Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 72

Volgende
Volgend artikel:

Referenties op je cv: waardevol of waardeloos?

Wat zet je in je sollicitatiebrief?

Je sollicitatiebrief: een dunne lijn tussen opscheppen en jezelf verkopen ...
Is het intussen al even geleden dat je nog eens hebt gesolliciteerd? Dan is het schrijven van een sollicitatiebrief niet evident. “Solliciteer je voor een bank, dan moet een brief heel anders klinken dan voor de sociale sector.”
prop papier
Je sollicitatiebrief: een dunne lijn tussen opscheppen en jezelf verkopen ...

“Het is te gek voor woorden dat iemand die geknipt is voor een job door een slechte brief niet door de eerste selectieronde raakt.” Dat zegt Christine Bonheure, een Gentse copywriter met een duidelijk doelpubliek: iedereen die solliciteert.

Eerste hefboom

Bonheure helpt mensen die de juiste capaciteiten hebben, maar zich op papier niet kunnen verkopen. “Klassieke handboeken met taaltips zijn vaak niet mee: in een brief hoef je echt niet in je eerste zin te vermelden waar je een vacature gespot hebt. Dat zet je gewoon kort in de onderwerpregel”, stelt Bonheure. “Je valt beter meteen met de deur in huis, waarbij je je persoonlijkheid laat spreken. Jonge mensen durven dat niet goed.” Tussen pochen en jezelf in de verf zetten, ligt een dunne lijn. “Maar ze is er wel”, vindt ze.

Een kandidaat wordt nooit aanvaard op basis van een sollicitatiebrief. “Maar een brief kan iemand wel de kans geven zichzelf te mogen voorstellen.” Bovendien zijn de verschillen tussen de kandidaten klein. “Zeker voor white-collar jobs heeft iedereen een hoger diploma op zak. Een goede brief is dus de eerste hefboom.”

Structuur van je sollicitatiebrief

  • Alinea 1: eerst je motivatie. To the point en vlot.
  • Alinea 2: de technische jobinhoud: ik kom in aanmerking om die en die reden.
  • Alinea 3: je benadrukt je sterktes.
  • Alinea 4: je stuurt aan op een gesprek.

Vlot maar zakelijk

Hoe ziet de ideale sollicitatiebrief eruit? “Je tekst begin je meteen met je motivatie”, zegt Bonheure. “To the point en vlot. Dan ga je technisch in op de jobinhoud: ik kom in aanmerking om die en die reden. In de derde alinea ga je dan nog eens in op je sterktes, en in de vierde stuur je aan op een gesprek.”

Belangrijk om weten: er wordt bijna enkel nog digitaal gelezen, dus je brief moet scanbaar zijn met veel kopjes en korte alinea’s. “Enkel via de titeltjes zou de hele inhoud je duidelijk moeten zijn. Stuur je een e-mail, verzorg dan je lay-out. De toon pas je aan aan de vacature: zet jezelf ‘vlot’ maar zakelijk in de picture voor een commerciële functie… en nog eens extra vlot voor een job in de communicatiesector waar creativiteit een troef is. Solliciteer je voor een bank, dan moet een brief heel anders klinken dan voor de sociale sector.”

Haar advies is: klink jong en vlot, ook in een zakelijke brief, en vermijd jargon. “Wees ook uniek”, stelt ze. “Overheden liggen wat moeilijker: ik solliciteerde ooit zelf voor een overheidsfunctie en kreeg de vraag of ik die schrijfstijl ook intern zou gaan gebruiken. Als gemeentelijk communicatieambtenaar merkte ik zelf ooit duidelijk dat je bij de overheid niet voorbij een bepaalde schrijfstijl kunt. Al is dat in de veel sectoren zo.”


(wdh) – Bron: MARK Magazine 

3 december 2015
Anderen bekeken ook