Werkplek
Vorige

1 van 663

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

5 waarheden over werken vanop afstand

Telewerk
Of je nu af en toe thuis of in een satellietkantoor werkt, we deden nog nooit zo veel aan telewerk. Toch zijn er nog opmerkelijke vaststellingen in het waar en wanneer van ons werk.

In de eerste zeven maanden van dit jaar is het aantal uren telewerk gepresteerd door medewerkers in België toegenomen met ruim een kwart, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal bedrijven dat inzet op telewerk stijgt sterk. Dat blijkt uit cijfers van HR en well-being-specialist Attentia. Ook deze zaken vallen op.

1. Twee grote voordelen

De voordelen van telewerk liggen voor de hand, maar over het algemeen gaat het om deze twee: een positieve impact op de mobiliteit én een betere work-life balance van medewerkers.

“Doordat zij minder geconfronteerd worden met verkeer en file én verplaatsingstijd kunnen uitsparen, heeft het ook een positieve invloed op de stress die ze ervaren”, vult Stefanie Devestel, HR legal partner bij Attentia aan. “Bovendien draagt het actief bij aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek.”

2. Twee populaire dagen

Woensdag en vrijdag zijn bij uitstek de populairste dagen om het kantoor links te laten liggen, met respectievelijk zowat 23 en 29 procent van de gepresteerde telewerk-uren op die dagen. Maandag is de minst populaire telewerk-dag.

3. Twee soorten wetgevingen

Het onderzoek van Attentia behelst zowel occasioneel als niet-occasioneel telewerk. Het niet-occasioneel telewerk, waarbij een medewerker één of meerdere vaste dagen per week niet vanop kantoor werkt, is al geruime tijd wettelijk geregeld.

Sinds 1 februari 2017 is dat ook het geval voor het occasioneel telewerk. “Daarbij kunnen medewerkers af en toe thuiswerken, bijvoorbeeld om een privéafspraak in hun agenda in te passen, of grote files te vermijden wanneer de spits in het honderd loopt door grote ongevallen of noodweer”, verduidelijkt Devestel, die verwijst naar het zogenaamde thuiswerkalarm.

4. Aantrekkingspolen voor twee soorten medewerkers

Telewerk ontpopt zich steeds meer tot een troef die ondernemingen kunnen uitspelen in de zoektocht naar nieuw talent, weet Stefanie Devestel. “Medewerkers zijn alsmaar vaker bereid om van job te veranderen als dat betekent dat hun pendeltijd daardoor daalt. Met een duidelijk beleid voor telewerk maken organisaties zich aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.”

Anderzijds helpt het de bestaande medewerkers. “Telewerk is een krachtig hulpmiddel om je werknemers aan je onderneming te binden.”

5. Loonvoordeel voor werknemer én -gever

Niet zomaar telewerk, maar zeker thuiswerk kan erg aantrekkelijk zijn, voor zowel de medewerker als de onderneming. Thuiswerk geeft immers recht op bijkomende vergoedingen, vrijgesteld van RSZ.

“Daarvan kunnen organisaties gebruikmaken om in één klap ook de loonvoorwaarden van medewerkers aantrekkelijker te maken”, stelt Devestel, die de trend naar telewerk nog ziet toenemen. “Het ontpopt zich tot standaardbeleid in sectoren waar dat mogelijk is.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

3 september 2019
Anderen bekeken ook