Interim
Vorige

1 van 30

Volgende
Volgend artikel:

“Voor wie vertrekt bij Accent, blijft de deur op een kier staan”

‘Interim verdient een beter imago’

“We hebben zelfs consulenten in dienst die Pools en Spaans spreken om anderstaligen hier aan werk te helpen.” (Alain Colleman, Synergie)
De uitzendsector krijgt het regelmatig zwaar te verduren. Verwijten van racisme en uitbuiting zijn nooit ver weg. Onterecht, meent Alain Colleman van Synergie. “De sector heeft een positief verhaal te vertellen en onze cijfers onderstrepen dat verhaal, zwart op wit.”
Alain Colleman, Synergie
“We hebben zelfs consulenten in dienst die Pools en Spaans spreken om anderstaligen hier aan werk te helpen.” (Alain Colleman, Synergie)

In 2014 zette uitzendbedrijf Synergie al meer dan 120 nationaliteiten aan het werk, was 10 procent van de uitzendkrachten die het bedrijf aan werk hielp ouder dan 45 jaar en de helft jonger dan 25 jaar.

In totaal vonden al meer dan 21.000 mensen dit jaar een job via Synergie, onder hen ook enkele honderden niet-EU-burgers en een vierhonderdtal arbeidsgehandicapten. “Jongeren, ouderen, allochtonen … We spelen een belangrijke rol op de arbeidsmarkt. Uitzendwerk is het middel bij uitstek voor kansengroepen om aan een job te geraken”, aldus Alain Colleman.

Zwartepiet

Hij betreurt dat de uitzendsector steevast de zwartepiet krijgt doorgespeeld. “De beeldvorming is eenzijdig en niet realistisch. Ik zeg niet dat alles op wieltjes loopt in de sector, maar ik vind het erg dat een individueel verhaal volstaat om alle uitzendbedrijven een slechte naam te bezorgen.”

De marketingmanager van Synergie heeft daarom beslist om voortaan alleen nog positieve verhalen te vertellen, zoals de ‘Young, happy & @work’-campagne die het uitzendbedrijf eerder lanceerde. “Dat was een stimulerende oproep om jonge werkzoekenden duidelijk te maken dat uitzendbedrijven hen perfect kunnen begeleiden bij hun eerste passen op de arbeidsmarkt. Tegelijk wilden we jongeren duidelijk maken hoe belangrijk het is dat ze een job kiezen die bij hen past”, vertelt Alain Colleman.

Iedereen gelijk

Synergie werkt ook intern aan die aanpak. Alle consulenten krijgen een diversiteitsopleiding en -begeleiding. Zo leren ze de voordelen kennen van meer diversiteit op de werkvloer. Ze worden ook opgeleid om elke kandidaat gelijk te behandelen. “We leren hen dat leeftijd, geslacht en nationaliteit geen doorslaggevende factoren zijn. Iemands talent is dat wel. Dat is ook de boodschap die ze overbrengen bij onze klanten als die hen in een bepaalde richting willen duwen”, aldus Alain Colleman.

Sinds kort heeft Synergie een Spaanstalige consulent en één die Pools spreekt in dienst. “Extra inspanningen om anderstalige werknemers hier aan een job te helpen. We hebben ook infobrochures laten maken in het Pools en het Spaans. Maar we wijzen buitenlandse kandidaten er ook op dat de taal leren de beste manier is om hier aan werk te geraken”, vertelt Alain Colleman.

(wv) – Foto: (bd) – Bron: MARK Magazine 

2 december 2014
Anderen bekeken ook