Ontdek jouw carrièreplan in 7 stappen
Als kind was het gemakkelijk. Weet jij nu nog wat je droomjob is? Of kamp je nog met twijfels? Deze 7 stappen brengen jou naar je ideale carrière.
Het logo van Coca-Cola, de iconische glazen flesjes en de drank zelf zijn als sinds jaar en dag een vaste waarde in ons leven. En dat heeft The Coca-Cola Company ongetwijfeld te danken aan zijn marketingmanagers van de voorbije decennia.
Maar wat doet een marketingmanager nu eigenlijk? Simpel: inspelen op de behoeftes van de klanten, en producten of diensten aan de man brengen. Dat kan door een reclamecampagne op poten te zetten, of een aantrekkelijke promotieactie te bedenken. Zolang de doelgroep maar zijn weg vindt naar het bedrijf: dat is wat telt. De meeste marketingmanagers herken je direct: ze zijn extravert, spontaan, sociaal, gefocust en ze letten op de details.
De ene marketingmanager is de andere niet natuurlijk, al zijn er bepaalde dingen die ze allemaal onder de knie moeten hebben:
Reclameborden, promotievideo’s, merchandising: het is vrijwel allemaal bedacht door de marketingmanager. Maar een product promoten gaat veel verder dan dat. Want wat als een ontevreden klant z’n ongenoegen uit op de sociale media? Wat als het product slecht gemaakt is, en de klanten een voor een afhaken? De marketingmanager to the rescue, want naast promotie, moet hij ook het product redden van de afgrond.
Maar voor het allemaal zover is, heeft de marketingmanager nog een belangrijke taak: het product of de dienst testen. Is er wel interesse bij het brede publiek? Wat kan het kosten? Wie kan het product of de dienst het best gebruiken? Het complexe productonderzoek, dat is dus eveneens de verantwoordelijkheid van de marketingmanager.
Het zal je dus niet verbazen dat een marketingmanager véél tijd achter zijn bureau doorbrengt. Productonderzoek, de consumententrends opvolgen en marktanalyses maken, daar heb je natuurlijk een computer voor nodig.
Al zijn er ook tal van marketingmanagers die een stukje van de wereld zien. Om klanten te ontmoeten, samen met de productieteams de producten te perfectioneren of om de populariteit van het product of de dienst te onderzoeken in andere landen.
Heel veel mensen verwarren de marketingmanager weleens met de brand-, product- of publicrelationsmanager. Geheel onterecht. Geen enkel van de drie heeft dezelfde missie als de marketingmanager. Zo houdt de publicrelationsmanager het contact met de klanten, de werknemers, de media en de stakeholders warm. Onder andere door persberichten de wereld in te sturen en persconferenties te organiseren.
De brandmanager staat meestal net een trapje lager dan de marketingmanager, maar is zeker en vast onmisbaar. Zijn taak? Een vertrouwensband creëren tussen de klanten en het merk. En de productmanager? Die is verantwoordelijk voor het succes van een product en bepaalt mee de ontwikkeling, productie én marketing ervan. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de ambitie om van een product een gigantisch succes te maken.
(dt/em) - Bron: CareerExplorer
14 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Als kind was het gemakkelijk. Weet jij nu nog wat je droomjob is? Of kamp je nog met twijfels? Deze 7 stappen brengen jou naar je ideale carrière.
Is manager worden de volgende stap in jouw carrière? Naast een aantrekkelijk loon krijg je in deze functie ook heel wat extralegale voordelen.
Manager of directeur? Soms lijkt de lijn heel vaag. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de twee functies. Hoog tijd dus om de directeur van de manager te onderscheiden, en omgekeerd natuurlijk.
Het kinderkledingmerk GYMP, met hoofdzetel in Desselgem bij Waregem, tracht als West-Vlaams familiebedrijf een eigen plek te verwerven in de steeds mondialer wordende retailsector.
In tijden waarin ‘wanderlust’ hoogtij viert, willen we het allemaal: een carrière in het buitenland. Want waarom in miezerig Belgïe blijven, als je ook ergens in de zon kunt werken?
We vroegen Louise Vrints (27) uit Antwerpen naar haar job en hoeveel zij verdient ...
Het blijft voor de meeste mensen een droom, om ooit miljonair te worden. Maar dromen kunnen natuurlijk ook uitkomen.
We vroegen aan Christopher Cardoen (32) uit Kortrijk wat zijn job inhoudt en hoeveel hij precies verdient...
Ze hebben duizenden volgers op Instagram en lijken een glamoureus leven te leiden. In werkelijkheid zijn influencers mensen zoals jij en ik...