Mediaraven: vree mediawijs
De Gentse vzw Mediaraven ontwikkelt een breed aanbod van digitale producten voor kinderen, jongeren én iedereen die met hen werkt.
Haai!TECH laat jongeren tussen 10 en 14 jaar op een speelse manier kennismaken met techniek en chemie en informeert de ouders over mogelijke opleidingen. Daarnaast ontkrachten de organisatoren de vooroordelen van het technisch onderwijs en maken ze jongeren wegwijs in het aanbod aan technische opleidingen en beroepen. Jongeren die voor een studiekeuze staan, weten immers vaak niet waar ze informatie kunnen vinden over mogelijke studierichtingen en over opleidingen die hen boeien en die passen bij hun capaciteiten en ambitie.
De snelheid waarmee deze vijfde editie van Haai!TECH in Antwerpen was volgeboekt, toont aan hoe groot de interesse in STEM-opleidingen bij jongeren en hun ouders is. Het succes leidde ook al tot edities in andere steden als Geel en Lier.
In Antwerpen worden meerdere initiatieven genomen om jongeren warm te maken voor een technische richting of beroepsopleiding. Zo werd recent nog een campagne opgestart waarbij vijf BV's - met name Staf en Mathias Coppens, Herman Verbruggen, Dempsey van de Ketnethelden, Nico Sturm en Jan Van Looveren - jongeren uitdagen om creatief aan de slag te gaan. Het resultaat daarvan wordt tijdens de opendeurdagen van de provinciale scholen eind april/begin mei voorgesteld.
Al die inspanningen blijven niet zonder succes. In tegenstelling tot de algemene trend in Vlaanderen kent het leerlingenaantal in de technische en beroepsopleidingen in het Antwerpse provinciaal onderwijs een lichte stijging. De vijf provinciale middelbare scholen PIVA, PITO Stabroek, PTS Boom, PTS Mechelen en avAnt komen samen uit op iets meer dan 5000 leerlingen voor meer dan 100 opleidingen in technische en beroepsrichtingen.
“Wij merken dat de kennismaking met wetenschap en techniek op jongere leeftijd leidt tot een studiekeuze in die domeinen op latere leeftijd. De keuze voor wetenschap en techniek vergemakkelijkt de doorstroom naar de arbeidsmarkt op het einde van de schoolloopbaan", zegt Bjorn Cuyt, provinciaal directeur van VDAB.
(bar) - Meer info: www.talentenfabriek.be
9 maart 2018De Gentse vzw Mediaraven ontwikkelt een breed aanbod van digitale producten voor kinderen, jongeren én iedereen die met hen werkt.
Met deze online tool kunnen jongeren testen of zij over de soft skills beschikken die voor werkgevers en rekruteerders belangrijk zijn.
Media, marketing & communicatie is een erg aantrekkelijke sector om in te willen werken. Maar hoe financieel interessant is deze sector?
Een makelaar helpt je bij de waardebepaling van een woning en bij het vinden van de juiste (ver)koper. Maar wat doet zo iemand nog? En wat verdient hij/zij?
Als de economie sputtert, komen sommige jobs onder druk te staan. Maar er zijn ook jobs die minder gevoelig zijn voor crisissen. Ze doen het dan net goed...
Ondanks zijn groei blijft Mourik een echt familiebedrijf. Onder leiding van de derde generatie zet de onderneming volop in op welzijn, om zo een goede balans te vinden tussen sterke resultaten en sterke werknemers.
Elke dag samenwerken met diverse persoonlijkheden kan een uitdaging zijn, zeker als er ook een generatiekloof tussen zit. Toch kunnen we best van elkaar leren.
Maken ordelijke medewerkers meer kans op een promotie? Of lijkt dat alleen maar zo? We graven dieper in de achterliggende redenen.
Hoe breng je best slecht nieuws of ontslag? Gebruik deze 4 stappen om de schade te beperken.