Volg jij de werketiquette op je werk?
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Zeker tijdens de eerste dagen maak je een vreselijk foute indruk als je ook maar een beetje te laat aankomt op kantoor. Dat getuigt immers van een gebrek aan enthousiasme en motivatie.
Je komt steeds te laat? 7 tips!
Het sollicitatiegesprek mag dan achter de rug zijn, dat wil niet zeggen dat je er plots niet meer verzorgd hoeft bij te lopen. Zorg dat je kleding schoon en gepast is voor de werkvloer.
Ontdek: 7 tips voor de juiste werkoutfit
Stel jezelf voor aan je nieuwe collega’s, wees geïnteresseerd in hen en probeer hun namen te onthouden.
In het begin is alles nieuw voor je. Kijk goed om je heen en luister aandachtig naar alle informatie die je kan opvangen. Niet alleen de informatie die je krijgt tijdens formele gesprekken, maar ook de geruchten die je opvangt in de wandelgangen kunnen van groot belang zijn en zullen je helpen om ingeburgerd te raken.
Je collega’s zullen je nieuwsgierigheid en leergierigheid op prijs stellen. Bovendien worden anderen op die manier gewezen op jouw aanwezigheid. En ondertussen leer je ook nog veel bij.
Organiseer eens een werklunch of een drink. Op die manier kom je ondernemend over en zal je een beetje bekendheid gaan genieten bij je medewerkers.
Hou je baas op de hoogte van het werk waar je mee bezig bent en laat hem of haar iets weten wanneer je interesse hebt in een bepaald project.
Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Wanneer collega’s met hun roddels naar jou komen, ga er dan niet op in – ook niet door te lachen of te knikken. Geef geen antwoord of reageer ontwijkend. Begin over iets anders te praten.
De eerste dagen zijn misschien niet de drukste, maar door niet al te vroeg te vertrekken laat je zien dat je gemotiveerd bent. Blijf dus liever tien minuten te lang dan tien minuten minder lang op kantoor.
Het is normaal dat je in het begin met veel twijfels en onzekerheid zit. Laat dat je niet tegenhouden om opgewekt op kantoor te verschijnen. Je collega’s zullen je goede humeur appreciëren en je enthousiasme zal aanstekelijk zijn.
CHECK: De kracht van positiviteit op de werkvloer
(mo)
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Net gestart in je nieuwe job en toch al een beetje spijt? Dan ben je niet de enige. Bijna de helft twijfelt in de eerste werkweek over zijn keuze.
Je gedachten bepalen voor een groot stuk je geluksgevoel, thuis en op het werk. Ziehier 5 positieve gedachten om je werkleven makkelijker te maken...
Helaas lopen die eerste werkdagen niet altijd van een leien dakje. Enkele tips om tijdens de eerste maand van je nieuwe job toch een goede indruk te maken.
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
Ben je de nieuweling op het werk? Of ben je juist overgeplaatst naar een andere dienst? Dan moet je je nog bewijzen tegenover je collega’s.
Heb je eindelijk je droomjob te pakken? Dan stel je best zo snel mogelijk wat orde op zaken. Vergeet zeker ook geen mailtje te sturen naar je toekomstige baas ...
Of je dat nu wilt of niet: je kledij is op kantoor een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”
Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten: