5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Je manier van communiceren bepaalt voor een groot deel hoe mensen je zien en ervaren. Ook in een werkcontext is het van belang dat je verschillende communicatiestijlen herkent bij anderen om op een gepaste manier met elkaar in gesprek te gaan. Door te weten welke stijl je baas hanteert, kan je anticiperen op zijn of haar gedrag en zorg je voor rust in je communicatie. Enkele tips per communicatiestijl.
Een directieve manager zegt waar het op staat. En heeft dus ook graag dat jij dat doet. Het zijn de bazen die conflicten niet uit de weg gaan en niet van treuzelen houden. Ambitieuze mensen die hun doelen in concrete daden omzetten en dat ook van anderen verwachten. Verwacht je dus aan een concreet takenlijstje na de wekelijkse meeting!
Herken jij je baas hierin? Beperk je in jullie communicatie dan zeker tot de hoofdlijnen en dwaal niet af. Bereid je goed voor op gesprekken, respecteer zijn of haar tijd en laat je niet overbluffen. Directieve bazen houden van werknemers die sterk in hun schoenen staan. Laat dus niet té veel emoties los in jullie conversaties.
Lees ook: Zo herken je een goede baas
In deze communicatie is er meer ruimte voor nuance. Dit zijn managers die bedachtzaam en heel precies te werk gaan. Het liefst ergens op de achtergrond. Eerst denken, dan doen. Al blijven ze wel standvastig bij hun standpunten.
Als jouw leidinggevende dit soort communicatie prefereert, dan communiceer je best in feiten. Hou daarbij voldoende afstand en geef je baas de nodige tijd om over dingen na te denken. Overval hem of haar dus niet met een wild idee om je uurregeling aan te passen of een suggestie voor een teamuitje. Deze mensen houden van werknemers die hun afspraken nakomen en stap voor stap werken. Bewaar dus je kalmte!
4 leiderschap-checks: hoe doet jouw baas het?
Is je baas iemand die veel ruimte laat voor je persoonlijke gevoelens? Coöperatieve bazen zijn gericht op relaties en het bieden van ondersteuning. Ze stimuleren een open werksfeer. Het zijn geen egotrippers die met alle eer of succes gaan lopen, maar anderen een verbaal schouderklopje geven als het nodig is.
Communiceren met deze vriendelijke types doe je door je waardering te uiten en goed samen te werken. Je mag daarbij gerust proactief zijn, want dat hebben deze mensen graag. Bied constructieve feedback: “Is het misschien een idee om volgende keer een kortere wekelijkse meeting te organiseren?” Deze input wordt enorm geapprecieerd door je baas.
Ontdek: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Vlotte praters die inspiratie en ideeën rondstrooien: dat zijn bazen met een expressieve communicatiestijl. Je leidinggevende staat voor elke werknemer te supporteren en motiveert als geen ander. Ze houden de groepssfeer erin en zorgen voor een frisse wind.
Expressieve managers verwachten ook dat hun medewerkers enthousiast zijn wanneer zij dat zijn. Wees dus open en deel je ideeën. Daar krijgen dit soort leidinggevenden energie van. Verlies je in jullie communicatie daarom niet in onnodige details. Die komen later wel.
Het moet al net lukken dat je baas in één hokje of stijl past. Het is veel waarschijnlijker dat je leidinggevende een combinatie van communicatiestijlen hanteert. Door goed te observeren en ook je eigen voorkeursstijl te achterhalen, leer je niet alleen beter te communiceren, maar de relatie met je baas zal ook een stuk beter worden.
Een betere band met je baas: 5 tips
(ZINNIG) – Bron: De Nieuwe Leider, Discboulevard, Asana
2 mei 2024Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Om de relatie met je eigen leidinggevende in te schatten, bieden deze drie eenvoudige vragen houvast.
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Als werknemer krijg je sowieso te maken met een baas. Het goede nieuws is dat de rol van de baas er in de toekomst wellicht iets anders zal uitzien.
Een leidinggevende met wie het niet klikt, blijkt vaak een afknapper. Al is het makkelijker gezegd dan gedaan want bij leidinggeven komt wel wat kijken.
Iedereen heeft af en toe nood aan bevestiging en op de werkvloer is dat niet anders. Hoe weet je of je goed bezig bent, ook al zegt je baas dat niet expliciet?
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Appreciatie voor je leidinggevenden is een bepalende factor voor je welbevinden op het werk. Heb je respect voor je baas, dan ga je zeker voor die extra mile!
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?