Tekstbureau C’bon schrijft jouw sollicitatiebrief
Een tekstbureau voor sollicitatiebrieven: de Gentse copywriter Christine Bonheure stelde pas haar gloednieuwe website C’bon voor.
“Het is te gek voor woorden dat iemand die geknipt is voor een job door een slechte brief niet door de eerste selectieronde raakt.” Dat zegt Christine Bonheure, een Gentse copywriter met een duidelijk doelpubliek: iedereen die solliciteert.
Bonheure helpt mensen die de juiste capaciteiten hebben, maar zich op papier niet kunnen verkopen. “Klassieke handboeken met taaltips zijn vaak niet mee: in een brief hoef je echt niet in je eerste zin te vermelden waar je een vacature gespot hebt. Dat zet je gewoon kort in de onderwerpregel”, stelt Bonheure. “Je valt beter meteen met de deur in huis, waarbij je je persoonlijkheid laat spreken. Jonge mensen durven dat niet goed.” Tussen pochen en jezelf in de verf zetten, ligt een dunne lijn. “Maar ze is er wel”, vindt ze.
Een kandidaat wordt nooit aanvaard op basis van een sollicitatiebrief. “Maar een brief kan iemand wel de kans geven zichzelf te mogen voorstellen.” Bovendien zijn de verschillen tussen de kandidaten klein. “Zeker voor white-collar jobs heeft iedereen een hoger diploma op zak. Een goede brief is dus de eerste hefboom.”
Hoe ziet de ideale sollicitatiebrief eruit? “Je tekst begin je meteen met je motivatie”, zegt Bonheure. “To the point en vlot. Dan ga je technisch in op de jobinhoud: ik kom in aanmerking om die en die reden. In de derde alinea ga je dan nog eens in op je sterktes, en in de vierde stuur je aan op een gesprek.”
Belangrijk om weten: er wordt bijna enkel nog digitaal gelezen, dus je brief moet scanbaar zijn met veel kopjes en korte alinea’s. “Enkel via de titeltjes zou de hele inhoud je duidelijk moeten zijn. Stuur je een e-mail, verzorg dan je lay-out. De toon pas je aan aan de vacature: zet jezelf ‘vlot’ maar zakelijk in de picture voor een commerciële functie… en nog eens extra vlot voor een job in de communicatiesector waar creativiteit een troef is. Solliciteer je voor een bank, dan moet een brief heel anders klinken dan voor de sociale sector.”
Haar advies is: klink jong en vlot, ook in een zakelijke brief, en vermijd jargon. “Wees ook uniek”, stelt ze. “Overheden liggen wat moeilijker: ik solliciteerde ooit zelf voor een overheidsfunctie en kreeg de vraag of ik die schrijfstijl ook intern zou gaan gebruiken. Als gemeentelijk communicatieambtenaar merkte ik zelf ooit duidelijk dat je bij de overheid niet voorbij een bepaalde schrijfstijl kunt. Al is dat in de veel sectoren zo.”
(wdh) – Bron: MARK Magazine
Een tekstbureau voor sollicitatiebrieven: de Gentse copywriter Christine Bonheure stelde pas haar gloednieuwe website C’bon voor.
Hoe kijkt een headhunter naar je cv? Wat verwacht hij ervan? En hoe zorg je dat je een goede beurt maakt? Frank Schelstraete en Jonas Soenens geven uitslag.
Met een indrukwekkende motivatiebrief en bijhorend cv kan je recruiters overtuigen om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Enkele tips!
Sommige woorden gebruik je beter niet wanneer je jezelf beschrijft. Je kan immers overkomen als een zelfingenomen snob. Zo beschrijf je jezelf beter niet …
Voor veel sollicitanten is het een van de grootste uitdagingen tijdens de jobzoektocht: een geschikte sollicitatiebrief schrijven.
Om jou tijdens jouw sollicitaties alvast op de goede weg te helpen, hebben wij twee sollicitatiebrieven opgesteld die als mooi voorbeeld kunnen dienen.
Je kunt ergens graag werken, maar je kunt ook een trotse ambassadeur voor je werkgever zijn. Dat is een wezenlijk verschil.
Duurzaam werk bij Solita, dat is een zorgende werkomgeving waarin de mens centraal staat. Maar duurzaamheid vertaalt zich ook naar bijvoorbeeld mobiliteit.
Isabeau vertelt over haar rol als teamleider bij een kinderdagverblijf van KU Leuven