Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Hoe stoïcisme je kan helpen op het werk: 3 tips

Stoicisme
Van die oude Griekse en Romeinse filosofen kunnen we best nog wat leren. Zo is stoïcisme dé ideale levenshouding om een goede en evenwichtige carrière vol innerlijke rust te leiden. Echt iets voor zweverige types? Helemaal niet!

Stoïcisme is een filosofische levensbeschouwing die ontstond in het oude Griekenland en later werd gefinetuned in het Romeinse Rijk. Bekende aanhangers waren Seneca, Marcus Aurelius en Epictetus.

Kort samengevat houdt deze overtuiging in dat je bepaalde zaken of gebeurtenissen accepteert zoals ze zijn en je vooral focust op wat je wel kunt veranderen. Deze way of life garandeert je dan ook een innerlijke gemoedsrust en de nodige zelfbeheersing tijdens je werk.

Hiervoor heb je natuurlijk wel eerst de nodige inzichten nodig om tot dat punt te komen. Deze 3 doordachte tips zetten je alvast op de goede weg...

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

1. Denk rationeel

Een drukke dag, vervelende gesprekken met collega’s of klanten, extra druk om die deadline te behalen, je baas die een irritante opmerking maakt, de koffiemachine die defect is net op het moment dat je zo hard nood hebt aan een bakje troost of steun… je zou voor minder gestresseerd of zelfs geëmotioneerd worden. Toch is een nuchtere kijk op de zaken vaak de sleutel tot succes.

Door gebeurtenissen puur rationeel te bekijken zul je merken dat emotioneel gedrag je helemaal niet helpt om alles terug op orde te krijgen. Integendeel, het zal de situatie alleen maar uitvergroten en erger maken.

Door afstand te nemen van je emoties en alles feitelijk vanuit helikopterperspectief te bekijken, zul je je beter en rustiger voelen. De kans is dan ook groot dat alles uiteindelijk nog wel meevalt. Emoties zijn in dit geval dus verloren energie.

Extra: 12 denkfouten die rationele beslissingen verhinderen

2. Verleg je focus

Hoe graag we het ook willen, we hebben niet altijd controle over wat ons overkomt. Vaak moet je bepaalde beslissingen of gebeurtenissen gewoon aanvaarden en ondergaan. Dat hoeft helemaal niet zo erg te zijn, want waarom zou je je nog druk maken over zaken waar je helemaal geen invloed op hebt? Begin dus vooral niet op voorhand te stressen of panikeren wanneer je uitzicht hebt op een belangrijke opdracht of vervelend gesprek.

Vertrouw op je inzet en voorbereiding en vind rust in jezelf. Moeilijk te geloven? Doe voor jezelf de test en maak eens een lijstje met alles waarover je je zorgen maakt. Schrap de zaken waar je helemaal geen invloed op hebt. Wedden dat je lijstje meteen een heel pak kleiner zal zijn? Laat een mogelijke tegenslag je dag dus niet verpesten, je verliest er alleen maar energie mee.

Hoe stressbestendig ben jij? Doe de test!

3. Leef bewust

Op een dag gaan we allemaal dood, niet? Het kan dan wel een lugubere gedachte lijken, toch geeft ze duidelijk onze positie in het leven aan. Net omdat we niet over alles controle en invloed hebben, hebben we in de meeste gevallen ook onze eigen dood niet in de hand. Dit inzicht zal je bewuster doen leven.

In het licht van het menselijk leven zijn al die stressmomenten op het werk soms behoorlijk onbelangrijk en zelfs lachwekkend. Verspil dus geen energie en innerlijke rust door je op te jagen of te ergeren aan een bepaalde situatie of de opmerking van je collega. Leef je eigen leven nu!

Lig nooit meer wakker van je werk: 7 tips

(fd)

29 maart 2024
Anderen bekeken ook