3 op 10 werken in mentaal ongezonde omgeving
Een internationale enquête toont aan dat bijna drie op de tien werknemers hun werkomgeving mentaal onveilig én ongezond vinden.
Sommige stresssituaties lijken onoverkomelijk: ziekte in de familie, geldproblemen bij jezelf of je dierbaren, het verlies van je werk etc. Deze situaties zorgen sowieso voor extra stress en zijn helaas – vaak – niet te voorkomen.
Aan de andere kant heb je ook onnodige stress, die meestal meermaals per dag de kop opsteekt. Doordat je dingen tegen je gevoel in moet doen, bijvoorbeeld. Of omdat je (on)bewust je eigen grenzen negeert en uitgeblust thuiskomt van je werk, met een slecht gevoel tot gevolg.
Hoe voorkom je nu dat je in deze stressvolle situaties belandt en je hieraan je energie verspilt? Hoe zorg je ervoor dat je je eigen grenzen voldoende bewaakt? Hoewel dat voor iedereen anders is, geeft Mirelle van den Anker van Invest In Yoga hieronder 3 universele manieren om zulke situaties te helpen voorkomen.
1. Beperk zoveel mogelijk het contact met mensen waar je stress van krijgt
Er zijn nu eenmaal personen waarbij jij je op je gemak voelt en mensen waarvan je haren al recht gaan staan als je nog maar aan ze denkt. Omring je je met mensen die positiviteit uitstralen, met mensen die ontspannen zijn en bewust werken aan hun ontspanning - door yoga en meditatie, bijvoorbeeld - dan voel je je ook positiever en ervaar je minder stress.
2. Zorg voor een rustig bureau en een relaxte werkomgeving
Werk je in een relaxte omgeving, dan voel je je snel rustiger. Des te minder afleiding je hebt, des te makkelijker je je nu eenmaal kan concentreren. Zo krijg je je werk eerder af. Het is veel lastiger om je rust te bewaren als je een pak gestreste collega’s om je heen hebt. Maar ook al werk je wellicht in een kantoortuin met veel geroezemoes om je heen, ook dan is het mogelijk om je af te sluiten van je omgeving.
Sluit jezelf af van de dingen om je heen door bijvoorbeeld naar ontspannende muziek te luisteren via je koptelefoon. Zelfkennis is hierbij onontbeerlijk. Onderzoek hoe jij je werk zo prettig mogelijk doet en richt je werkplek dan op deze manier in.
3. Last, but zeker not least: leer nee te zeggen!
Onnodige stress komt vaak doordat je te vaak ‘ja’ zegt, terwijl je eigenlijk ‘nee’ had willen zeggen. (Lees ook: ‘Nee zeggen door bewust ja te zeggen’ op businessyogaonline.com, nvdr.)
De belangrijkste stelregel om beter te worden in het ‘nee’-zeggen? Neem de tijd voordat je iets toezegt, zeker als je weet dat je iemand bent die gemakkelijk ‘ja’ knikt. Train jezelf in het zeggen van ‘nee’, weet waar jij energie van krijgt en wat jou energie kost, en handel daarnaar. Je zult merken dat je op die manier veel minder last zal hebben van onnodige stress.
(mvda) – Meer info: businessyogaonline.com
Mirelle van den Anker is auteur van het boek ‘Business Yoga, weg met de stress op je werk in maximaal 9 minuten per dag’. Vraag gratis het mini e-book ‘De 7 geheimen van Business Yoga’ aan.
1 juli 2013Een internationale enquête toont aan dat bijna drie op de tien werknemers hun werkomgeving mentaal onveilig én ongezond vinden.
De ene job gaat al met meer stress gepaard dan de andere. Maar welke behoren tot de absolute top?
Stress wordt veroorzaakt door mensen in de nabije omgeving. Bij vrouwen zorgen moeder, lerares en partner voor stress, bij mannen is het hun schoonmoeder.
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Stress wordt meestal veroorzaakt door het werk en door zaken die daarmee samenhangen. Hier vind je de 8 belangrijkste oorzaken van stress.
Niemand wil die heethoofd zijn die door de stress niets kan verdragen. Zeg vaarwel tegen die stress dankzij de volgende 6 makkelijk uit te voeren tips!
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met stress te kampen heeft. En ja, elk heeft zo zijn manier om ermee om te gaan. Maar wat is nu de gezondste manier?
"Waar zie jij jezelf over vijf jaar?" Het is een vraag die je met zekerheid mag verwachten op je sollicitatiegesprek. Maar wat is je antwoord? Wij geven enkele handige tips mee.
Een kwart van de werknemers werkt door terwijl ze hun lunch naar binnen werken. Maar eigenlijk heeft het overslaan van die pauze een averechts effect...