Kinderopvang op het werk, een goed idee
Bedrijven kunnen via verschillende formules opvang aanbieden voor de kinderen van hun werknemers.
"Mensen denken bij de naam Partena vaak aan het sociaal secretariaat. Partena is een groep van complementaire ondernemingen waartoe wij ook behoren, maar wij zijn een heel andere organisatie", zegt talent manager Jeroen Keymolen. 'Wij', dat is Partena: het onafhankelijk ziekenfonds, hulp aan huis en kinderopvang. En enkele kleinere entiteiten zoals vitaliteitsmanagement en de gezondheidsshop.
Partena, dat begin 2014 het ziekenfonds Euromut overnam, is een uit de kluiten gewassen socialprofitorganisatie met 650 bedienen en 1.700 huishoudhulpen die qua werking niet veel verschilt met privébedrijven. "Ik kom zelf uit de private sector. Ik kan gerust zeggen dat het beeld van 'overheid' en 'bureaucratie' niet klopt. Wij hebben óók een strategisch plan van aanpak en moeten onze doelstellingen op dezelfde manier behalen. Wij streven óók naar winst, maar met dat verschil dat we die opnieuw in de samenleving investeren", vertelt Jeroen Keymolen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in de genen van Partena. Het bedrijf is voortdurend op zoek naar manieren om duurzaam te functioneren. Het stimuleert medewerkers om de auto te mijden door onder andere een shuttlebus te voorzien van het station naar het kantoor en een testproject voor elektrische fietsen voor wie meer dan twintig kilometer per dag moet fietsen.
Sinds de verhuis naar de Ghelamco-site aan de rand van Gent heeft Partena ook werk gemaakt van de nieuwe werkplek: 'bubbles', treinstellen en een werkvloer onderverdeeld in zones, stimuleren het contact tussen de collega's zonder elkaar voor de voeten te lopen als het werk daar om vraagt.
"Partena biedt medewerkers inhoudelijk aantrekkelijke jobs met ruime ontwikkelings- en interne doorgroeimogelijkheden, binnen een duidelijke visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die combinatie ligt goed in de markt bij hogeropgeleiden”, merkt talent manager Jeroen Keymolen.
"Wie echter denkt dat de socialprofit synoniem is voor 'nine to five' en niet te hard werken, die komt bedrogen uit. Partena is een modern en ondernemend dienstverlenend bedrijf, dat kwalitatieve resultaten nastreeft om aan de steeds hogere eisen van de klant te voldoen. Om dat allemaal te verwezenlijken heeft Partena het voorbije jaar opvallend veel nieuwe expertise aangetrokken: project managers, e-marketeers, commercieel talent, business controllers ..."
Zelf haalt hij een groot deel van zijn motivatie uit de veranderingen binnen de gezondheidssector. "Die zal er over vijf jaar helemaal anders uitzien dan nu. Het stimuleert om daaraan mee te kunnen werken."
(wv) - Bron: MARK Magazine - Jobs bij Partena
26 februari 2015Bedrijven kunnen via verschillende formules opvang aanbieden voor de kinderen van hun werknemers.
Is het verplicht om je zwangerschap en geboorte aan te geven bij het ziekenfonds? Wij geven mee waarom wel/niet.
Twee derde van de werkende en de niet-werkende moeders geeft aan dat de kosten van de kinderopvang hen tegenhoudt om (meer) te werken, aldus een studie.
We vroegen Anne Bogaert (54) uit Antwerpen hoeveel zij verdient ...
Een vervangingsovereenkomst wordt opgesteld om bij afwezigheid van een werknemer een andere persoon aan te werven.
Vanaf wanneer is het verplicht om een gezondheidsverzekering te nemen?
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.