Hoe krijg ik weer grip op mijn werkdag?
Om weer controle over je werk te krijgen is het cruciaal om keuzes te maken. De EFFECT- methode van Time Management Company helpt je hierbij ...
Voorzie voor een specifieke taak 25 procent buffertijd om onvoorziene problemen op te vangen. De dag (vol)plannen is goed, maar ook gevaarlijk. Een telefoontje van twee minuten worden er al snel twintig. Als je voor elke taak een vierde van de voorziene tijd bijtelt, kunnen onverwachte werkjes er gemakkelijk bij, zonder extra stress.
Begin de dag met je meest vervelende taak en je voelt je onmiddellijk beter. Je mailbox overlopen doe je best niet eerst. Lezen betekent ook reageren. Je hebt geen idee hoelang dit zal duren. Een extra mail-tip: gebruik een kleurencode. Outlook kan je zo instellen dat berichten waar je alleen in cc bij staat in een andere kleur verschijnen. Die zijn geen prioriteit.
Onderhandel over deadlines: het is niet altijd nodig dat je meteen in actie schiet. Door ‘ja’ te zeggen, als iemand zegt dat hij of zij dit ‘NU’ nodig heeft, neem je gewoon die persoon zijn stress over. Zeg eens dat je het morgen zal doen. In 80 procent van de gevallen zal dat geen probleem zijn.
Zorg ervoor dat je to do’s op het einde van de dag afgehandeld zijn. Dat kan via ‘4 D’s’. Doe het nu (1): handel elke taak die in minder dan twee minuten gedaan kan worden, onmiddellijk af. Doe het later (2): maak een planning. Delegeer (3): besteed uit wat je zelf niet kan, om gelijk welke reden. Dumpen (4): onbelangrijke taken of onmogelijke. Ruim tenslotte op en bepaal je to do’s voor de volgende dag.
Hou je deur af en toe eens dicht en las een ‘nu even niet’-moment in. Heel belangrijk: doe dit tijdens de werkuren. Reserveer die tijd voor echt dringende zaken of voor taken waarvoor heel veel concentratie vereist is. Ideaal is om dit elke dag, week of maand - afhankelijk van je job - op hetzelfde tijdstip in te plannen.
(td) - Bron: MARK Magazine
22 mei 2014Om weer controle over je werk te krijgen is het cruciaal om keuzes te maken. De EFFECT- methode van Time Management Company helpt je hierbij ...
Slijt je ook (te veel) uren aan een vierkante vergadertafel? Stel voor om eens aan de toog te vergaderen. Dat is effectiever, leert onderzoek.
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
Onze hersenen kunnen helemaal niet meerdere dingen tegelijk doen. Multitasken is dus eigenlijk onmogelijk en vooral een kwestie van snel kunnen switchen ...
Maar al te vaak komen er onverwachte zaken op je af die maken dat jouw focus onder druk komt te staan. De oplossing?
Kijk met een loopbril naar je werk, en je zal versteld staan van het resultaat. Yep, je kan ineens veel doen op één dag!
Altijd al willen weten hoe efficiënt jij eigenlijk te werk gaat? Ga na of jij aan een van de volgende kenmerken voldoet en maak komaf met je inefficiëntie!
Het zogenoemd cafetariaplan stelt je in staat om jaarlijks je loonpakket af te stemmen op je specifieke noden en behoeften.
Naast opleiding, ervaring, regio en functie bepaalt ook de sector waarin je werkt wat je loon is. Dat blijkt uit het Salariskompas van Jobat.