Hoe eco is Enveloppen De Vroede?
Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
“De dioxinecrisis tien jaar geleden bracht echter strengere controles met zich mee, waardoor die doorverkoop verlieslatend werd”, vertelt zaakvoerder Jozef Van Remoortel, de landbouwer die het bedrijf twintig jaar geleden opstartte. Remo-Frit bedacht een andere oplossing om de schillen optimaal te benutten: het maakt er energie van. In 2000 bouwde het een nieuwe fabriek die volledig op biogas kon draaien.
“De aardappelschillen en andere restjes worden samen met het zetmeelhoudend productiewater in een tank gepompt. Van daar uit gaat het naar een reactor. Daarin zitten bacteriën die het afval omzetten in biogas, waarmee we groene stroom en warmte opwekken”, legt Van Remoortel uit.
“Aanvankelijk kon het hele bedrijf op die stroom draaien. Maar intussen zijn we zodanig gegroeid dat we nog maar capaciteit hebben om een vierde van het bedrijf op die manier van energie te voorzien. De rest halen we bij Electrabel, groene stroom uit waterkrachtcentrales. Het is trouwens dankzij steun van Electrabel dat we de investering kunnen doen hebben om schillen om te zetten in biogas. Acht jaar geleden waren er nog niet veel initiatieven van de overheid om groene stroom te promoten. Wij zijn daar een beetje een pionier in geweest. Van warmte- of groenestroomcertificaten kunnen we niet genieten omdat ons project dateert van voor de invoering van zulke certificaten.”
Desondanks is Remo-Frit in volle groei. Van Remoortel linkt die groei echter niet meteen aan hun groene initiatieven. “Om er rechtstreeks financieel voordeel uit te putten, hoef je het niet te doen. Wij winnen er alvast niet aan, maar we steken er ook niet aan toe. Eigenlijk is het een nuloperatie. Wel geeft het je een extra verhaal om je klanten mee te overtuigen, zeker in de retail. Delhaize is daar bijvoorbeeld erg gevoelig voor. Deze supermarktketen maakt zijn klanten er graag attent op dat de producten komen van bedrijven die met het milieu rekening houden. In hun prospecties voor toeleveranciers speelt dat zeker een grote rol. Onze grote klanten willen enkel zaken doen met bedrijven die milieu- en energievriendelijk werken.”
Zeker in deze crisistijd beschouwt de zaakvoerder de eigen, groene stroom als een serieuze meerwaarde. “Zo hoeven wij geen transportkosten te betalen voor die stroom en we betalen er ook minder heffing op vanwege de overheid, die je op een klassieke energiefactuur wel betaalt. In tegenstelling tot veel andere bedrijven plant Remo-Frit ook nog nieuwe aanwervingen. “De laatste jaren hebben we voortdurend meer personeel aangetrokken omdat wij volop aan het uitbreiden zijn. De komende jaren willen we nog een tiental nieuwe mensen in dienst nemen.”
Het bedrijf blijft ook bezig met nieuwe groene projecten. Dankzij de installatie van de vergistingstank en de biogasmotor kon Remo-Frit driehonderd vrachtwagens van de weg halen. De schillen moesten immers niet meer vervoerd worden. Door de gestegen productie en de beperkte capaciteit van de biogasinstallatie, blijft het bedrijf nu weer met meer schillen en ander aardappelafval zitten. “We willen de overblijvende reststroom van aardappelen heel graag verwerken in eigen huis. Daar zijn we hard aan aan het werken. Op jaarbasis moeten we zo ongeveer tweeduizend vrachtwagens van de baan kunnen halen.”
(katrien.stragier@jobat.be)
12 augustus 2019Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
Hoewel het sommigen onder ons misschien zal verbazen, is Electrabel, Groep GDF SUEZ, in ons land de grootste leverancier en producent van groene stroom. Maar hoe groen is deze energieleverancier?
Denken aan het milieu moet een evidentie zijn.
Met de aandacht voor de milieuproblematiek rezen de laatste jaren veel kleine bedrijfjes uit die grond die zich richten op groene consultancy.
Geen enkele organisatie is zo nauw betrokken bij de Vlaamse landbouwsector als Boerenbond. “We maken op heel wat vlakken het verschil”
Onze tijd is kostbaar. Toch krijgen we dagelijks te maken met ‘tijdrovers’ die onze productiviteit nekken. Een overzicht...
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.
De 7 hoofdzonden. Ze zijn al sinds mensenheugenis eigen aan de mens en zorgden al voor eindeloos veel problemen. Ja, ook op de werkvloer.
De stijl waarmee iemand leidinggeeft, bepaalt voor een flink deel of iemand risico loopt op een burn-out.