Het geheim achter het logo van bpost
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
‘Dat symbool noemen we de sterrenvlucht’, vertelt Frija Leunens, brand manager bij BNP Paribas Fortis. ‘Het staat symbool voor vrijheid, groei, evolutie en openheid. Het logo straalt hoop uit en ondersteunt onze slogan: de bank van een wereld in verandering.’
De enige elementen in het nieuwe logo die naar het verleden verwijzen, zijn de rode streep en het woord ‘Fortis’. ‘Rood was de kleur van Fortis. Binnen de bank- en verzekeringswereld - waarin vooral veel blauw wordt gebruikt - viel dat rood goed op. Bovendien straalt het passie en levendigheid uit.’
Het logo van het vroegere Fortis verbeeldde het bovenaanzicht van een dorp, bekeken van op grote hoogte. ‘Het was de bedoeling om op die manier de diversiteit van alle diensten en producten van de groep Fortis weer te geven’, vertelt Leunens. ‘Het blauwe element in het midden stelde een vijver voor. Die vijver verwees dan weer naar een Chinese spreuk: Het is beter om iemand te leren vissen dan om hem elke dag een vis te geven.’
Dat er van het oude logo vandaag nog weinig overblijft, hoeft niet te verbazen. Leunens: ‘Het logo is de vlag die ondertussen een totaal andere lading dekt.’ Met de bekendheid van de nieuwe naam en het nieuwe logo zit het volgens Leunens evenwel snor. Dat is voor een deel ook te danken aan het tennis, waar de groep zich al sinds 1973 op toelegt. ‘Ondertussen hebben ook bijna al onze kantoren hun lichtbakken aangepast. Het logo is dus erg aanwezig in het straatbeeld.’
BNP Paribas Fortis koos ervoor om de omschakeling van naam en logo over twee jaar te spreiden. ‘De 24 uur-switch, die je vaak ziet in Aziatische culturen, is bij ons niet mogelijk. We hebben gekozen voor een tragere aanpak, waarbij de zaken die het meest zichtbaar en het duurst waren, voorrang kregen’, aldus nog Frija Leunens.
(mo)
6 mei 2011De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
We vroegen Stefan Mellaerts (44) uit Hoeilaart hoeveel hij verdient ...
We vroegen Jan Talboom (37) uit Gent hoeveel hij verdient ...
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
Werknemers die er voor kiezen om langere tijd bij hun werkgever te blijven, worden vaak beloond met een anciënniteitspremie. Dit zijn de voorwaarden.
Ben jij al eens aangesproken over je uiterlijk op het werk? Regels opleggen is toegelaten. Maar hoe ver mag een werkgever gaan?
Benieuwd hoeveel je kan verdienen bij het Belgische leger en tot welke bedragen een defensieloon concreet kan oplopen? Scrol maar mee.
Werken in een ploegensysteem is dé oplossing voor zij die zich niet kunnen vinden in een 9-to-5-job. Ook voor je gezinsorganisatie kan het een zegening zijn...
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren.