Drie misverstanden rond de job van assistant
Het beroep van assistant is toe aan een positieve PR-campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd.
We hebben binnen onze organisatie een uitgebreid welzijnsbeleid, waar we onze medewerkers nauw bij betrekken. Dat is geen one size fits all-aanpak, maar op maat van elk individu. Ze krijgen zelf de kans om acties op poten te zetten, want alleen zo wordt welzijn een verantwoordelijkheid van iedereen”, vertelt Jolien Nulens van Bright Plus.
“Tegelijk zetten we in op de kleine dingen. Tools en handvaten die deel uitmaken van wie we zijn. Want ook die kleine dingen maken het verschil”, stelt ze. Uit de rondvraag bij de collega’s kwamen deze ‘kleine gelukjes’ naar boven.
Werkgeluk is voor mij elke dag met de glimlach gaan werken. Dat betekent: met een positieve mindset naar het werk gaan om er zelf een leuke dag van te maken”, omschrijft een collega. “En vooral ook: zelf voelen dat ik een meerwaarde ben voor mijn team en het bedrijf. Dat ik mijn plaats heb en dat ik een rol te spelen heb.”
Impact hebben is resultaat zien in je werk, en het verschil maken voor klanten en kandidaten blijkt erg belangrijk. “Wanneer ik een telefoontje krijg van een klant met het goede nieuws dat een kandidaat mag starten, kan mijn geluk niet op. Vooral wanneer ik dan zelf het goede nieuws mag vertellen.”
Het element ‘sfeer en gezelligheid’ staat bij Bright Plus eveneens hoog aangeschreven. Zorg dragen voor elkaar hoort daarbij. “Als de ene collega verdrinkt in het werk, springen we altijd even bij”, zegt iemand naar aanleiding van de rondvraag. “We kunnen bij elkaar terecht en krijgen vooral ook ruimte om plezier te maken.” Een uiting daarvan is voor iemand Secret Santa, het uitwisselen van geschenkjes binnen het team op het einde van het jaar.
Opvallend is dat veel collega’s werkgeluk aan de teamsfeer koppelen. “Elkaar verrassen met een versierde bureau op je verjaardag, inclusief een cadeautje”, zegt de ene. “Wij spelen gedurende de pauze samen een gezelschapsspelletje, veel fijner dan ieder op zijn schermpje te kijken”, klinkt het bij een ander.
En dan zijn er uiteraard collega's die koekjes of snoepjes meebrengen. En die grappige inside jokes onder elkaar zo leuk vinden. Iemand omschrijft werkgeluk kort samengevat als: “Humor! Food sharing! Lekkere koffie!”
CHECK: In welk soort team werk jij?
Sommigen wijzen vooral op een diepere band en connectie met de collega’s, zowel in goede als moeilijkere tijden. “Werkgeluk is af en toe eens de tijd nemen om echt met elkaar te spreken. Een lachje af en toe moet ook zeker kunnen.”
De verbondenheid gaat verder dan op kantoor. “Collega’s brengen soms een kleine attentie mee vanop vakantie. Daaraan merk je dat de band niet alleen professioneel is. Wat ik ook enorm apprecieer, is dat de teamgenoten ons niet storen tijdens vakanties of verlofdagen door onnodig te bellen of berichtjes te sturen. Je voelt echt dat iedereen de collega het verlof gunt.”
Natuurlijk is er ook de WhatsApp groep per team. “Die zorgt er ook voor dat we in ‘onze vrije momenten’ eens een grapje naar elkaar kunnen sturen of iets meedelen uit ons privéleven en dat maakt het leuk.” Humor is ook een must. Een mopje van tijd tot tijd, een leuke gif in de chat bij home office ... we are in this together.”
Heel wat geluk zit ook in groei, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. “Met plezier komen werken omdat je er de kans én de ruimte krijgt om jezelf te ontplooien en te groeien, professioneel maar ook als persoon”, klinkt het. Of zoals iemand het mooi verwoordt: “Werken voor een positieve organisatie, die kijkt naar jouw talenten en in de mate van het mogelijke een match maakt met jouw takenpakket.”
Groeien doe je aan de hand van doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden. “Uiteraard moeten we investeren in goede begeleiding en opleiding, zo fijn om beetje bij beetje de skills onder de knie te krijgen.” Maar het zit ook in kleine gebaren. “Zaken durven te benoemen, waardoor je van elkaar kunt leren. Op die manier durf je ook raad te vragen over dingen waarop je vastloopt.”
Ook overleg zorgt voor werkgeluk. “Samen overleggen wat we kunnen doen”, klinkt het bij iemand. Al is ook een formele structuur van tel. “We hebben binnen het team een HPI-ambassador die heel sterk bezig is met het werkgeluk.” Naast de KPI’s gelden binnen Bright Plus ook HPI’s: human performance indicators.
“Dit zijn gezonde doelen die we vooropstellen voor alle medewerkers. Zo krijgen ze zelf ook de verantwoordelijkheid over hun welzijn en dat van hun collega’s. Dat kan gaan om een wandeling met het team, aanmoedigen om genoeg water te drinken of gezellig lunchen met het team”, licht Jolien Nulens toe.
Hoe gelukkig ben jij in je job? De 4 dimensies van werkgeluk
Heel veel werkgeluk komt voort uit de waardering die collega’s krijgen, en die uit zich op diverse vlakken. “Denk aan de open feedback die je krijgt om te verbeteren als medewerker”, zegt iemand. “Een schouderklopje of compliment krijgen of gewoon die lekkere koffie van een collega met een heerlijk melkschuimkraagje”, vult iemand aan.
“Werkgeluk is elkaar erkennen en complimenten geven als dat op zijn plaats is.” Iemand vatte werkgeluk ook samen als: “Plezier maken op kantoor, maar tegelijk ook doorwerken, elkaar ondersteunen en tips geven, kunnen sparren en hierin serieus genomen worden – kortom gewaardeerd worden om wie je bent”, klinkt het. “Appreciatie krijgen voor soms kleine dingen en zelf ook appreciatie kunnen geven aan het team.”
Ontdek: Hoe omgaan met complimenten over jouw werk?
Bij waardering hoort tot slot ook het samen vieren van successen. “Werkgeluk is succes boeken en dit ook samen vieren met het team. Het hoeven niet altijd de grote dingen te zijn, maar ook stilstaan bij de kleine successen. Een klein gelukje is een toffe lunch of even een korte babbel met een collega”, klinkt het.
Kleine gelukjes vertalen zich meestal in iets eetbaar”, laat iemand al lachend weten. “Toen Linda (Cappelle, nu CEO van Bright Plus) nog business manager was van het kantoor in Kortrijk werd ons dat met de paplepel ingegeven. De talrijke boules de Berlin om successen te vieren, staan in het geheugen gegrift.”
Wergeluk: wat kan je er zelf voor doen?
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
14 november 2022Het beroep van assistant is toe aan een positieve PR-campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd.
De meeste uren van ons leven brengen we door op ons werk. Dan kan je je daar maar beter goed bij voelen ...
We zochten uit hoe jij je gelukkiger voelt in het leven én in je carrière. Als je deze vier stappen volgt, staat jouw geluk voortaan centraal...
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Welzijn op het werk gaat over heel wat. Bright Plus vertaalde het in een allround high five-beleid.
Wie gelukkig is op het werk, is dat dikwijls ook ver daarbuiten. Geluksexpert Dajo De Prins verklapt al zijn tips om (terug) tevreden te zijn met je job.
Gelukkige werknemers zijn productiever dan hun sombere collega’s. Volgens recent onderzoek van de Universiteit van Oxford zelfs ‘dertien procent gelukkiger’...
"Levenslang leren is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer”, stelt Stéphanie Van Parys van Bright Plus.
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…