De 9 meest stresserende beroepen
De ene job gaat al met meer stress gepaard dan de andere. Maar welke behoren tot de absolute top?
Het moderne ‘open office’-concept werd onder meer ontworpen om plaats te besparen, teams te versterken en een soort van kameraadschap onder collega’s te creëren. Vandaag denkt men bij een open office eerder aan een luide omgeving, waar privacy ontbreekt en men geconfronteerd wordt met allerlei digitale en menselijke afleidingen.
Daarnaast hebben talrijke onderzoeken de afgelopen jaren aangetoond dat een open werkvloer samenhangt met meer stress bij werknemers, slechtere relaties tussen collega’s en een verminderde tevredenheid met de werkomgeving.
Een van de vaak voorkomende klachten over een open werkvloer zijn de storende omgevingsgeluiden, typisch voor een open office.
In een studie, gepubliceerd in ‘The Journal of Applied Psychology’, moesten 40 vrouwelijke bedienden drie uur doorbrengen in een gemiddeld lawaaierige omgeving, die overeenkwam met typische ‘open office’-geluiden. Een controlegroep, daarentegen, bracht drie uur door in een stille omgeving. Nadien moesten beide groepen puzzels oplossen, die - zonder dat de respondenten het wisten - geen oplossing hadden.
Wat bleek? De ‘stille groep’ bleef meermaals proberen om de puzzels op te lossen, terwijl de ‘luide groep’ het al opgaf na enkele pogingen. Een lawaaierige omgeving zorgt bijgevolg voor een verminderde productiviteit.
Daarnaast wordt er ook vaak geklaagd over het gebrek aan privacy op een open werkvloer. Oorspronkelijk dacht men dat hoe minder muren er zouden zijn, hoe meer spontane conversaties zouden ontstaan, met nieuwe creatieve ideeën tot gevolg.
Onderzoek toont echter aan dat de conversaties tussen werknemers op een open werkvloer vooral kort en oppervlakkig zijn, juist omdat werknemers weten dat zoveel collega’s kunnen meeluisteren. Daarom zoeken veel medewerkers private ruimtes op om met collega’s te praten, wat dus de oorspronkelijke bedoeling van het ‘open office’-concept tenietdoet.
(nm) – Bron: Businessinsider.com
6 september 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De ene job gaat al met meer stress gepaard dan de andere. Maar welke behoren tot de absolute top?
Werknemers met een koptelefoon op of oordoppen in: het heeft zo zijn voordelen. Maar welke nadelen zijn er verbonden aan deze nieuwe ‘trend’?
De 2 belangrijkste oorzaken van vaak voorkomende ergernissen op het werk zijn zonder twijfel … internetproblemen én het slecht functioneren van de mailbox.
Waar en wanneer je dat wil, dat is de definitie van flexibel werken. Het heeft dus heel wat voordelen.
De deadline nadert, maar je kunt je niet concentreren. 7 tips om van een doordeweekse werkdag een productieve topdag te maken.
Enkele tips voor werkgevers om het lawaaierige kantoor van hun werknemers toch nog zo aangenaam én rustgevend mogelijk te maken.
Ze leiden het huishouden in goede banen en bieden de kinderen stabiliteit. Eén ding is zeker: huismoeders en -vaders hebben hun handen vol...
Arne is Digital Personal Banker, een commerciële functie waarbij je telefonisch of via Teams klaarstaat om klanten
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.