Assertiviteit kan je leren: 5 tips
Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en de belangen van een ander uit het oog te verliezen. En dat kan je leren.
Deze 6 tips zijn voor iedereen handig. Word de koning van de discussie. Op het werk, aan de toog, op het familiefeest: succes verzekerd!
Specifieer je eigen standpunt zo goed mogelijk. Blijf niet herhalen waarom jouw standpunt beter is, maar wordt concreet en leg in detail uit hoe dat dan in zijn werk gaat.
Veralgemeen het standpunt van je discussiepartner en laat deze contrasteren met jouw gedetailleerde visie. Met wat geluk heeft hij of zij nog niet nagedacht over de uitwerking ervan, dan is de overwinning nabij. Is er wel een uitwerking voorzien, zoek naar de zwakke punten om zo de hele stelling onderuit te halen.
Je emoties! Vuur met vuur bestrijden is zelden een goed idee. Bovendien kunnen te veel emoties leiden tot het ‘op de man spelen’ van je tegenstander waardoor je inboet aan geloofwaardigheid. In ‘the heat of the moment’ de ander een verwijt maken geeft hem of haar buskruit voor een tegenaanval. Las desnoods af en toe een strategische pauze in, dat is altijd beter dan je stem te verheffen.
Door af en toe (let wel: slechts af en toe!) een toegeving te doen win je aan geloofwaardigheid. Vanaf het moment dat je opponenten je redelijkheid in vraag beginnen stellen ben je verloren. Voel empathie voor het andere standpunt en tracht van daaruit de omslag te maken naar je eigen standpunt. Elke goede discussie heeft minstens twee invalshoeken.
Onderbreek af en toe het steekspel van woorden voor een samenvatting van de discussie. Probeer samen duidelijk voor te stellen wat nu eigenlijk de twistpunten zijn zodat je niet eindeloos naast elkaar blijft praten. Als het voor beiden duidelijk is waar de onenigheden zitten, stel ze dan heel zwart-wit voor. Laat dan de meest voor de hand liggende keuze het dichtst bij de jouwe aanleunen. Dat zal de concurrentie doen wankelen en zeker als er meerdere discussiepartners aan tafel zitten, zullen de onbesliste toehoorders zich achter jou scharen.
Als alle bovenstaande tips dan toch niet genoeg geholpen hebben, dan zou het misschien toch kunnen dat je niet volledig gelijk hebt (oeps). Wil je toch koste wat het kost je gelijk halen, dan zit er niets anders op dan zaken te verzinnen. We moedigen het niet aan, maar ‘fake news’ werkt. Als je er de Amerikaanse presidentsverkiezingen mee kan winnen, dan zeker een banale discussie, toch?
(mr)
17 december 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en de belangen van een ander uit het oog te verliezen. En dat kan je leren.
Humor is entertainment. Althans, zo wordt het vaak gezien, waardoor het wel eens de stempel krijgt van onverantwoorde tijdsverspilling tijdens de werkuren.
Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
Toen toenmalig VW-topman Martin Winterkorn de CO2-uitstoot van de VW-motoren met een derde wilde verlagen, durfde niemand de baas tegenspreken.
Op elk kantoor loopt er wel een blaaskaak rond. Iemand die veel blabla verkoopt, maar weinig zélf bereikt. Hoe ga je om met zo'n bluffende collega?
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Werkgevers overwegen best een cirkelvormige tafel wanneer zij vergaderzalen inrichten. Mensen aan ronde tafels lokken onder meer minder discussies uit.
Gemiddeld duurt het 7 seconden om te beslissen wat er met jouw CV gebeurt. Door deze tips te volgen, belandt jouw CV op het bureau in plaats van eronder.
Elke dag brengt Kjelle talloze treinreizigers naar hun bestemming. Nog altijd geniet hij van zijn job: van de rol die hij speelt in het dagelijkse leven van al die mensen, van de verantwoordelijkheden die daarbij horen, maar ook van de voordelen die je als treinbestuurder hebt.