‘Wie loonpakket eerlijk vindt, zal zich graag dubbel plooien’
"Het hanteren van een vertrouwd loonbeleid, zoals eerlijkheid en transparantie, is dus een win-winsituatie voor beide partijen."
Hierbij krijg je als medewerker een budget voor verschillende mobiliteitsopties, in ruil voor jouw (recht op een) salariswagen. Zo mogen medewerkers een meer milieuvriendelijke bedrijfswagen kiezen: een elektrische of gewoon kleinere auto die minder uitstoot. “Het budget komt overeen met de zogenaamde Total Cost of Ownership van de wagen, waardoor het vooralsnog in de praktijk vaak niet eenvoudig is om een elektrische auto te vinden in dezelfde prijscategorie als een gewone salariswagen”, stelt Yves Labeeu, legal consultant bij Attentia.
Een andere optie is om je budget te gebruiken voor een ander vervoermiddel: een elektrische fiets, een bus- of treinabonnement en zelfs om de huur van een appartement dicht bij het werk te financieren. De medewerker hoeft hier dan noch RSZ-bijdragen noch belasting op te betalen. “Het geld dat overblijft, mag cash worden uitbetaald, waarbij het saldo slechts een persoonlijke RSZ-bijdrage van 38,07 procent ondergaat”, stelt Labeeu.
Lees ook: Mobiliteitsbudget blijkt geen succes
Het mobiliteitsbudget is vandaag nog niet echt ingeburgerd. Enerzijds komt dat omdat het systeem nog niet overal gekend is, anderzijds is het (voor werkgever én werknemer) gewoon veel interessanter om mobiliteit op te nemen in een plan flexibel verlonen, het zogenaamde cafetariaplan.
Een van de belangrijkste nadelen van een mobiliteitsbudget is namelijk dat het momenteel alleen van toepassing is op medewerkers die een bedrijfswagen hebben of hiervoor in aanmerking komen. Ook moet het vrijgekomen budget aan een mobiliteitsoptie gespendeerd worden. Yves Labeeu van Attentia ziet in flexibel verlonen een interessanter alternatief in veel gevallen. “Een medewerker die geen interesse heeft in mobiliteit, heeft graag de keuze uit andere voordelen, zoals een bonus, extralegale vakantiedagen of een aanvullende hospitalisatieverzekering.”
Sinds kort is er een nieuwe factor: na de uitbraak van COVID-19 zijn we noodgedwongen op telewerk overgeschakeld. “Ook na corona zal telewerk dus wellicht een blijver zijn, al zullen we werken van thuis en op kantoor combineren”, oppert Labeeu. “Dat betekent ook dat het gewicht van mobiliteit alleen maar zal afnemen. We zien nu al dat werkgevers vragen om het vrijgekomen budget voor bijvoorbeeld de woon-werkvergoeding naar telewerkopties, zoals een extra beeldscherm of ergonomische bureaustoel, te kunnen overdragen”, stelt hij.
“En dan klinkt de keuzevrijheid in een plan flexibel verlonen of cafetariaplan opnieuw erg aantrekkelijk. Daar vormen mobiliteitsopties slechts één onderdeel van een veel bredere waaier aan keuzes.”
E-gids: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine
5 november 2020"Het hanteren van een vertrouwd loonbeleid, zoals eerlijkheid en transparantie, is dus een win-winsituatie voor beide partijen."
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Het cafetariaplan wordt alsmaar populairder. Maar wat betekent dit precies? David Seghers van SD Worx geeft meer uitleg.
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Werkgevers onderschatten de hoogdringendheid van flexibele verloning.
We werken steeds vaker van thuis. Maar wat zijn de regels? Hoe ben je minstens even productief als op je werk? En wat met ergonomie én je gezondheid?
Je bedrijfswagen inwisselen tegen een bedrag in cash? Dergelijke nieuwe initiatieven worden voorlopig niet erg enthousiast onthaald.
Hoe zou jij je loon samenstellen, wat kies je? De keuze staat je vrij. Meer vakantie, een auto, multimedia, een sportabonnement of nog iets anders?
"Als ik wil roken, moet ik langs de prikklok. Mag mijn baas die pauzes zomaar aftrekken van mijn werkuren?"