Dit zijn de 7 meest gezochte chauffeurs
Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!
Go for happy Magazine sprak met chauffeurs, technici, ICT’ers en experts over wat de duurzame transitie van De Lijn betekent voor hun werk.
Carlo Vanzurpele is sinds 2020 chauffeur voor De Lijn. De overstap naar elektrische voertuigen ziet hij helemaal zitten. “Ik werk vanuit de stelplaats Leuven-Noord”, schetst hij zijn dagtaak. “Eerst reed ik op de stadslijnen, daarna nam ik er trajecten in de regio rond Leuven bij. Daar rijd ik met hybride bussen, dus met een elektromotor ondersteund door een dieselmotor.”
Hybride rijden is veel stiller en dat is fijn voor de reizigers, vindt Carlo. “Ik rij zelf ook liever hybride: veel relaxter en milieuvriendelijker. Laat de nieuwe generatie elektrische bussen maar komen. Ook naar de opleiding kijk ik enorm uit. Voor kandidaat-chauffeurs wordt de job stukken aantrekkelijker. Ik verwacht ook veel van de realtime data en halteaankondiging via spraaktechnologie.”
Check: Dit zijn de 7 meest gezochte chauffeurs
Gaat het over data, dan moeten we bij ICT’er Manuel Deprez zijn. Hij staat in voor de depot- en laadbeheersoftware. “Onze voertuigen rijden elke dag een ander traject”, legt hij uit. “Maar een elektrische bus opladen, duurt langer dan tanken. Voor de planning houden we rekening met de beschikbare voertuigen, het energieaanbod en de operationele planning.”
Het zijn interessante tijden voor ICT’ers bij De Lijn, bevestigt Manuel. “In onze software integreren we data die onze voertuigen realtime doorgeven. Wij capteren, groeperen, controleren en monitoren die data. Dankzij big data wordt De Lijn steeds slimmer en efficiënter. Daarvoor hebben we analist-programmeurs, developers en dataspecialisten nodig.” Ook als ICT’er bij De Lijn heb je maatschappelijke impact. “Zelf ben ik als sociaal werker en politiek wetenschapper geen typisch ICT-profiel. Mee mogen werken aan duurzame mobiliteit, vind ik een enorme meerwaarde. Met het ICT-team spelen we daar een strategische rol in.”
Met ICT werkt ook diagnosetechnicus Singh Gurbhagwant, aan de slag in het servicecentrum van De Lijn in Kessel-Lo. “Ik voer diagnoses uit op bussen: problemen of storingen opsporen en identificeren. Zo kan ik bepalen welke reparaties of onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Aan elektrische bussen hebben we nog niet veel werk omdat ze nieuw zijn. We krijgen een opleiding om veilig aan de elektrische bussen te werken. Om dat te mogen, heb je een attest nodig.”
Singh werkt drie jaar voor De Lijn en hij is heel tevreden. “Aan onze specialisatie elektriciteit en elektronica is steeds meer nood. Bijleren blijft interessant.” De Lijn is een fijne werkgever, vindt Singh. “Elektrisch onderhoud is bovendien schoon werk. Al moet je soms ook weleens een tractie of een remsysteem vervangen.”
Milieucoördinator Stien Van Gestel, hoofd strategie Bert Van Hemelen en deskundige strategische planning Beatrice Boedt helpen mee om duurzaamheid te verankeren binnen De Lijn. Stien bewaakt de milieuaspecten van elk project: wetgeving, productiemethodes, omgevingsvergunningen, bodemsaneringen, afvalverwerking, opslag van gevaarlijke stoffen enzovoort.
“Ik begeleid onze teams graag met concrete initiatieven. Efficiënt energieverbruik door onze verwarming op 19 °C te zetten of onze nieuwe afvaleilanden. Duurzaamheid gaat verder dan elektrische bussen. Onze nieuwe stelplaatsen gaan spaarzaam om met water, met aandacht voor biodiversiteit via groendaken, circulariteit of ontharden.”
“Sociale aspecten van duurzaamheid zijn dan weer inclusie, diversiteit, training en ontwikkeling, veiligheid en gezondheid en goede werkomstandigheden”, pikt Beatrice in. Bert beaamt: “Duurzaamheid is nu dé bestaansreden voor De Lijn. Elk nieuw project is duurzaam, net zoals het klantvriendelijk en efficiënt is. We willen echt de motor zijn van duurzame mobiliteit in Vlaanderen én een trekker in duurzaam en inclusief ondernemen.”
Euhm... Wat is het verschil tussen diversiteit en inclusie?
Bert besluit: “Iedereen trekt mee aan de kar, elk initiatief kan bijdragen. Kandidaten willen nu echt vanuit een maatschappelijke drive voor De Lijn werken. Zeker jongeren vinden die meerwaarde belangrijk.”
Zelf op zoek naar een job bij De Lijn? Bekijk hun actuele vacatureaanbod en... go for happy!
(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine
29 juni 2023Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!
Voor VDAB betekent duurzaamheid in eerste instantie een duurzame arbeidsmarkt. Maar niet enkel in dat domein.
Velen van ons brengen heel wat uurtjes per dag door achter een scherm. Wat is het gemiddelde? En hoe schadelijk is het voor je gezondheid?
Jonge werknemers nemen steeds sneller ontslag. Welke struikelblokken komen zij tegen? En waarom gooien ze zo snel de handdoek in de ring?
Gelijke kansen zijn voor BNP Paribas Fortis van cruciaal belang. De bank wil de daad bij het woord voegen met een reeks concrete actiepunten.
Wanda zet haar passie in voor het welzijn van Brusselaars: “Je maakt impact”
Wie voor de overheid werkt, zit gebeiteld voor de rest van z’n leven: waar of niet? Het antwoord hangt vooral af van het statuut waarin je aan de slag bent.
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.
Ellendige collega’s, een onuitstaanbare baas, … Als je dit allemaal op voorhand had geweten, was je er niet beginnen werken. Jobat geeft 5 overlevingstips!