Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

3 tips om zonder stress je evaluatiegesprek aan te gaan

Vrachtwagenchauffeurs zijn gelukkig

Het lijkt misschien niet altijd zo, maar vrachtwagenchauffeurs zitten met plezier achter het stuur en waarderen hun werkvrijheid. Ze geven zichzelf een 7 voor hun job.
#

85 procent noemt zichzelf redelijk tevreden. Belgische chauffeurs geven een dikke voldoende (een 7) voor de mate waarin ze gelukkig zijn met hun baan. De werkvrijheid wordt door hen het meest gewaardeerd, maar ook de inhoud van het werk, het loon en de zelfstandigheid zijn belangrijk.

Dat blijkt uit een onderzoek van Randstad bij 719 Nederlandse, 286 Belgische en 500 Franse chauffeurs in het voorjaar van 2011, waar vooral vrachtwagenchauffeurs werden ondervraagd.

Alle nachten thuis

De Belgische en de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden vaak internationaal, terwijl hun Franse collega’s geen internationale focus hebben. Maar het stereotype beeld van een vrachtwagenchauffeur blijkt niet helemaal te kloppen. “Volgens het onderzoek blijkt het al lang niet meer zo te zijn dat de mannelijke chauffeur de enige kostwinner is die meerdere nachten per week van huis is”, vertelt Emily Meiresonne, PR officer bij Randstad. “Een ruime meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs (67 %) slaapt alle nachten thuis. Minder dan de helft van alle chauffeurs (37 %) is de enige kostwinner in het gezin.”

Meer dan 40 uur per week

Wat wel klopt: chauffeurs werken hard. “Meer dan de helft van de Belgische en Nederlandse chauffeurs werkt meer dan 40 uur per week. Meer dan twee derde van de Belgische en Franse chauffeurs werkt gemiddeld minimaal eens per week over. En meer dan een kwart van de chauffeurs zou bij voorkeur een vierdaagse werkweek willen hebben. Voor velen blijft het bij dromen, want bijna een kwart van de chauffeurs is – wellicht uit financiële motieven – juist van plan meer te gaan werken”, zegt Emily Meiresonne.

Salaris negatief beoordeeld

“De Belgische chauffeurs noemen de onprofessionaliteit van de organisatie waarvoor ze werken en het salaris het vaakst als negatieve aspecten. Bijna 10 % maakt zich zorgen over de toekomst. Slechts 6 % ervaart nog steeds de dreiging van ‘valse concurrentie van goedkope rijders’ uit Oost-Europa. Meer dan 30 % van alle chauffeurs maakt zich trouwens totaal geen zorgen over de toekomst”, aldus Emily Meiresonne.

Ook onveiligheid is een issue. Van de Belgische chauffeurs die wel eens op een parkeerplaats overnachten, voelt bijna de helft zich niet (helemaal) veilig. 12 % van de Franse en Belgische chauffeurs voelt zich (helemaal) niet veilig bij het uitoefenen van zijn werk.

Scania boven

Een vierde van de Belgische chauffeurs rijdt in een DAF, gevolgd door Mercedes-Benz en Volvo. Maar het voorkeurmerk van de meeste vrachtwagenchauffeurs is Scania.

(mr) 

22 juni 2011
Anderen bekeken ook