CV
Vorige

1 van 167

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Hoe schrijf je een persoonlijke samenvatting voor je cv

Op een cv kan je een goede indruk maken door onmiddellijk na je personalia een kadertje met een beknopte samenvatting over jezelf te zetten. Je lijst daarin je sterkste punten, je belangrijkste ervaringen en je meest indrukwekkende verwezenlijkingen op. Op die manier ziet de rekruteerder in één oogopslag waartoe je allemaal in staat bent.

Die samenvatting op je cv kan je gebruiken als ‘trigger' om verder te lezen. Rekruteerders lezen meestal eerst het cv en daarna pas je motivatiebrief. Zeker als je cv niet helemaal aansluit op de vacature is het goed om hier je ambities toe te lichten en daarmee je sollicitatie begrijpelijk te maken. Op die manier belandt je cv niet meteen in de prullenmand.

Hoewel het helemaal niet moeilijk moet zijn, worstelen veel sollicitanten met de persoonlijke samenvatting op hun cv. Deze gouden regels kunnen helpen om een goed profiel te schrijven:

  • Wees to the point en vermijd ellenlange beschrijvingen. Je hoeft geen autobiografie te schrijven. Maak de tekst pittig en informatief en doe dat in maximaal 200 woorden.
  • Maak de tekst aangenaam om te lezen. Als je voldoende ruimte hebt op het blad, gebruik je best een interlinie van 1,5 punt.
  • Match je persoonlijke vaardigheden met de jobvereisten. Zorg ervoor dat je vaardigheden en ervaringen overeenkomen.
  • Lees je tekst luidop om zeker te zijn dat hij vlot geschreven is.
  • Gebruik zinnen in de eerste en derde persoon niet door elkaar. Schrijf bij voorkeur de tekst in de eerste persoon. Het is nog altijd jouw cv en het zijn jouw vaardigheden. Dat betekent niet dat je elke zin moet beginnen met ‘ik’. De lezer weet dat het over jou gaat.

1. Wie ben je?

“Als pas afgestudeerde master in de Communicatiewetenschappen aan de Dunham Universiteit heb ik in verschillende toonaangevende bedrijven, zoals Bertelsmann en Times Warner, stage gelopen. Deze stages brachten me niet alleen relevante ervaring bij, maar ook vaardigheden die noodzakelijk zijn in deze snel veranderende sector.”

Met deze tekst maak je aan de rekruteerder duidelijk waar je vandaan komt en dat je ervaring hebt in de sector.

2. Wat is je meerwaarde voor het bedrijf?

“Tijdens mijn stage bij Bertelsmann werkte ik in de media-afdeling mee aan verschillende projecten, zoals de China Max Documentaire, die verschillende prijzen won. Ik diepte mijn vaardigheden als researcher verder uit, zorgde voor de bruggen tussen de verschillende departementen, schreef rapporten en nam deel aan de projectmeetings. Door mijn uitstekende communicatievaardigheden ontwikkelde en onderhield ik succesvolle werkrelaties met zowel de interne als de externe medewerkers.” Deze samenvatting over jezelf en je ervaring toont meteen wat je meerwaarde voor het bedrijf is.

3. Wat zijn je professionele doelen?

“Ik ben op zoek naar een interessante positie in een mediabedrijf, waar ik een cruciale schakel ben in het team en waar ik mijn vaardigheden verder kan ontwikkelen.”

1 augustus 2019
Anderen bekeken ook