het niet te doen. Tot ik na de zomer toch eens de voordelen op een rijtje heb gezet. Al snel bleek dat het traject met de fiets 10 kilometer korter is, en ik er qua tijd even lang over zou doen als met de auto. Ik ging zoeken naar de juiste fietskledij en daarna was ik vertrokken. Bovendien waren ook de randvoorwaarden ingevuld, zoals de pechverhelpingsdienst, onderhoud, verzekering, enzovoort.”

Conditie

Een keuze die direct enorm beviel. “Het half uur dat ik ’s morgens en ’s avonds op de fiets zit, is ideaal om het hoofd vrij te maken”, zegt hij. “Genieten van de stilte, van de zuivere lucht… En het is een uur beweging die ik toch maar mooi heb meegenomen. Het doet ook fysiek erg goed. Ik merk dat mijn hartslag positief reageert. Een elektrische fiets laat toe dat ik ‘de assistentie’ telkens een beetje kan verlagen, zodat de inspanningen groter worden en de conditie kan verbeteren. Ik vind het echt super. Deze fiets zou ik niet meer kunnen missen. Regen of wind deren me niet. Ik neem nu altijd de fiets als het kan.”

De werkorganisatie moet er niet onder lijden. “Als ik naar een afspraak moet, is er altijd wel een auto van een collega beschikbaar om even te lenen. Alleen als ik bijvoorbeeld ’s avonds een vergadering op de agenda heb of ik heel wat materiaal moet vervoeren, dan neem ik toch de auto. Dat beperkt zich tot ongeveer één keer per week, dus zit ik wekelijks toch minstens vier uur op de fiets.”

Testkaravaan

De positieve ervaring doet Frank Verjans nadenken over mobiliteit. “Misschien dat mijn volgende auto een stuk kleiner zal zijn, want ik heb hem nog maar zelden nodig. Ik wil de lijn ook doortrekken naar de medewerkers en maak bij hen reclame om ook het gebruik van de fiets te overwegen.”

Volgens Joep Kempen van Team Cyclis denken meer bedrijven zo. “Het budget voor een bedrijfswagen met tankkaart wordt vaker vervangen door een ‘mobiliteitsbudget’, waarmee werknemers zelf keuzes kunnen maken. Een grote of kleine auto, een fiets, openbaar vervoer, enzovoort. We merken dat bedrijven die hun personeel aanmoedigen om de fiets te gebruiken, daar snel een positieve repons op krijgen. Wie bijvoorbeeld de medewerkers een vervoermiddel gratis laat uitproberen (via Testkaravaan Limburg), zal zeker enthousiaste deelnemers vinden die gezonder en voordeliger naar het werk willen komen.”

(kme) 

9 november 2016
Anderen bekeken ook