Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Te warm of te koud? Temperatuur op kantoor twistpunt onder collega’s

Een relatie op het werk: de do’s en don’ts

een relatie op je werk
Wat als je professionele relatie met je collega plots overgaat in een liefdesrelatie? Hoe ga je ermee om en hoe behoud je een goede relatie met de rest van je collega’s?

Liefde op het werk

Liefde overkomt je vaak daar waar je het niet verwacht… Toch is het niet onlogisch dat net op de werkvloer de vonken overslaan. Elke dag met dezelfde toffe collega’s aan dezelfde doelstelling werken: het schept een band. 

Een relatie met een collega: wat zijn de regels?

Verboden liefde?

Volgens de wet mag een werkgever geen liefdesrelaties verbieden op de werkvloer. De reden hiervoor is dat iedereen, dus ook werknemers, recht heeft op een privéleven met bijhorende liefdesrelaties.

Je hoeft dus niet expliciet te melden aan je baas dat je met je collega een relatie hebt. Zolang de impact van die relatie geen negatieve gevolgen heeft voor de werking van het bedrijf is er in principe geen vuiltje aan de lucht.

Lees ook: Dit mag je baas wél eisen van jouw privégewoontes

Mogelijke gevolgen

Een relatie tussen 2 werknemers is geen reden tot ontslag maar aantoonbare, negatieve gevolgen kunnen, onder bepaalde voorwaarden, wél leiden tot een ontslag. Toch hoeft het zover niet te komen.

Is er sprake van een belangenconflict (onterechte promotie, financiële voordelen…), gaat de kwaliteit van het werk erop achteruit, is er sprake van ongepast intiem gedrag tijdens de werkuren of zorgt de relatie voor spanningen op de werkvloer? Dan kan de werkgever wel ingrijpen door - bv. bij een relatie tussen 2 rechtstreekse collega’s - voor te stellen dat 1 van hen op een andere afdeling gaat werken, al mag deze wijziging geen nadelige gevolgen hebben voor de collega in kwestie.

Heb je als werknemer een liefdesrelatie met je baas? Dan is het aan te raden om als ondergeschikte collega, indien mogelijk, van afdeling te veranderen. Het zal de onvermijdelijke schijn van partijdigheid en de vermoedens van - letterlijk - vriendjespolitiek voorkomen.

Ontdek: De 7 fases van een affaire op het werk

5 tips voor een harmonieuze relatie

Deze do’s en don’ts helpen heel wat misverstanden uit de weg en zorgen voor een harmonieuze relatie met de collega in kwestie en met de rest van de collega’s.

1. Volg de gedragsregels op het werk

Wil je weten hoe jouw werkgever omgaat met liefdesrelaties op het werk? Lees dan zeker het arbeidsreglement, heel wat bedrijven volgen in dat geval duidelijke regels en procedures.

2. Maak duidelijke afspraken met je geliefde

Spreek op voorhand af hoe jullie zich zullen gedragen op het werk. Dit voorkomt ergernissen en niet-ingevulde verwachtingen ten opzichte van elkaar en van de anderen. Gaan jullie elke middag samen lunchen of niet? Bespreek hoe jullie omgaan met eventuele opmerkingen.

3. Houd privé en werk gescheiden

Thuis is thuis en werk is werk. Neem het werk niet mee naar huis en jullie privéleven niet mee naar het werk. Was er thuis ruzie? Probeer dit dan niet uit te praten tijdens de werkuren.

4. Zorg voor openheid

Wees open over het feit dat jullie een relatie hebben. Zo voorkom je dat de geruchtenmolen overuren draait…

Extra: 5 tips om roddels op het werk te voorkomen

5. Bewaar de passie voor thuis

Verliefde gedachten of onstuimige vlinders kunnen heel wat gevoelens doen opborrelen. Probeer een professionele sfeer te behouden, niet iedereen is gediend met ongepast intiem gedrag op de werkvloer. Reken op je gezond verstand, al is dat in een amoureuze context niet altijd evident…

(fd/mr)

14 februari 2024
Anderen bekeken ook