Hoe ga je om met een negatieve collega?
Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Nochtans maakte Daniel Goleman een belangrijk punt, toen hij in 1996 de term ‘emotionele intelligentie’ lanceerde. Alle studies over dit onderwerp die sindsdien het levenslicht zagen tonen een onmiskenbaar verband tussen iemands EQ en de mate waarin hij/zij succesvol is in het leven.
Personen met een hoge emotionele intelligentie zouden (mentaal) gezonder zijn, tonen zich performanter in hun job en beschikken over betere leiderschapscapaciteiten.
Emotionele intelligentie is een ruim begrip, dat vele deelaspecten kent. Hieronder de belangrijkste.
Dit gebod van Socrates blijkt nog maar eens actueler dan ooit. Zelfkennis, in dit geval van je eigen gevoelens en gevoeligheden, is een noodzakelijke voorwaarde voor zelfbeheersing.
Het voorkomt dat je je laat meeslepen en overweldigen door emoties, en dat je spontane reactie buiten proportie is. Bovendien bepaalt het juist inschatten van gevoelens hoe goed we onze aangeboren capaciteiten kunnen uitspelen in een werkomgeving.
Wie in staat is om zijn eigen emoties te onderkennen, zal dit ook makkelijker doen bij anderen. Of het nu gaat om verkoop, management, romantiek of politiek: in alle facetten van het leven hebben we baat bij een flinke portie inlevingsvermogen.
Dit geldt niet in het minst voor onze professionele werkomgeving. In staat zijn tot het onderhandelen over oplossingen, vlot werken in teamverband goed leiderschap met constructieve feedback … zijn alle aspecten van emotionele intelligentie, in dit specifieke verband ook wel ‘interpersoonlijke intelligentie’ genoemd.
Een manager met een laag EQ die onduidelijke boodschappen geeft en zijn mensen niet juist inschat, zal dit weerspiegeld zien in de bedrijfsresultaten. Een verziekte sfeer leidt immers tot verminderde concentratie en denkvermogen, of zoals Daniel Goleman in zijn boek stelt: “stress maakt mensen dom”.
Optimisme kan omschreven worden als de manier waarop mensen voor zichzelf hun successen en mislukkingen verklaren. Mensen die optimistisch zijn wijten een mislukking aan iets wat veranderd kan worden - bij zichzelf of aan de omstandigheden - zodat ze geloven in een volgende keer wél te kunnen slagen.
Pessimisten wijten de mislukking aan een blijvende karaktertrek bij zichzelf die ze niet bij machte zijn te veranderen. Zo zal een optimist - na een afwijzing voor een job - een nieuw actieplan formuleren en bijstand zoeken, terwijl een pessimist ervan uitgaat dat hij op geen enkele manier zijn kansen bij een volgende sollicitatie kan doen keren en dus verslagen de handdoek in de ring gooit.
Je bent vier jaar oud en iemand doet je het volgende voorstel: "als je wacht tot ik terugkom na een telefoongesprek, krijg je twee snoepjes. Als je zolang niet kan wachten, krijg je er maar één, maar dat mag je dan wel meteen hebben."
Dit opmerkelijke onderzoek naar impulscontrole (Stanford University, 1960) legt duidelijk het verband bloot tussen zelfcontrole en (professioneel) succes. Bij een vervolgonderzoek 14 jaar later bleken degenen die als kleuter aan de verleiding hadden kunnen weerstaan intellectueel én sociaal vaardiger. Ze namen meer initiatieven, waren beter bestand tegen stress en gaven blijk van een sterk doorzettingsvermogen. Dit laatste is immers een variante van hogergenoemde zelfcontrole: ben je in staat om je impulsen te negeren in functie van een (professioneel) doel?
In tegenstelling tot het IQ, dat grotendeels vastligt bij de geboorte, kan je je EQ wél verder aanscherpen, via het ontwikkelen van de onderliggende vaardigheden.
Denk daarbij aan:
>> Hoe emotioneel intelligent ben jij? Doe de test!
Meer weten over het vergroten van je EQ? Ga naar www.psyathome.be
(ml/kv) - Bron: MyCoach
3 mei 2016Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Wat maakt een persoon interessant? Volgens Businessinsider kijk je hiervoor best naar de zeven zaken die alle interessante mensen met elkaar gemeen hebben …
Van alle zelfstandigen en kmo-bedrijfsleiders heeft 65% last van stress. Dat blijkt uit de stresstest van Securex en NSZ waaraan 1380 ondernemers deelnamen.
Op het werk worden we vaak geconfronteerd met mensen die niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar hoe ga je nu om met zo'n 'moeilijke mens'? Enkele tips.
Slaap je slecht, voel je je onrustig of angstig en pieker je heel de tijd? Herken de symptomen van een burn-out tijdig. Voorkomen is beter dan genezen.
Pessimisten vinden dat optimisten zichzelf bedriegen door zaken rooskleurig voor te stellen. Toch is optimistisch zijn en blijven helemaal niet zo slecht …
Reis je graag? Dat leg je best wat opzij voor je vakantiebudget. Maar niet iedereen verlangt naar exotische bestemmingen. Lees meer.
Zoek je een manier om meer werk te verzetten zonder dat je daarvoor extra vrije tijd moet inleveren? Overweeg dan eens de volgende tips ...