Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 245

Volgende
Volgend artikel:

Hoe reageer je op verbaal geweld op het werk?

Hoe erg stinkt jouw werkplek?

Heeft jouw werkplek een geurtje? In veel gevallen wel. Geurhinder is dan ook iets waar veel werknemers zich aan ergeren, maar weinig over klagen.

Een openbare of gedeelde ruimte is moeilijk om geurvrij te houden. Niet alleen heeft iedereen natuurlijk zijn eigen typische geur bij, maar soms wordt die nog eens aangedikt met niet al te subtiele parfums. Vaak eten collega’s ook in de werkruimte om tijd te sparen, door te kunnen werken of gewoon als tussendoorsnack.

Top 3: geurhinder

Het is niet verwonderlijk dat eten met een sterke geur verorberen op de werkvloer op nummer 1 staat als het op ongewenst gedrag aankomt onder collega’s. Op de 2de plaats staat te veel parfum opdoen of een te sterke (lijf)geur hebben. En op nummer 3 een doordringende geur op je bureau plaatsen (zoals bijvoorbeeld wierook, geurkaarsen of bloemen).

Hoe pak je het aan?

Als werknemers wordt gevraagd naar wat ze aan die hinderlijke geur doen, dan blijkt dat ze eerder niets ondernemen. Maar liefst 46% geeft toe dat ze het gewoon proberen te negeren en het in stilte ondergaan. Niet meer dan 17% confronteert de collega met het probleem en maar 15% vraagt de manager, HR of de personeelsdienst om tussen te komen.

Als manager of HR-medewerker kan je de werknemer in kwestie hier mee confronteren. Natuurlijk is het belangrijk om eerst na te gaan waar het aan ligt. Een lichaamsgeur kan een medische reden hebben, een alcoholgeur kan eenmalig zijn, parfum een ongeluk, eten op de werkvloer een kwestie van tijdsgebrek. Praat met de werknemer en zeg dat je de geur hebt opgemerkt, zonder te melden dat ook andere collega’s er last van hebben. Dat kan als aanvallend geïnterpreteerd worden, de werknemer intimideren of zich beschaamd laten voelen. Geef hem of haar de tijd om het probleem op te lossen of samen naar een oplossing te zoeken.

Anti-geurbeleid

Heel wat bedrijven kiezen tegenwoordig voor een anti-geurbeleid. Wat inhoudt dat er geen sterke geuren de werkvloer op mogen: geen eten op de werkplaats, geen sterke parfums dragen, geen omgevingsparfums, bloemen of wierook op je bureau. Het bedrijf zelf kiest er dan ook voor om geen huisgeur te verspreiden. Alles wordt zo neutraal mogelijk gehouden.

Wat kan je er zelf aan doen?

  1. Ramen openen
    De ruimte verluchten kan wonderen doen. Zo circuleert er een beetje zuurstof en blijft de geur niet hangen.
  2. Opruimen
    Afwas wegwerken, vuilbak legen, bureau-oppervlak reinigen en nakijken of er nergens voedselafval ligt.
  3. Bakpoeder
    Bakpoeder heeft magische ontgeurende krachten. Ideaal voor een bureaustoel met een luchtje te verfrissen. Maar idealiter heb je dan wel een stofzuiger bij de hand.
  4. Verstop een kom met azijn
    Azijn slorpt de geur van sigaretten of van vettig eten op. Een klein kommetje volstaat. Je kan natuurlijk ook anti-geurkaars gebruiken of een neutrale luchtverfrisser.
  5. Schakel je lampen in
    Eigenlijk moet je je lampen eerst uitschakelen. Dan kan je op de koele lamp wat citroensap, vanillegeur of parfum aanbrengen. Breng het desnoods aan met een watje om beter te doseren. Het zal een frisse geur verspreiden. Kies dus voor subtiele toetsen.

(sjv) - Bron: Apartment Therapy / Namely / Robert Half 

20 april 2018

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook