Uniek platform voor talent dat voor de camera wil staan

Philip Caerts
“Er is niets mooier dan mensen helpen hun dromen te realiseren.” (Philip Caerts uit Tessenderlo)
Wie droomt er niet van een carrière als fotomodel, acteur of figurant in een reclamespot? My Mother Agency, een platform dat onlangs werd opgericht door de ex-CEO van Elite Models in New York én door de Limburgse ondernemer Philip Caerts, brengt wereldwijd de castingdirecteurs, fotografen, agentschappen en producers samen met getalenteerde mensen van alle maten, gewichten en origines.

“Het was heel toevallig op een strand in Dubai dat ik in contact kwam met Bernard Hennet, de voormalige grote baas en hoofdaandeelhouder van het gekende, internationale modellenbureau Elite”, zegt Philip Caerts, een ondernemer uit Tessenderlo die in het verleden vooral als uitgever actief was.

“Hij vertelde me over de vele succesverhalen van modellen die hij naar de top heeft gebracht, maar ook over de miljoenen aanmeldingen die Elite jaarlijks ontvangt van mensen waar ze jammer genoeg niet mee kunnen werken. Het is zijn idee om voor die grote massa, waar veel individueel talent in schuilt, toch opportuniteiten te creëren in de wereld van de mode, reclame, films, enzovoort. Het uitgangspunt is dat iedereen specifieke eigenschappen heeft waar ergens ter wereld een professional naar op zoek is. Bernard en ik zijn samen gaan brainstormen, en daar is My Mother Agency uit gegroeid.”

Droom

“We zijn een global online matching tool”, preciseert Philip Caerts. “We mikken op twee doelgroepen: mensen die vandaag al een droom hebben om acteur, artiest of model te worden en anderen die hier minder actief mee bezig zijn, maar als ze voor zo’n job zouden gevraagd worden, dat wel zien zitten. Beide groepen kunnen zich aanmelden op ons platform en zich met al hun interesses, kenmerken, talenten en foto’s presenteren aan professionals die op zoek zijn naar typische én atypische persoonlijkheden. We merken immers dat aan de andere kant heel wat regisseurs, fotografen, modellenbureaus of reclame-agentschappen graag vissen uit een wereldwijd bestand van mensen met heel specifieke eigenschappen zoals sproeten, tatoeages, een bepaalde haarlengte of Aziatische look.”

“Bij de meer dan honderd parameters zijn ook vaardigheden zoals goed kunnen skateboarden, gitaar spelen of paardrijden. Er zijn voorbeelden genoeg van advertentiecampagnes, reclamespots en films waarin mensen figureren die niet aan alle klassieke ideaalbeelden van topmodellen of steracteurs voldoen, maar wel gegeerd om een bepaalde reden. Dat wordt bevestigd door professionals, zoals acteur Christopher Lambert (bekend van films als Tarzan, Highlander of Mortal Kombat). Hij maakt momenteel documentaires en series voor onder meer Netflix. Omdat My Mother Agency precies is wat hij nodig heeft, namelijk een grote database met mensen van alle soorten, maten, gewichten, culturen, talenten, enzovoort, zet hij met veel plezier mee de schouders onder ons platform.”

Monaco en Tessenderlo

My Mother Agency werkt globaal, met hoofdzetel in Monaco. Het operationele team situeert zich vooral in Marseille en in… Tessenderlo. “Voor een online platform maakt de locatie niet uit”, aldus Philip Caerts. “We sturen wereldwijd mensen aan, op alle tijdstippen van de dag. Iedereen kan altijd en overal onze tool gebruiken, zodat de match tussen vraag en aanbod ook vaak over de landsgrenzen heen gebeurt. We bieden dus kansen aan wie zich aanmeldt, om mee te stappen in een internationaal verhaal.”

“Ons model is disruptief in de sector omdat fysieke castings op locatie niet meer nodig zijn. Dat is een voordeel voor onze abonnees, die zich niet naar iedere uithoek moeten verplaatsen om een opdracht te krijgen. En het is ook interessant voor castingdirecteurs, die bijvoorbeeld een film draaien in Brussel en op basis van de locatie, figuranten uit de buurt kunnen selecteren. Door vraag en aanbod makkelijk samen te brengen, helpen we mensen om hun dromen te realiseren. Er is toch niets mooier dan dat?”

(km) 

My Mother Agency
My Mother Agency gaat nog een stapje verder dan louter de profielen van geïnteresseerden online te plaatsen. “We zorgen voor persoonlijke feedback, bijvoorbeeld als de foto’s onvoldoende van kwaliteit zijn of raden aan om een filmpje van een specifiek talent te maken. We bieden onze profielen (die een jaarlijks abonnementsgeld van 35 euro betalen) ook veel relevante informatie en de mogelijkheid om diensten in te huren, zoals een professionele fotograaf, stylist, make-upartiest, enzovoort. We hebben ook kortingen voor mensen die anderen aanbrengen. Kortom, we willen een echte community zijn van talent dat relevant is voor alle recruiters wereldwijd.” 18 juli 2016
Anderen bekeken ook